• Anonym (D)

Karate?

Kan man börja karate vid 27 års ålder och bli proffs på det runt 30-31? Alltså ha svart bälte?

Såg att världsmästare i tungvikt inom boxning hade börjat sent som 30 års åldern, han som slogs mot mexicanaren 2019?

• Svar på tråden Karate?
  • Anonym (D)
    Anonym (Kickboxning kvinna) skrev 2022-06-30 21:00:54 följande:

Det beror på vilken grundkondition och grundfysik du har och hur mycket andra kampsporter du tränat innan du vid 27 år börjar med karaten. Om du t ex tränat Kung-fu sedan du var 6 år och/eller andra kampsporter så kommer du kunna lära dig ytterligare en kampsport snabbt och bli bra snabbt. Detta pga att kroppen har ett muskelminne och kampsportens rörelser sitter i muskelminnet.

Att inte ha utvecklat något muskelminne för någon kampsport eller dans eller gymnastik eller isdans, sedan tidigare kommer fördröja inlärningen av karaten om du börjar utan muskelminnet för rörelserna. Det tar tid då att träna in så rörelserna lägger sig i kroppen ens.

Även om du är proffs tidigare inom någon sport så finns möjlighet eftersom du då dels har den fysiska och mentala förmågan i dig att bli proffs och ett muskelminne som är utvecklat mer än om du inte hade idrottat.

Att komma med ingen träning alls till att börja med karate vid 27 år och bli proffs vid 30 år - nej.

Jag började gymma som 13 åring ända upp till 16, bänkade 83 vid 15 års ålder när jag vägde 62. Sedan tränade jag endast kondition från 22 till 24. 

Jag har spelat massa spel som fick mig öva reflexer under tonåren. Så jag är perfekt anpassad redan om man tänker efter
  • Gameofthrones
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 21:01:29 följande:
    Jag har spelat mycket fps spel där jag varit väldigt bra, så snabbheten borde jag ha då det är mina reflexer upp till fingrarna jag tränat upp under tonåren
    Jadu, det är skillnad på tv spel fast shooter etc..
    Och till verkligheten.

Har du inte den insikten att det inte du kanske kan bli professionell/ expert utan en bra person i karate räcker inte det? 
  • Anonym (D)
    Gameofthrones skrev 2022-06-30 21:11:58 följande:
    Och till verkligheten.

Har du inte den insikten att det inte du kanske kan bli professionell/ expert utan en bra person i karate räcker inte det? 
    Fast det är just deet det inte är, man tränar mer reflexer av fps spel när man är nästan bättre än alla
  • Anonym (D)
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 21:14:57 följande:
    Fast det är just deet det inte är, man tränar mer reflexer av fps spel när man är nästan bättre än alla
    Man möter motståndare från hela världen med fps
  • Aniiee
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 20:35:35 följande:
    Jag kan gå på någon klubb där jag lär mig 7 dan utomlands när jag är 30. 

Dessutom om man kan lära sig sånt vid 60 borde jag kunna göra det lättare vid 30
    Det funkar inte så.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 21:01:29 följande:
    Jag har spelat mycket fps spel där jag varit väldigt bra, så snabbheten borde jag ha då det är mina reflexer upp till fingrarna jag tränat upp under tonåren
    Du kan spela fps, men kan du gå ner i spagat?
  • Aniiee
    Gameofthrones skrev 2022-06-30 21:11:58 följande:
    Och till verkligheten.

TS fånar sig naturligtvis bara. Men det är kul ändå.
  • Gameofthrones
    Aniiee skrev 2022-06-30 21:27:07 följande:
    TS fånar sig naturligtvis bara. Men det är kul ändå.
    Först trodde jag han TS menade allvar. När du skriver gjorde jag en Homer Simpson-Dough! (Med Ett slag på pannan) :) 
  • Anonym (D)
    Gameofthrones skrev 2022-06-30 21:32:30 följande:
    Först trodde jag han TS menade allvar. När du skriver gjorde jag en Homer Simpson-Dough! (Med Ett slag på pannan) :) 
    Om du vänder kappan efter vinden som du gör nu spelar det ingen roll vad för åsikt du än har
  • Anonym (D)
    Aniiee skrev 2022-06-30 21:25:10 följande:
    Du kan spela fps, men kan du gå ner i spagat?
    Det är mycket som är omöjligt enligt er men vad har ni ens provat? Dessutom är mycket omöjligt enligt kvinnor, tills de särar på benen
Svar på tråden Karate?