• Anonym (D)

Karate?

Kan man börja karate vid 27 års ålder och bli proffs på det runt 30-31? Alltså ha svart bälte?

Såg att världsmästare i tungvikt inom boxning hade börjat sent som 30 års åldern, han som slogs mot mexicanaren 2019?

• Svar på tråden Karate?
  • AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2022-07-01 22:12:39 följande:

Originalet är kung fu som karate försöker härma. Kina gav kung fu till japan gör 200 år sedan som blev "karate", karate har inget djup till skillnad från Kung-Fu

Nej tyvärr, det stämmer inte. Japan har en mycket äldre tradition än så. Jag håller själv på med en ju-jutsu-stil från 1660.
  • Anonym (Blackbelt)

Absolut att du kan få svart bälte på några år.
    Men svart bälte innebär bara att du behärskar alla grundtekniker, något proffs är man absolut inte. 

Räkna med en termin per bälte (gradering), men det är 2 graderingar på det blå bältet och tre på det bruna. Kan variera beroende på vilken typ av karateform du väljer.

• Anonym (Ebba)
    AndreaBD skrev 2022-07-02 08:35:53 följande:
    Nej tyvärr, det stämmer inte. Japan har en mycket äldre tradition än så. Jag håller själv på med en ju-jutsu-stil från 1660.
    Men om man tar samtliga martial arts masters i Kina, vet inte hur många olika traditioner dessa länder har och olika stilar.

Tar man Xu Xiaodong han är en MMA kille som utmanade olika kampsport mästare i Kina, Det kom först en Tai chi mästare, det tog bara Xu 10 sek att spöa upp den självutnämnda mästaren. Han fortsatte sedan spöa upp flera självutnämnda mästare, finns många klipp på You tube.
    Det gick så långt att Kina dömer han till böter för att han förolämpar Tai chi o kungfu mästare, man dömer även ner han i samhällsklass där han inte får resa över i andraklass i flyg o tåg, inte åka expresståg, skulle han haft barn skulle det gällt även barnen.

Tänkte på detta med självutnämnd mästare som TS påstår han kan bli på kort tid, jag tror TS kommer från Kina, han ser sig som dessa kungfu o tai chi mästare, men när dom möter en riktig MMA kille och åker på stryk redan inom första minuten.

Tänk om Conor Mcgregor skulle åkt till Kina och spöa upp alla deras mästare och förnedrat hela Kinas kultur inom kampsport som Xu gör, Conor är många gånger bättre än Xu, med tanke på domar mot Xu där han döms för att förnedra mästare, domen mot Conor skulle bli att Kina invadera hela Irland.
  • AndreaBD
    Anonym (Ebba) skrev 2022-07-02 10:47:15 följande:
    Men om man tar samtliga martial arts masters i Kina, vet inte hur många olika traditioner dessa länder har och olika stilar.

Tar man Xu Xiaodong han är en MMA kille som utmanade olika kampsport mästare i Kina, Det kom först en Tai chi mästare, det tog bara Xu 10 sek att spöa upp den självutnämnda mästaren. Han fortsatte sedan spöa upp flera självutnämnda mästare, finns många klipp på You tube.
    Det gick så långt att Kina dömer han till böter för att han förolämpar Tai chi o kungfu mästare, man dömer även ner han i samhällsklass där han inte får resa över i andraklass i flyg o tåg, inte åka expresståg, skulle han haft barn skulle det gällt även barnen.

Tänkte på detta med självutnämnd mästare som TS påstår han kan bli på kort tid, jag tror TS kommer från Kina, han ser sig som dessa kungfu o tai chi mästare, men när dom möter en riktig MMA kille och åker på stryk redan inom första minuten.

Tänk om Conor Mcgregor skulle åkt till Kina och spöa upp alla deras mästare och förnedrat hela Kinas kultur inom kampsport som Xu gör, Conor är många gånger bättre än Xu, med tanke på domar mot Xu där han döms för att förnedra mästare, domen mot Conor skulle bli att Kina invadera hela Irland.
    Jag bara sa emot att påståendet att Japan skulle ha fått kampsport för 200 år ifrån Kina. Det är, som du också säger, mycket äldre. Och Japan har sin tradition så som Kina har sin. Korea har ännu en annan. Sedan är jag inte alls inne på MMA. Alla gör ju inte kampsport för att tävla på det sättet. Det finns andra tävlingsformer också för budo-sporterna, t.ex. såna där man tävlor om snyggaste uförandet av teknikerna, tillsammans med sin partner. 
  • Anonym (D)
    AndreaBD skrev 2022-07-02 12:04:38 följande:
    Jag bara sa emot att påståendet att Japan skulle ha fått kampsport för 200 år ifrån Kina. Det är, som du också säger, mycket äldre. Och Japan har sin tradition så som Kina har sin. Korea har ännu en annan. Sedan är jag inte alls inne på MMA. Alla gör ju inte kampsport för att tävla på det sättet. Det finns andra tävlingsformer också för budo-sporterna, t.ex. såna där man tävlor om snyggaste uförandet av teknikerna, tillsammans med sin partner. 
    Nej, karate är knappt 200 år gammalt och Japan har fått det från kina. Jag hann kolla upp allt under 1 dygn. 
  • Anonym (Ebba)
    AndreaBD skrev 2022-07-02 12:04:38 följande:
    Fast samtidigt är det alltid en skillnad o möta en motståndare, man tränar olika inom olika sporter. Jag gick på judo träning som brottare, vi hade helt olika tekniker, som brottare är man van att lyfta upp en kille som gör motstånd, brottare tränar mer styrka.
    Även om tränare var lite tyngre och hade svart bälte berätta han att jag var som att gå mot björn med ren rå styrka, även om han körde med fastlåsning kunde jag lyfta upp han och slå kast som man gör i brottning.

Vad jag berättar är att även om man har grader o bälten avgör det inte om man vinner eller inte, mycket kommer ner till mentaliteten hos personen, vissa är bara vinnare, bli bra handlar om talang, reflexer, uthållighet osv. sedan kan andra träna hela sitt liv och aldrig bli riktigt bra.
  • Embla twopointoh
    Anonym (D) skrev 2022-07-02 13:06:13 följande:
    Nej, karate är knappt 200 år gammalt och Japan har fått det från kina. Jag hann kolla upp allt under 1 dygn. 
    Det är inte så enkelt. Utbytet av kultur mellan Japan och Kina är äldre än så. Även om det finns influenser från annat håll, har det omdanats och integrerats i den egna befintliga kulturen.

Så även om karate i sin nuvarande form inte är så gammal, så är det helt felaktigt att påstå att det inte skulle ha något "djup" i jämförelse med wushu. Då förstår man inte den historiska kontexten (och hur ska man kunna göra det efter att ha läst en artikel på typ Wikipedia?).
  • Gameofthrones
    ANONYM (D) SKREV 2022-07-01 22:12:39 FÖLJANDE:

Originalet är kung fu som karate försöker härma. Kina gav kung fu till japan gör 200 år sedan som blev "karate", karate har inget djup till skillnad från Kung-Fu.

SVARET :KUNDE EJ CITERA.

Det där stämmer ej. Japan har en long way back med kulturen. 

• AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2022-07-02 13:06:13 följande:
    Okej, det verkar stämma att det finns en kinesisk inflytan, när det gäller just karate. Det förvånar mig lite faktiskt eftersom det ju finns många likheter mellan olika budo-sporter. 

Jag har själv mest gjort ju-jutsu, och där finns det ju karate-tekniker med (inte riktigt i alla stilar, men i en del). Det verkar inte riktigt stämma ihop med att ju-jutsun då ska vara betydligt äldre än karate. Antagligen har det funnits ett visst utbyte mellan Japan och Kina (och Korea) tidigare. Koreas Taek-won-do har ju också en del likheter med framför allt karate. 
  • Anonym (D)
    Aniiee skrev 2022-06-30 21:48:43 följande:
    Jag kan gå ner i spagat, ja. Och jag har också tränat karate i.... fan hur gammal är jag....? 25 år? Kan det vara det? Började när jag var 11. Jag kan en jäkla massa andra saker också. 

Jag kan även spela FPSer. Rent teoretiskt i alla fall.
    Alltså oj oj oj vilken god måltid
  • Dr Nail

Varför inte köra nåt som man fortfarande kan peaka i efter 30, som inte är lika traditionstyngt? Som tex. boxning?

• Anonym (D)
    Dr Nail skrev 2022-07-03 22:31:21 följande:

Varför inte köra nåt som man fortfarande kan peaka i efter 30, som inte är lika traditionstyngt? Som tex. boxning?

Jag är väldigt petig med vilka jag hänger med, det är samma sak med tjejer, kan ragga på hur många som helst men frågar aldrig nummer. För att hur många av dem tycker jag egentligen om? 
  • Anonym (D)

Driver du? Det är ju uppenbart.

• Dr Nail
    Anonym (D) skrev 2022-07-03 23:03:49 följande:
    Jag är väldigt petig med vilka jag hänger med, det är samma sak med tjejer, kan ragga på hur många som helst men frågar aldrig nummer. För att hur många av dem tycker jag egentligen om? 
    Ärligt jag tror du gillar varenda en.
  • Dr Nail
    Anonym (D) skrev 2022-07-03 23:11:40 följande:

Driver du? Det är ju uppenbart.

Uppenbart eller UNDERbart? Vilken menar du?
  • Aniiee

TS kommer inte bli världsmästare i boxning heller på 4 år. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Dr Nail
    Aniiee skrev 2022-07-03 23:30:59 följande:
    TS kommer inte bli världsmästare i boxning heller på 4 år. 
    Kanske han blir världsmästare i Familjeliv istället.
  • Anonym (saltis)
    Anonym (Ebba) skrev 2022-07-02 10:47:15 följande:

Det har ju med att göra att traditionella kampsporter är totalt värdelöst om man verkligen vill lära sig att slåss för att kunna försvara sig själv. Då får man börja träna BJJ, thaiboxning eller vanlig boxning.
  • Embla twopointoh
    Anonym (saltis) skrev 2022-07-04 18:24:29 följande:
    Det har ju med att göra att traditionella kampsporter är totalt värdelöst om man verkligen vill lära sig att slåss för att kunna försvara sig själv. Då får man börja träna BJJ, thaiboxning eller vanlig boxning.
    "Totalt värdelöst" är en rejäl överdrift. Mycket beror ju också på den som anfaller, hur kunnig/erfaren denne är och vad han förväntar sig. Men visst är det så att traditionella kampsporter har ett annat fokus är att lära sig att göra så mycket skada på motståndaren som möjligt.

Jag kan säga att är det något som mina åratal av träning gett mig, så är det förmågan att tänka klart trots att något gör väldigt ont, till exempel att om man är fasthållen i ett smärtsamt grepp så kan man tänka på annat än smärtan, eller att trots att man fått en rejäl smäll på näsan så fortsätter man fungera istället för att stanna upp och hålla sig för ansiktet.

Något annat träningen gett mig är förmågan att läsa av folk. När de tänker attackera, när greppet jag tagit börjar göra ont på allvar, och i vilka positioner motståndaren är svag och/eller ur balans.

Jag kanske inte är någon stridsmaskin, men nog skulle min träning ge mig vissa fördelar i ett skarpt läge.
Svar på tråden Karate?