Karate?
Kan man börja karate vid 27 års ålder och bli proffs på det runt 30-31? Alltså ha svart bälte?
Såg att världsmästare i tungvikt inom boxning hade börjat sent som 30 års åldern, han som slogs mot mexicanaren 2019?
Kan man börja karate vid 27 års ålder och bli proffs på det runt 30-31? Alltså ha svart bälte?
Såg att världsmästare i tungvikt inom boxning hade börjat sent som 30 års åldern, han som slogs mot mexicanaren 2019?
Det beror på hur långt du tänker med karate, just för träna?
Om du tränar fanatiskt och älskar sporten tillräckligt för att göra det så ser jag personligen inte varför det skulle vara omöjligt.
Om du tränar fanatiskt och älskar sporten tillräckligt för att göra det så ser jag personligen inte varför det skulle vara omöjligt.
Ja jisses sicket fölk det finns ...
Ja jisses sicket fölk det finns ...
Det beror på vilken grundkondition och grundfysik du har och hur mycket andra kampsporter du tränat innan du vid 27 år börjar med karaten. Om du t ex tränat Kung-fu sedan du var 6 år och/eller andra kampsporter så kommer du kunna lära dig ytterligare en kampsport snabbt och bli bra snabbt. Detta pga att kroppen har ett muskelminne och kampsportens rörelser sitter i muskelminnet.
Att inte ha utvecklat något muskelminne för någon kampsport eller dans eller gymnastik eller isdans, sedan tidigare kommer fördröja inlärningen av karaten om du börjar utan muskelminnet för rörelserna. Det tar tid då att träna in så rörelserna lägger sig i kroppen ens.
Även om du är proffs tidigare inom någon sport så finns möjlighet eftersom du då dels har den fysiska och mentala förmågan i dig att bli proffs och ett muskelminne som är utvecklat mer än om du inte hade idrottat.
Att komma med ingen träning alls till att börja med karate vid 27 år och bli proffs vid 30 år - nej.
Nja du kanske inte blir vig som en erfaren, snabbheten, etc. Du kan bli duktig. Absolut.
Jag har hållit på sen ca tonåren och det är sent för min kultur. Man börjar redan som litet barn.
Jag är inte ute efter tävla, bli superproffs utan kunna klara mig själv ute. Tränar fortfarande idag. Utvidgar vyerna. Tränar med olika typer av människor inte samma vikt och skit. Du blir inte överfallen av samma viktklass längs etc.
Jag tror om du tränar från magen, själen, satsa inte ge upp. Då kommer det bli bra.