• Anonym (D)

Karate?

Kan man börja karate vid 27 års ålder och bli proffs på det runt 30-31? Alltså ha svart bälte?

Såg att världsmästare i tungvikt inom boxning hade börjat sent som 30 års åldern, han som slogs mot mexicanaren 2019?

• Svar på tråden Karate?
  • Embla twopointoh
    Anonym (skytten) skrev 2022-06-30 18:19:24 följande:
    I kyudo har jag hört det beskrivas som att Shodan innebär att man inte är komplett livsfarlig med pil och båge, och att det är då träningen börjar på allvar. 
    Ja, det är den attityden till Shodan som man har i Budo, att Shodan är lägsta graden där någon börjar träna på allvar. Det är en typisk Västerländsk missuppfattning att svart bälte är lika med mästare.
  • Embla twopointoh
    Aniiee skrev 2022-06-30 21:53:45 följande:
    Träna karate i Kina är väl lite... underkill om man ska åka utomlands? Ska man åka kan man väl åka direkt till Okinawa.... Inte åker man till Danmark för att lära sig joika.
    Dagens bästa kommentar, jag döör! Skrattande Tack för det goda skrattet!
  • Embla twopointoh
    Aniiee skrev 2022-06-30 21:27:07 följande:
    TS fånar sig naturligtvis bara. Men det är kul ändå.
    Jag funderade om TS bara var ute efter att roa sig. Men det tragiska är att tråden mycket väl kunde ha varit sann, jag har tränat japansk kampkonst i fler år än vad jag vill kännas vid (så gammal är jag ju inte), och jag har vid det här laget träffat på många olika ... personligheter. Unga killar med inställning och förhoppningar liknande TS dyker upp då och då på träningen.

Kampsport romantiseras gärna av okunniga Västerlänningar, och det är få som förstår hur mycket blod, svett och tårar (bokstavligt likväl som bildligt) man måste investera för att bli riktigt bra. De tror att det är som Karate Kid, att tränar man bara hårt för en liten japansk sensei så kan man vinna turneringen efter bara några månaders träning.
  • Glinda från Oz
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 17:07:29 följande:
    Lycka till ta reda på det. 
    Du måste ju ha tränat ett visst antal timmar. Hur tänkte du att du ska bevisa att du gjort det utan att nämna den andra klubben? 
  • Anonym (Q)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-30 23:32:51 följande:
    Du måste ju ha tränat ett visst antal timmar. Hur tänkte du att du ska bevisa att du gjort det utan att nämna den andra klubben? 
    Nja, många klubbar har vissa krav på hur länge man ska ha tränat eller erbjuder bara bälttestning ett par gånger om året, men har du färdigheterna och klarar du av kraven så finns det ofta lite utrymme för variation, särskilt för de lägre bältena. 

Det fortaste jag har sett någon ta sitt första svarta bälte på vår dojo var bara drygt två år. Då hade han visserligen tränat taekwondo (tror jag att det var) i åratal innan dess och var i extremt god fysisk kondition.
    Annars gillar vår sensei att skynda långsamt och ser ingen fördel med elever som lär sig sina kator på nolltid, för de får inte in grunderna tillräckligt.

Men till ts så tycker jag absolut att du ska prova! Att ge allt för en sport som karate kommer att vara givande oavsett vilken nivå du slutar på. Och min sensei skulle i alla fall inte ha några problem att hantera dina ambitionsnivåer.
  • AndreaBD
    Glinda från Oz skrev 2022-06-30 23:32:51 följande:
    Inte riktigt. De kan inte hålla på att kolla upp timmar. Däremot har de graderingar, oftast två gånger om året. Om man nu har gult bälte (bara som exempel) och vill ta orange, så kanske man kan ta det nästa gång när det är gradering. Dvs. efter ett halvt år. Och det skulle han få göra oavsett om han går i en eller två klubbar.

Men nästa gång - från orange till blått - så kommer han inte att få göra det vid nästa gradering, efter ett halvt år. Utan då kommer tränaren att säga att man brukar behöva ha ett år på sig, och då får man inte göra tidigare. Det finns allmäna riktlinjer också, att det ska ligga ett år emellan bältena, förutom de första två. Det är i alla fall så i judo och i ju-jutsu, så det gäller nog alla budo-sporter. 

OM han skulle försöka ta nästa bälte i en annan klubb, så skulle den tränaren vilja ha info om när han graderade senast i den första klubben. 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Nja) skrev 2022-06-30 17:06:17 följande:
    Knappast. Inom de flesta sporter tillåts man inte tillhöra fler än en klubb samtidigt.
     Beror ju såklart på vilken sport det är, karate går det alldeles utmärkt. 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 16:32:57 följande:
    Karate?

Kan man börja karate vid 27 års ålder och bli proffs på det runt 30-31? Alltså ha svart bälte?

Såg att världsmästare i tungvikt inom boxning hade börjat sent som 30 års åldern, han som slogs mot mexicanaren 2019?

Vill du bli proffs eller ha svart bälte? Att vara en professionell karateutövare är där nog ytterst få, om någon, som är i Sverige iaf. Inte så att du får några direkta prispengar för att vinna tävlingar. 

Träna för dubbla klubbar kan du klart göra men många klubbar har som krav att du ska träna x-antal pass hos dem för att de ska kunna låta dig gradera. 

Och av ren nyfikenhet, varför karate???? 
  • Embla twopointoh
    AndreaBD skrev 2022-07-01 10:40:33 följande:
    Inte riktigt. De kan inte hålla på att kolla upp timmar. Däremot har de graderingar, oftast två gånger om året. Om man nu har gult bälte (bara som exempel) och vill ta orange, så kanske man kan ta det nästa gång när det är gradering. Dvs. efter ett halvt år. Och det skulle han få göra oavsett om han går i en eller två klubbar.

Men nästa gång - från orange till blått - så kommer han inte att få göra det vid nästa gradering, efter ett halvt år. Utan då kommer tränaren att säga att man brukar behöva ha ett år på sig, och då får man inte göra tidigare. Det finns allmäna riktlinjer också, att det ska ligga ett år emellan bältena, förutom de första två. Det är i alla fall så i judo och i ju-jutsu, så det gäller nog alla budo-sporter. 

OM han skulle försöka ta nästa bälte i en annan klubb, så skulle den tränaren vilja ha info om när han graderade senast i den första klubben. 
    Min klubb håller reda på antal pass med en närvarolista, det är inte komplicerat.

Och exakt hur lång tid det ska gå mellan graderingarna skiljer sig åt mellan sporter, stilar och ibland även klubbar, så det där med ett år mellan kyu-graderna är långt ifrån en allmängiltig regel i Budo. I min stil är kyu-graderingarna inte på fasta tider, utan de sker när som sensei bedömer att någon är redo att graderas. För Dan-graderna är det däremot på vissa utsatta läger, eftersom det krävs minst tre höggraderade personer för bedömningen (kyu-graderna bedöms av den aktuella klubbens egen sensei).
  • Embla twopointoh
    Embla twopointoh skrev 2022-07-01 20:41:11 följande:
    Min klubb håller reda på antal pass med en närvarolista, det är inte komplicerat.

Och exakt hur lång tid det ska gå mellan graderingarna skiljer sig åt mellan sporter, stilar och ibland även klubbar, så det där med ett år mellan kyu-graderna är långt ifrån en allmängiltig regel i Budo. I min stil är kyu-graderingarna inte på fasta tider, utan de sker när som sensei bedömer att någon är redo att graderas. För Dan-graderna är det däremot på vissa utsatta läger, eftersom det krävs minst tre höggraderade personer för bedömningen (kyu-graderna bedöms av den aktuella klubbens egen sensei).
    Jag inser att det där kan misstolkas. Det jag menar är att den graderade måste uppfylla kriterierna för tid mellan graderingarna och antal pass, men behöver inte vänta på ett speciellt graderings-pass, utan vi kan ha kyu-graderingar när som helst  och de integreras i ett vanligt pass.
Svar på tråden Karate?