• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2022-08-04 02:07:06 följande:
    Vad? Du HAR ju verkligen missförstått alla dennes frågor. Du svarar liksom "yxskaft" eller ingenting alls på dem. Ser du inte det?
    Av all rappakalja personen skrivit här i tråden, alla uppenbara "missförstånd" och diverse hån och grodor att döma, så är ts bara en lite retsticka som är här för att underhålla sig själv.
    Någon fyrabarnsmamma får vi, för de eventeulla barnens skull, hoppas att hon inte är.
  • Anonym (4barnsmamma)
    Anonym skrev 2022-08-04 02:11:11 följande:
    Läste ditt svar på detta igen och satt faktiskt med fyra andra personer som inte sett tråden innan och garvade ihop. Ser så roligt ut när du skriver samma sak som frågan men inte förstår den. Parodi på dig själv.
    Fortsätt gärna, så ska jag se till att hela sällskapet följer dina svar och har roligt åt dem via sms =)
    Då får jag bara beklaga att du och fyra personer till har ett så sorgligt liv att ni inte har det roligare än så ihop. Kopierar du in det jag skriver via sms dessutom? Haha förlåt men skaffa dig ett liv. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 09:25:38 följande:
    Förlåt men haha! Barnbidraget är bara en liten del av sparandet till våra barn och just det är placerat på investeringssparkonto. Resterande placeras på olika sätt i fonder och aktier, vi är sju personer i släkten som sparar till våra barn så summan din dotter har är inte jämförbar.
    Fast det som ni sparar på investeringskostnaden består ju också av aktier och fonder. Så ni sparar alltså allt till barnen i aktier och fonder?
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-04 10:52:31 följande:
    Fast det som ni sparar på investeringskostnaden består ju också av aktier och fonder. Så ni sparar alltså allt till barnen i aktier och fonder?
    Finns gott om uträkningar från banker hur man ska spara, hur mycket av barnbidraget man ska spara. denna är om man fick barn 2022.

Mindre än ett månatligt sparat barnbidrag räcker för att täcka kontantinsatsen för en nyfödd som ska flytta hemifrån om 20 år (undantag Stockholm).?

Län
    Pris år 2041
    Kontantinsats år 2041
    Spara per månad
    +/- barnbidraget
    Stockholm
     5 152 247 kr
    772 837 kr
    1 725 kr
    + 475 kr
    Göteborg
     3 380 032 kr
    505 903 kr  
    1 125 kr
    -125 kr
    Malmö
     2 191 929 kr
    328 075 kr
       731 kr
    -519 kr
    Uppsala
     2 525 995 kr
    378 899 kr
       842 kr
    -408 kr
    Östersund
     1 904 199 kr
    285 630 kr
       635 kr
    -615 kr

Mäklarstatistik och Länsförsäkringar

Vi har räknat med en årlig ökning av bostadspriserna på 4 procent baserat på 2 % inflation och 2 % real ökning av inkomster och det historiska snittet för prisökning på bostäder sen 80-talet som är 7,4 %. På spar har vi satt en ränta på ränta på 6 %.

• Anonym (Fel)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 22:53:45 följande:
    Du förstår fortfarande inte alltså. Jag driver med dig att det är från lönen jag sparar, det är ingen som helst skillnad! Pengar som pengar på kontot varje månad. Vissa här har påstått att det inte är ok att spara barnbidraget men det är ok att månadsspara från lönen. VAD ÄR SKILLNADEN!!?
    Förstår du verkligen inte skillnaden?

- Lönen jobbar du ihop för en prestation du själv gör.
    - Bidraget bjuder staten dig på.

Bidrag bör ju vara för den som BEHÖVER det. Inte för den som tycker det är sweet life att barnet får ett sexsiffrigt kapital som 18-åring. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-04 11:03:45 följande:
    Finns gott om uträkningar från banker hur man ska spara, hur mycket av barnbidraget man ska spara. denna är om man fick barn 2022.

Mindre än ett månatligt sparat barnbidrag räcker för att täcka kontantinsatsen för en nyfödd som ska flytta hemifrån om 20 år (undantag Stockholm).?

Län
    Pris år 2041
    Kontantinsats år 2041
    Spara per månad
    +/- barnbidraget
    Stockholm
     5 152 247 kr
    772 837 kr
    1 725 kr
    + 475 kr
    Göteborg
     3 380 032 kr
    505 903 kr  
    1 125 kr
    -125 kr
    Malmö
     2 191 929 kr
    328 075 kr
       731 kr
    -519 kr
    Uppsala
     2 525 995 kr
    378 899 kr
       842 kr
    -408 kr
    Östersund
     1 904 199 kr
    285 630 kr
       635 kr
    -615 kr

Mäklarstatistik och Länsförsäkringar

Vi har räknat med en årlig ökning av bostadspriserna på 4 procent baserat på 2 % inflation och 2 % real ökning av inkomster och det historiska snittet för prisökning på bostäder sen 80-talet som är 7,4 %. På spar har vi satt en ränta på ränta på 6 %.

Och?

Du missade nog poängen med min fråga.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-04 11:53:48 följande:
    Och?

Du missade nog poängen med min fråga.
    Vad du inte förstår är "ränta på ränta" sedan kan man använda hävstänger.

Ta mig som exempel, jag fick kontantinsats av mina föräldrar, köpte bostad som 20 åring, banken tryckte på mig att spara till pension, kändes som sura pengar, men fortsatte.
    Glömde sedan bort detta pension spar, när jag starta sparande åt mina barn höll jag på rasa baklänges när jag logga in på investor, pension sparade hade gått upp 487% under dessa år.

Nu når man kanske inte liknade % ökning på sparandet åt barnen, tar man Fire- rörelsen räknar dom på 6 eller 4% ökning per år, dom sparar större belopp per månad för att gå i pension vid 50 år, för att sedan bara leva på avkastningen.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-04 12:19:16 följande:
    Vad du inte förstår är "ränta på ränta" sedan kan man använda hävstänger.

Ta mig som exempel, jag fick kontantinsats av mina föräldrar, köpte bostad som 20 åring, banken tryckte på mig att spara till pension, kändes som sura pengar, men fortsatte.
    Glömde sedan bort detta pension spar, när jag starta sparande åt mina barn höll jag på rasa baklänges när jag logga in på investor, pension sparade hade gått upp 487% under dessa år.

Nu når man kanske inte liknade % ökning på sparandet åt barnen, tar man Fire- rörelsen räknar dom på 6 eller 4% ökning per år, dom sparar större belopp per månad för att gå i pension vid 50 år, för att sedan bara leva på avkastningen.
    Som sagt, du har missförstått mitt inlägg. 
  • Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-04 11:47:14 följande:
    Förstår du verkligen inte skillnaden?

- Lönen jobbar du ihop för en prestation du själv gör.
    - Bidraget bjuder staten dig på.

Bidrag bör ju vara för den som BEHÖVER det. Inte för den som tycker det är sweet life att barnet får ett sexsiffrigt kapital som 18-åring. 

Öh, ja? Varför sparar då folk pengar till sina barn som anser sig behöva barnbidraget menar du? Att det är pengar från lönen betyder ju att familjen inte behöver barnbidrag. Korkad kommentar att säga att man behöver barnbidraget för att man minsann sparar från sin lön och inte från barnbidraget.

Svar på tråden Spara barnbidraget?