• Anonym (Otrygg fru)

Svartsjuk efter 20 år

Min partner sedan 20 år har sedan något halvår börjat chatta väldigt mycket med en gammal väninna till honom. Jag har uttryckt till honom att detta väcker mycket svartsjuka och oro i mig men han menar på att eftersom det inte finns något att vara svartsjuk på så behöver jag inte oroa mig och han har fortsatt att chatta med henne trots att jag uttryckt att jag mår dåligt av det. Jag har dock svårt att släppa min oro och mår periodvis mycket dåligt över deras kontakt och känner att jag behöver ta upp det med honom igen.

Jag har aldrig tidigare varit svartsjuk i vår relation, så det handlar inte om att jag har stora problem med svartsjuka utan detta är något som uppstått i samband med hans kommunikation med denna kvinna sista halvåret.  

Snälla hjälp mig reda ut hur jag ska komma vidare med detta. Vilka frågor kan jag ställa till honom för att få reda på mer om deras kontakt för att kunna göra en bättre bedömning kring om det finns anledning till oro eller inte. 

• Svar på tråden Svartsjuk efter 20 år
  • Anonym (Sara)

Det är såklart svårt att säga, men alla varningssignaler finns ju där.
    Ni har haft det sämre en tid. Han har dragit sig undan och pratar inte lika mycket med dig längre. Plötsligt, likt gubben i lådan, dyker en kvinna från förr upp och de börjar nu att chatta intensivt. Flera gånger i veckan. De ses även på en affärsresa din man gör och umgås hela kvällen ihop. De gör hjärtan till varandras meddelanden. Hon önskar att de ska säga god natt och god morgon till varandra. 

De går båda rejält över gränsen. De balanserar på farlig lina. Din man är lika skyldig. Hon må ha varit den drivande i början men han har inte satt gränser utan hänger på. 

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att deras relation utvecklat sig såhär när de knappt haft något intresse för varandra under alla år innan. Vad hände? 

Det här är inte schysst mot partnern. Hennes man lär knappast gilla detta. Din man skulle troligtvis ta illa upp om du gjorde såhär mot honom. 

Kanske ska du bjuda in henne och hennes man till er på middag? Prata då högt om att de chattar så mycket med varandra och vill önska varandra god natt och god morgon. Se om hennes man skrattar och tycker att det är härligt? Se hur de reagerar själva? 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Sara) skrev 2022-09-15 15:31:28 följande:

Ni har haft det sämre en tid. Han har dragit sig undan och pratar inte lika mycket med dig längre. Plötsligt, likt gubben i lådan, dyker en kvinna från förr upp och de börjar nu att chatta intensivt. Flera gånger i veckan. De ses även på en affärsresa din man gör och umgås hela kvällen ihop. De gör hjärtan till varandras meddelanden. Hon önskar att de ska säga god natt och god morgon till varandra. 

De går båda rejält över gränsen. De balanserar på farlig lina. Din man är lika skyldig. Hon må ha varit den drivande i början men han har inte satt gränser utan hänger på. 

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att deras relation utvecklat sig såhär när de knappt haft något intresse för varandra under alla år innan. Vad hände? 

Det här är inte schysst mot partnern. Hennes man lär knappast gilla detta. Din man skulle troligtvis ta illa upp om du gjorde såhär mot honom. 

Kanske ska du bjuda in henne och hennes man till er på middag? Prata då högt om att de chattar så mycket med varandra och vill önska varandra god natt och god morgon. Se om hennes man skrattar och tycker att det är härligt? Se hur de reagerar själva? 

Absolut ingen middag! Det spär ju bara på umgänget. Den där kvinnan skulle helst hålla sig till sitt eget äktenskap. Gräset växer där man vattnar, och så vidare.
  • Anonym (Otrygg fru)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-15 00:15:15 följande:
    Måste bara ifrågasätta din matematik där. Ingen vet, så hur kan du säga att det är mindre sannolikhet att det blir något mellan dem? Tänk på att vi inte bara pratar "nu" utan att de kanske har kontakt väldigt länge. Mycket hinner hända.

Du kommer inte att få klarhet och det måste du acceptera. Antingen lever du med ovissheten eller lämnar, vad han än säger kommer du aldrig veta. Fundera själv - vad skulle krävas för att du skulle kunna känna dig lugn kring deras kontakt? Börja i den änden så kanske du hittar svar.
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-14 23:59:11 följande:
    Jag tror och hoppas på det men ibland leder ovissheten till att jag mår väldigt dåligt över detta, som just nu då jag precis förståtts att de fortfarande har mycket kontakt. 

Håller med om att det inte år ett gott tecken men det finns mycket problem i vår relation som både han och jag behöver jobba på så jag hoppas att även detta ska gå att lösa. Dock så är det väldigt problematiskt om han fortsätter vara oförstående och inte visar mig någon medkänsla och förståelse i detta. Var vi hamnar då vet jag inte, men det är något jag måste ta en ordentligt funderare på. 

Vad hade du gjort i min sits? 
    Ja jag skulle inte gå så långt som att påstå att han döljer det för dig (även om det så klart inte är uteslutet) men nog är det bra konstigt att han först inte berättade något förrän de skulle ses på hans arbetsresa (om jag minns rätt) och sedan fortsätter de ha tät kontakt utan att du vet något om det heller.

Hur går det med terapin då, kommer ni framåt med den kring de andra sakerna ni behöver jobba på? Då kanske det finns hopp.

Jag skulle antagligen göra det som jag skrev om tidigare, lägga fram gränserna för vad jag accepterar inom en relation och om han inte vill hörsamma det så skulle relationen behöva vara över, även om det skulle göra ont. För alternativet är att leva olycklig med en man som prioriterar kontakten med en annan kvinna över relationens bästa, förutom då också partnerns mående i det hela. Man kan alltid diskutera rimligheten i sådana begränsningar men samtidigt, han är fri att göra sitt val. Och du är fri att göra ditt. Och då vet han förutsättningarna. Inte konstigare än så.
    Det är sant att jag aldrig kan känna mig 100 % säker. Jag inser att jag behöver lära mig att "leva med" ovissheten. Jag kan dock göra vissa saker för att göra ovissheten lite mindre men jag är osäker på hur det ska gå till utan att det riskerar att skada vår relation för mycket. Kanske att jag ber honom vara lite mer transparent kring deras kontakt. Att han berättar lite om vad de snackar om osv. Det hade varit hjälpsamt om han satte uppe lite gränser mot henne när han själv upplever att hon är lite väl "på". Att han även om han inte håller med mig visar mig medkänsla och respekt och möter mig halvvägs för att det ska kännas lite mer ok för mig. 

Jag reagerade också starkt på att han helt plötsligt skulle träffa henne då han var bortrest. Jag visste i princip inte om att hon existerade ens då. Det verkar som att han kanske ville dölja detta för mig, kanske för att skydda mig eftersom att han troligen hade en känsla att jag inte skulle gilla det eller för att han själv tyckte att det kanske var lite "över gränsen" med tanke på vår överenskommelse om att hålla oss borta från relationer med andra könet som potentiellt kan leda till något mer. 

Med terpain går det sådär. Vi har uppehåll just nu men planerar att ta upp det igen. Nu har vi haft flera bra dagar här med mycket kärlek och närhet vilket gjort att jag inte känt oro på samma sätt som jag gjorde, men den oron kommer nog triggas igång igen när det är lite sämre igen. Hopp finns det! Det kan bli bra om vi  pallar med att lägga ner det jobb som krävs. 
  • Anonym (Otrygg fru)
    Anonym (Intresse någon annan stans?) skrev 2022-09-15 08:47:07 följande:
    Relationen med min exman tog slut, det var förvisso pga av andra skäl än min kontakt. Men får erkänna att jag nog ändå fick någon form av energi osv pga min kontakt. 

Kanske inte det du vill läsa, men senare (ca 6 månader senare) så började jag och min kontakt att träffas på mer än vänskapligt plan och vi är fortfarande ett par idag. 

Givetvis kan man behöva ventilera och må bra av det, men jag tror tyvärr risken är att din mans nya bekant söker tröst och sympati hos honom och kanske ser honom som någon form av "väg ut". Tänker nu inte nödvändigtvis att dom gör något, utan att hon söker bekräftelse och får det, likaså att din man får det och att dom kanske inte vattnar gräset i sina egna nuvarande trädgårdar utan ger näring till deras kontakt. 

Detta i sin tur blir ju något som kanske du och även hennes man märker av och reagerar på och dom får i sin tur något mer att "gnälla" om osv.. en ond cirkel. 

Tror att det mycket väl kan vara så att din man inte alls har andra intentioner än vänskapliga, men jag ser ändå en överhängande risk med att dom fortsätter ventilera och ha sådan tät kontakt, dom känner dessutom inte varandra särskilt väl sedan tidigare mer än kurskamrater från början och det blir något av rosa skimmer av det hela jämfört med slentrian vardag.  

Skillnaden här jämfört med "vanliga" vänner (spekulerar givetvis hejvilt) är att kontakten här bildas inte med intention enbart ren vänskap, utan eventuellt för att hon söker bekräftelse och kontakt pga sin dåliga relation, inte nödvändigtvis medvetet. U

Inte så att man inte kan söka vänskap eller kontakter för att man inte har allt i ordning runt omkring sig eller när man mår dåligt eller är skör. utan tänker att det är nog lättare att känslorna hos parterna är lite svårare att tolka/hantera om man i övrigt har det lite grått och det dyker upp någon som ser och hör en samt en liten skvätt av nyhetens behag. 
    Jag är också inne på att henns avsikter troligen är mer "oroväckande" än min mans. Jag vet att hon är en person med trauma bakom sig och som på många sätt är instabil och otrygg. Hennes man har troligen större anledning att oroa sig än mig. Jag vet att han hade reagerat på att det var märkligt att hon kom hem mycket sent den kväll de umgåtts så någon negativ reaktion verkar ha kommit från honom med (jag tror absolut inte att de varit otrogna denna kväll men jag gillade inte heller att de umgåtts en helkväll till sent på natten). Det är från början hon som ligger på mest och skriver varje dag och säger godmorgon och godnatt vilket min man inte gjort i och med att tycker att det är lite väl mycket. Hon fortsätter ändå, till och med efter att han sagt till henne att han inte vill riskera att deras kommunikation eskalerar så att den passerar någon gräns. Detta både lugnar mig och oroar mig. Jag är glad att han sagt det till henne men samtidigt orolig eftersom att det också betyder att han själv sett att den nog är på väg att passera någon gräns. Obs att detta var före sommaren, och jag vet inte riktigt hur det är nu. Det är det jag vill ta reda på, men vågar inte och vet inte om jag borde eller bara måste lära mig att stå ut med ovisshten?!
  • Anonym (Otrygg fru)
    Anonym (Intresse någon annan stans?) skrev 2022-09-15 08:57:11 följande:

Läste nu det jag skrev och uppfattade själv min text som att det skulle vara solklart att det är något mer än vänskapligt, vilket inte är fallet. 

Ibland behöver man bara få pysa ut sig och ventilera, vilket är bra om man har någon som man kan göra det med. Det kan även vara bra för en relation, om personerna som pratar är måna om varandra och vill att sin vän mår bra. Då försöker man ju hjälpa och stötta för att sin väns parrelation också går och mår bra. 

Hur känner ni i er relation i övrigt,  ser maken dig, ger dig tid och har ni en bra relation i övrigt?

Däremot om din man inte längre ser dig, blivit mer avståndstagande eller ger mer näring åt sin "vän" gentemot dig. Ja, då har du ju en hint om vilken relation som vattnas så att säga. 

Jag är väldigt mån om att min man ska må bra och om detta inte utgör något hot mot vår relation eller passerar någon annan gräns vi lovat varandra att inte passera är jag glad för hans skulle om det får honom att må bättre. Problemet är att jag inte litar på henne och upplever att hon är manipulerande och inte har helt ärliga avsikter och på olika sätt försöker "snärja" min man. Min man är snäll och verkar vilja finnas där för henne och kanske är lite naiv i sin inställning till att detta är helt oskyldigt och inget att oroa sig för. 

Angående vår relation så går det upp och ner men på det stora hela är det ganska mycket problem som vi hade behövt ta itu med och har plan på att ta itu med. Nu har vi haft det bra sedan någon vecka och då minskar min svartsjuka direkt, men min svartsjuka lär komma tillbaka igen när det känns mindre bra så jag behöver ju på något vis hitta en bra lösning på detta om det ska vara hållbart för mig. 

Han ger mig tid om jag ber om det men hade önskat att han tagit mer initiativ till att vara med mig utan att jag ska behöva be om det. Han har sina egna problem att tampas med också som gör att han inte mår så bra själv och därför låter jag honom vara ganska mycket i sin "bubbla" men det är svårt för mig att leva med det och bidrar till mycket ovisshet för mig. 
  • Anonym (Otrygg fru)
    Anonym (Sara) skrev 2022-09-15 15:31:28 följande:

Visst finns det ett helt gäng varningssignaler men det behöver inte betyda att det faktiskt är någon fara. Just denna ovisshet är så svår för mig och jag vill minska på den för att känna mig ok med detta. Att han drar sig undan är inte så ovanligt så det har jag inte reagerat jättemycket på för han gör så till och från när han själv mår lite sämre (han har lite problem med kronisk smärta, utmattning osv). 

Vissa saker i deras kontakt är jag verkligen inte ok med men jag har inte heller någon rätt att kräva att han direkt slutar med det. Som han verkar se det är det mina "hjärnspöken" och dessa behöver jag reda ut själv och han verkar inte tycka att han har någon skyldighet att anpassa deras "relation" utifrån mina behov. Vilket gör mig ledsen, och jag hade inte utsatt honom för det. 

Angående middag så bor hon för långt bort men jag hade nog inte velat det ändå eftersom att jag har så mycket negativa känslor kopplade till henne så det hade nog mest känts jobbigt. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-18 04:19:51 följande:
    Det är sant att jag aldrig kan känna mig 100 % säker. Jag inser att jag behöver lära mig att "leva med" ovissheten. Jag kan dock göra vissa saker för att göra ovissheten lite mindre men jag är osäker på hur det ska gå till utan att det riskerar att skada vår relation för mycket. Kanske att jag ber honom vara lite mer transparent kring deras kontakt. Att han berättar lite om vad de snackar om osv. Det hade varit hjälpsamt om han satte uppe lite gränser mot henne när han själv upplever att hon är lite väl "på". Att han även om han inte håller med mig visar mig medkänsla och respekt och möter mig halvvägs för att det ska kännas lite mer ok för mig. 

Jag reagerade också starkt på att han helt plötsligt skulle träffa henne då han var bortrest. Jag visste i princip inte om att hon existerade ens då. Det verkar som att han kanske ville dölja detta för mig, kanske för att skydda mig eftersom att han troligen hade en känsla att jag inte skulle gilla det eller för att han själv tyckte att det kanske var lite "över gränsen" med tanke på vår överenskommelse om att hålla oss borta från relationer med andra könet som potentiellt kan leda till något mer. 

Med terpain går det sådär. Vi har uppehåll just nu men planerar att ta upp det igen. Nu har vi haft flera bra dagar här med mycket kärlek och närhet vilket gjort att jag inte känt oro på samma sätt som jag gjorde, men den oron kommer nog triggas igång igen när det är lite sämre igen. Hopp finns det! Det kan bli bra om vi  pallar med att lägga ner det jobb som krävs. 
    Ja transparens är en bra start. Det är när han vill hålla deras kontakt hemlig och går i försvar som man ska dra öronen åt sig.

Nej, märkligt det där. Men jag tror tyvärr du har rätt i varför han dolde kontakten, och jag tror att det beror på dåligt samvete. Om det vore en kvinna han 100 % visste inte innebar någon som helst risk någonsin så borde han ha kunnat berätta, så resonerar jag i det läget. För om du inte varit svartsjuk på 20 år så har han ingen anledning att tro att du skulle överreagera.

Jag tror ni behöver det, så ta upp frågan inom den kommande veckan. Det är säkert lite väntetid på att få komma tillbaka kan jag tänka mig.
  • Anonym (…)

Fattar inte varför du accepterar att han dejtar en annan kvinna. Finns ingen anledning. Eftersom du inte vill ta reda på sanningen själv så be honom visa deras konversation. Vill han inte det eller bara visar lite så vet du..

• Anonym (Sara)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-18 05:14:26 följande:
    Visst finns det ett helt gäng varningssignaler men det behöver inte betyda att det faktiskt är någon fara. Just denna ovisshet är så svår för mig och jag vill minska på den för att känna mig ok med detta. Att han drar sig undan är inte så ovanligt så det har jag inte reagerat jättemycket på för han gör så till och från när han själv mår lite sämre (han har lite problem med kronisk smärta, utmattning osv). 

Vissa saker i deras kontakt är jag verkligen inte ok med men jag har inte heller någon rätt att kräva att han direkt slutar med det. Som han verkar se det är det mina "hjärnspöken" och dessa behöver jag reda ut själv och han verkar inte tycka att han har någon skyldighet att anpassa deras "relation" utifrån mina behov. Vilket gör mig ledsen, och jag hade inte utsatt honom för det. 

Angående middag så bor hon för långt bort men jag hade nog inte velat det ändå eftersom att jag har så mycket negativa känslor kopplade till henne så det hade nog mest känts jobbigt. 
    Att han avfärdar din oro med att det är dina hjärnspöken som du måste ta itu med och att han inte tänker anpassa deras relation efter dig skriker: Ja jag gör något som inte är ok men jag och hon skiter i det och vi skiter i dig.

Du är så insnurrad i detta att du inte ser hur galet det är. 
  • Anonym (Otrygg fru)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-18 10:14:47 följande:
    Ja transparens är en bra start. Det är när han vill hålla deras kontakt hemlig och går i försvar som man ska dra öronen åt sig.

Nej, märkligt det där. Men jag tror tyvärr du har rätt i varför han dolde kontakten, och jag tror att det beror på dåligt samvete. Om det vore en kvinna han 100 % visste inte innebar någon som helst risk någonsin så borde han ha kunnat berätta, så resonerar jag i det läget. För om du inte varit svartsjuk på 20 år så har han ingen anledning att tro att du skulle överreagera.

Jag tror ni behöver det, så ta upp frågan inom den kommande veckan. Det är säkert lite väntetid på att få komma tillbaka kan jag tänka mig.
    Mmm så är det nog. Jag ska be om lite mer transparens och se vad det leder till. Försvar går han i nästan direkt när jag tar upp detta och det är också mycket det som gör att jag inte vet om jag vill eller vågar ta upp det igen för det känns som att det leder till spänning i vår relation. Oavsett så måste jag ta upp det igen, ska bara fundera på hur jag ska lägga fram det på bästa sätt så att det inte får motsatt effekt, vilket jag upplever att de fått de andra gångerna jag tagit upp det. 
Svar på tråden Svartsjuk efter 20 år