Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-20 18:36:48 följande:
Jag tror på riktigt inte att jag kommer hitta något som visar på otrohet. Däremot kommer jag säkert hitta sådant som gör ont att läsa och ökar min svartsjuka. Jag tror inte heller att rätt väg är att läsa. Dock så tror jag att det är enda sättet att kunna känna mig helt säkert på vad det är för typ av kontakt de har eftersom att jag inser att om han har något att dölja lär han ju inte tala om det för mig.
Det stora bekymret här upplever jag mer och mer är hans bemötande av mig när jag konfronterar honom med hur dåligt detta får mig att må. Att han visar dålig respekt och medkänsla och får det att låta som att det är min reaktion som är avvikande. Att han inte är mer mån om att få mig att känna mig ok och göra någon form av anpassning av deras kommunikation (det kanske han har gjort visserligen, det vet jag inget om eftersom att jag inte har insyn i det).
Vår överenskommelse ser ut som följer: Eftersom att vi vet att risken för att känslor för någon annan uppstår när man har mycket kontakt med någon man finner attraktiv av andra könet har vi sagt att vi ska undvika det eftersom att det kan utgöra ett potentiellt hot mot vår relation.
Han menar dock på att han inte brutit överenkommelsen i detta fall eftersom att han inte är attraherad av henne och att deras kommunikation ligger på rent vänskaplig nivå. Vad tänker du om det? Är det aldrig ok att ha en förtrolig kontakt med någon av andra könet när man är i en relation om partnern mår dåligt av det? Detta är de frågor jag mest behöver svar på nu känner jag.
Precis, det är lika bra att låta bli. Det blir bara en kränkning av integriteten (och ett lagbrott).
Förstår att du blir ledsen över hur han bemöter dig, och just nu är det nog det som är värst i det här. Han har nog inte varit otrogen men han är ganska taskig mot dig ändå.
Man kan definitivt ha nära vänner av motsatt kön, utan attraktion! Men det känns som en bekväm bortförklaring att han inte är attraherad så då ska de få ha hur mycket kontakt som helst...? Nej. Om ens partner undrar, är osäker, känner sig obekväm så är det minsta man kan begära att få de känslorna bemötta och lyssnade på, inte bortviftade. Det är det stora problemet. Och just hans hanterande spär ju på osäkerheten ännu mer, eftersom det då verkar (iaf för mig) som att han egentligen har något att dölja. Så nej, om ens partner mår dåligt och man själv inte gör någonting för att bemöta och arbeta bort det så känns det inte ok, men då är det inte heller kontakten som är problemet utan hur han är mot dig, egentligen.