• Anonym (D)

Karate?

Kan man börja karate vid 27 års ålder och bli proffs på det runt 30-31? Alltså ha svart bälte?

Såg att världsmästare i tungvikt inom boxning hade börjat sent som 30 års åldern, han som slogs mot mexicanaren 2019?

• Svar på tråden Karate?
  • Anonym (D)
    Anonym (Nja) skrev 2022-06-30 17:06:17 följande:
    Knappast. Inom de flesta sporter tillåts man inte tillhöra fler än en klubb samtidigt.
    Lycka till ta reda på det. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 17:01:36 följande:
    Jag kan ju lösa det med att gå på 2 klubbar parallellt
    Nej, för du har fortfarande begränsning i tid, att det måste ha gått X antal månader sedan din senaste gradering (i de lägre kyu-graderna brukar det vara 3-5 månader, i de högre 6 mån- 1 år emellan).

Sedan är det tveksamt om din sensei verkligen kommer att gilla att du tränar i två klubbar parallellt, och det är förresten ingen bra idé att göra det som nybörjare, eftersom att även om det är samma stil på klubbarna, kan det ändå skilja sig ordentligt mellan attityd, pedagogik och så vidare. Dessutom handlar japansk kampsport mycket om attityd, om Budo, och där ingår det att ha EN sensei under lång tid som man är lojal emot.

Det är visserligen lite olika hur mycket vikt klubbar/sensei lägger vid det traditionella Budo-tänket, men det kan ändå bli svårt att träna i två olika klubbar parallellt.
  • Anonym (Q)
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 17:04:34 följande:
    Bråttom har jag inte men det borde utan tvekan gå att lösa på 4-5 år. Det blir en hobby med
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 17:05:22 följande:
    Alla med den rankingen är gubbar anyway
    Haha!! Men ta och testa!! Du kommer inte att ångra dig även om du kanske inte blir "proffs".
    Att behärska de flesta kampsporter är en livslång strävan. I min dojo pratar man om  behärskning i allmänhet inte förrän 6:e eller 7:e gradens svarta bälte har uppnåtts.
    Samtidigt är det givande från första lektionen med vitt bälte.
  • Embla twopointoh
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 17:05:22 följande:
    Alla med den rankingen är gubbar anyway
    Och de förtjänar din respekt även om de är "gubbar". Med den attityden du uppvisar kan det bli svårt att träna Budo.
  • AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 16:59:36 följande:
    Jag brukar bli bra på vad än jag håller på med, när jag spelade datorspel så var jag inte långt ifrån världens bästa spelare när jag var liten. 

Samma sak gäller massa andra saker
    Det är klart - om man satsar mycket så är chansen ju bra att man blir bra. Du bör dock fundera på vad du menar med proffs. Menar du att du vill jobba med det, eller att du vill vinna tävlingar? Det vore nog klokt att först börja och fundera på detaljerna senare. 

Och som någon sa - man kan nog inte ta svart bälte på så, eftersom du inte kan gradera för ett bälte när du vill utan det kan vara förbestämt att det måste ligga en viss tid mellan olika bälten. Plus att det ofta görs två gånger per år och då kan man också få vänta några månader i värsta fall. 
  • AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 17:01:36 följande:
    Jag kan ju lösa det med att gå på 2 klubbar parallellt
    Det funkar inte så. Jag är inte säker om karateklubbarna har något gemensamt register eller så. Men bara att gradera i EN klubb och sen överraska den andra med ett nytt bälte skulle ju avslöja. Och man vill ha att det ska gå lite tid så att man växer in i det. Man kan inte stressa fram det. Det har ju inte gått fler år för att du är i två klubbar samtidigt. 
  • AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 17:07:29 följande:
    Lycka till ta reda på det. 
    Nu har du inte tänkt så mycket heller, eller hur? Det är enkelt att få reda på. Fundera på varför!
  • Aniiee

Det är nästan så man skäms över ts attityd här....

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (skytten)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-30 16:57:30 följande:
    Nja, troligen inte. Många stilar har förutom kunskapskrav, även antal pass och tidskrav på när man får gradera. Alltså, när du har fått din första grad, måste det gå minst X månader och du ska ha tränat minst Y pass, förutom att du ska uppnå kunskapskriterierna. Det tar i allmänhet minst fyra - fem år för att nå Shodan (första graden av svart bälte), men ofta längre (man hinner inte träna alla pass, blir sjuk eller liknande).

En fotnot: Svart bälte är inte samma sak som att man är proffs eller mästare, det är ett väldigt icke-Budo sätt att tänka. Shodan är då man visat att man dedikerat sig till träningen under flera år, då man börjar kunna träna "på allvar".
    I kyudo har jag hört det beskrivas som att Shodan innebär att man inte är komplett livsfarlig med pil och båge, och att det är då träningen börjar på allvar. 
  • Gameofthrones

Nja du kanske inte blir vig som en erfaren, snabbheten, etc. Du kan bli duktig. Absolut. 

Jag har hållit på sen ca tonåren och det är sent för min kultur. Man börjar redan som litet barn.
    Jag är inte ute efter tävla, bli superproffs utan kunna klara mig själv ute. Tränar fortfarande idag. Utvidgar vyerna. Tränar med olika typer av människor inte samma vikt och skit. Du blir inte överfallen av samma viktklass längs etc.

Jag tror om du tränar från magen, själen, satsa inte ge upp. Då kommer det bli bra. 

Svar på tråden Karate?