• Anonym (Mamma)

Matpriser som stiger

Är det bara jag som får en klump i magen när matpriserna stiger, ägg smör kött frukt allt bara ökar. 

vet inte hur jag ska ha råd längre , har alltid varit väldigt sparsam och kollat och  jämför priser osv . Men när man redan köper det billigaste köttet , smöret, maskindiskmedel avfallspåsar , va gör man när man inte har råd längre, jag kan inte pressa priserna längre. 

är förtidspensionär och har 4 barn .. 
    har ångest över sommaren nu när 2 mål ska lagas.. 

jag är kock i grunden så att ta vara på alla rester osv har jag full koll på, 

hur känner ni andra inför dom skenande matpriserna?

• Svar på tråden Matpriser som stiger
  • Anonym (Teddy)

Jag känner exakt samma sak. Oro inför mat och bränslepriserna.

• Anonym (A)

Fredagspåsen på Ica idag - 840kr. Blir förbannad.

• Postman

Jag är inte så bekymrad, än kanske jag ska tillägga. Jag har bra ekonomi och sen kan jag tycka att det är bra om det blir lite dyrare, då kanske folk ser ett värde i det och inte tokkonsumerar eller slänger som jag tycker att väldigt, väldigt många gör idag.

Jag har stor respekt också för att det finns grupper i samhället som av en eller annan anledning inte har råd, det är förstås väldigt beklagligt och tråkigt men ska vi tänka på miljön så är det ohållbart med låga priser och oändligt inflöde av allehanda mat. 

• Anonym (A2)
    Anonym (A) skrev 2022-06-10 16:01:39 följande:

Fredagspåsen på Ica idag - 840kr. Blir förbannad.

Vad ingår i den och hur länge ska den räcka för hur många`?
  • Anonym (Håller med!)
    Gameofthrones skrev 2022-06-10 15:37:40 följande:

Exakt så som ovanstående. Ekologiska saker är inte nyttigare. Ren påhitt. 

Japp man vill ha sitt kaffe på morgonen. Mitt kaffe kostar runt 62.95.kr  - 64.95.kr. Mina lokala butiker. 

Jo, det är väl nyttigare?

Att få massa besputningsmedel kan knappast vara bra för att få i sig.
  • Tow2Mater
    Anonym (Håller med!) skrev 2022-06-10 17:34:12 följande:

Bättre än salmonella och andra sjukdomar som kan komma med ekologiskt i stor utsräckning.
  • Gameofthrones
    Anonym (Håller med!) skrev 2022-06-10 17:34:12 följande:

Anledningen till att ekologisk mat är sämre för klimatet än konventionell är att skördarna per hektar är mycket lägre i ekologisk matproduktion, främst eftersom konstgödsel inte tillåts i ekologisk odling. För samma mängd mat krävs därför mycket större markareal om den är producerad ekologiskt.

Ett exempel av många

Kommer fortsätta handla de vi handlar.
  • Anonym (Fond)

Glöm inte att kolla upp om det finns fonder du kan söka. Det kan bli några tusen extra per år.

• Anonym (A)

(A2)Ja du, det var en middag i form av stor bit flank, potatis, frukostgrejer, lite grönsaker, burrata, snus, läsk och snacks. Dvs inte mat för flera dagar direkt. Två vuxna, två barn.

• Anonym (Mörkt)

Jo jag har reagerat, och man har ju förstått sedan innan årsskiftet varthän detta barkar. Prisökningarna började innan Putin bestämde sig för att dra igång ett krig. Men kriget i sig har eldat på en del av det som redan var på gång. 

Svensken kommer få det jävligt kämpigt. Särskilt singelhushåll med barn, och där man har långt till jobb, skola, vård osv utan tillräckligt fungerande kollektivtrafik. Tyvärr tror jag inte att jag överdriver när jag säger att många kommer hamna inför läget, där dom seriöst måste gå hungriga x-antal dagar i veckan. Man tvingas skippa vissa mål, för man har inte råd annars. Folk kommer tvingas frysa i höst och vinter, eftersom elpriserna kommer vara minst lika höga som denna vintern. Sen kommer inte lönerna kunna öka heller, för att kompensera för inflationen. Kraftigt höjda löner eldar nämligen bara på inflationen ännu mer. Så rent krasst, med prisbilden, folks pengar ifrån arbete kommer räcka till allt mindre (vi är redan i spiralen) och smärtpunkten kommer nås för fler och fler, i takt med att detta pågår. 

Svar på tråden Matpriser som stiger