• Anonym (D)

Karate?

Kan man börja karate vid 27 års ålder och bli proffs på det runt 30-31? Alltså ha svart bälte?

Såg att världsmästare i tungvikt inom boxning hade börjat sent som 30 års åldern, han som slogs mot mexicanaren 2019?

• Svar på tråden Karate?
  • Anonym (D)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-01 20:41:11 följande:
    Min klubb håller reda på antal pass med en närvarolista, det är inte komplicerat.

Och exakt hur lång tid det ska gå mellan graderingarna skiljer sig åt mellan sporter, stilar och ibland även klubbar, så det där med ett år mellan kyu-graderna är långt ifrån en allmängiltig regel i Budo. I min stil är kyu-graderingarna inte på fasta tider, utan de sker när som sensei bedömer att någon är redo att graderas. För Dan-graderna är det däremot på vissa utsatta läger, eftersom det krävs minst tre höggraderade personer för bedömningen (kyu-graderna bedöms av den aktuella klubbens egen sensei).
    Kollade chemat idag och det är 2 träningspass varje vecka? Driver du, måste börja 2 klubbar parallellt samtidigt
  • Embla twopointoh
    Anonym (D) skrev 2022-07-01 20:54:51 följande:
    Kollade chemat idag och det är 2 träningspass varje vecka? Driver du, måste börja 2 klubbar parallellt samtidigt
    "Driver du", vad menar du med det?
  • Anonym (Q)
    Anonym (D) skrev 2022-07-01 20:54:51 följande:
    Två gånger i veckan? Det var inte mycket. Kanske finns det någon annan klubb i närheten där du kan träna mer? För maximal effektivitet så bör du nog hålla dig till en dojo. Kanske komplettera med kondition och styrka för att uppnå resultat snabbare? Vissa klubbar erbjuder privatlektioner.
  • Anonym (D)
    Anonym (Q) skrev 2022-07-01 21:18:12 följande:
    Två gånger i veckan? Det var inte mycket. Kanske finns det någon annan klubb i närheten där du kan träna mer? För maximal effektivitet så bör du nog hålla dig till en dojo. Kanske komplettera med kondition och styrka för att uppnå resultat snabbare? Vissa klubbar erbjuder privatlektioner.
    Håller med. Ska börja kung fu istället, passar mig bäst, dessutom kan man träna efter sin egna förmåga här istället för att vänta på att tiden ska rinna. 

Om jag vill bli mästare sen så kan jag bo i en kung gu tempel i kina sen  
  • Anonym (D)

Originalet är kung fu som karate försöker härma. Kina gav kung fu till japan gör 200 år sedan som blev "karate", karate har inget djup till skillnad från Kung-Fu

• Anonym (D)

Dessutom är kung fu dödligt vid mästarnivå, karate är ett skämt

• RenLuft
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 16:32:57 följande:
    Karate?

Kan man börja karate vid 27 års ålder och bli proffs på det runt 30-31? Alltså ha svart bälte?

Såg att världsmästare i tungvikt inom boxning hade börjat sent som 30 års åldern, han som slogs mot mexicanaren 2019?

Ja, det kan du!

Det är bara och börja!!

27 års ålder, är inte heller någon hög ålder. Inte heller 35 eller 40.

Så kör på!

• RenLuft
    Anonym (D) skrev 2022-07-01 22:17:59 följande:

Dessutom är kung fu dödligt vid mästarnivå, karate är ett skämt

Jaha, du ändrande dig och ville börja på Kung Fu istället?

Men vill du börja i en sport, för att bli ''dödlig''?....

• Embla twopointoh
    Anonym (D) skrev 2022-07-01 22:10:16 följande:
    Håller med. Ska börja kung fu istället, passar mig bäst, dessutom kan man träna efter sin egna förmåga här istället för att vänta på att tiden ska rinna. 

Om jag vill bli mästare sen så kan jag bo i en kung gu tempel i kina sen  
    Mästare kommer du inte bli än på minst 40 år. Faktum är att har du den attityden du uppvisar här kan det vara svårt att verkligen komma någon vart. Kampsport är mer än att kunna "sparka och slåss", det är filosofi och attityd också. Vill du bara träna för att bli bäst passar det nog bättre med en sport som bara fokuserar på det fysiska, kickboxning eller liknande.
  • Anonym (D)
    RenLuft skrev 2022-07-01 22:20:47 följande:

Jaha, du ändrande dig och ville börja på Kung Fu istället?

Men vill du börja i en sport, för att bli ''dödlig''?....

35 år är väldigt gammal, ska du komma och ifrågasätta mig efter den kommentaren? 

Sedan trådstart är karate ett problem, få träningspass till att man måste vänta till att uppgradera sig? 

Ja, vill träna för att få dödliga skills, har du problem med det?
Svar på tråden Karate?