Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-20 21:07:34 följande:
Jag är övertygad om att han gör fel som fortsätter ha förtrolig och tät kontakt med henne trots att jag uttryckt att jag inte är ok med det. Jag vet också att hans bemötande av mig när jag konfronterade honom är fel.
Det jag "försvarar" är att jag känner mig relativt säker på att ingen otrohet inträffat än. Jag är väl medveten om att det kan leda till det på sikt om ingen förändring sker.
Det är ju så här otrohet vanligtvis börjar..
Dom har kontakt med varandra, till en början helt oskyldigt, sedan så uppdagas kontakt och i deras fall har det ju till och med blivit något av en liten trevlig vardagsrutin som dom ser fram emot, det positiva i vardagen som ger lite energi.
Även om dom inte varit fysiska med varandra så har dom passerat gränser för vad som är ok, i detta fallet då pga av att du känner dig obekväm med deras kontakt och att den är mer hjärtlig än "vanlig" vänskap och den tar stor plats, den har ju blivit en del av vardagen, vilket han borde förstå att det kan uppfattas av dig som respektlöst.
Detta är inte vardaglig kommunikation mellan två vänner eller bekanta, då behöver man inte höras av dagligen och jag skicka inga hjärtan eller skriver till mina bästa väninnor dagligen. Vissa personer är ju förvisso sådana, att de hörs av med sina vänner mycket och ofta men i detta fallet är det ju som sagt avvikande beteende från din man och dom har redan passerat gäng för vad du tycker är ok, och troligtvis hade din man känt samma om det var en manlig bekant till dig som du hade denna typ av kontakt med.
Det är ingen idé att du visar honom tråden, han kommer att inta försvarsställning.
Han kommer troligtvis inte heller bekänna att han börjat få känslor för henne, för det tror jag garanterat att han har fått. Vilket kan vara ok, om man inte agerar på det, vilket dom gör. Eller i var fall matar intresse och känslor.
Jag hade satt mig med min partner, vid ett tillfälle då det inte är stress eller ska iväg någon stans, och sagt att vi behöver prata om elefanten i rummet.
Hade sagt att vi behöver prata, och att jag inte vill att han ska avbryta. Hade han gjort det, vilket är troligt, så hade jag bara påpekat att nu vill jag att du som sagt låter mig prata klart.
Hade förklarat hur jag upplever och känner kring detta med deras kommunikation, sagt att jag förstår att man kan och ska ha vänner, men att dom skriver på detta sätt dagligen och att du upplever att detta inte endast är på vänskaplig nivå osv. Även om han enbart ser detta som vänskapligt så borde han kunna se hela bilden utifrån och försöka tänka och känna sig in i hur du kan tänkas uppleva detta med att han skickar/får meddelanden osv, och hur hans reaktion när du tar upp det dessutom känns och tas.
Fortsatt med att visst att man kan få en crush efter långt förhållande eller förstå att intresse osv kan dyka upp, men att man har även ett val hur man hanterar detta. Hade även sagt att oavsett om det finns känslor inblandade eller ej, behöver inte veta, men kan du förstå någonstans att detta är inte okej för mig och hoppas att du respekterar mig såpass att du förstår hur detta känns och uppfattas för mig.
Givetvis kan man ha vänner, men nu lägger du fokus på henne och tar mig för given och detta är någon jag inte kommer att finna mig i. Hur ska vi hantera detta?
Upplever att situationen vi just nu är i behöver jobbas på, av oss båda. Förslag om hur man kan ta sig vidare, visa mer uppskattning, hitta på saker ihop för att se varandra osv.
Jag hade satt ner foten, inte nödvändigtvis krävt att veta detaljer eller ens om det finns känslor inblandade (om det inte är så att du har behov av det), utan berättat hur jag uppfattar och känner kring detta och (i mitt fall om jag varit i denna situationen) förklarat att om detta fortgår så behöver han förstå att jag inte finner mig i detta eller accepterar det. Att han får ta sig en tankeställare och att vi tillsammans eller om han har förslag på hur vi ska kunna vända skutan. Om det är parterapi, egna dejtkvällar eller vad man nu kan tänkas behövas, men att det som sagt inte känns okej och behöver tas tag i på något vis.