Anonym (Hmm) skrev 2022-09-15 00:15:15 följande:
Måste bara ifrågasätta din matematik där. Ingen vet, så hur kan du säga att det är mindre sannolikhet att det blir något mellan dem? Tänk på att vi inte bara pratar "nu" utan att de kanske har kontakt väldigt länge. Mycket hinner hända.
Du kommer inte att få klarhet och det måste du acceptera. Antingen lever du med ovissheten eller lämnar, vad han än säger kommer du aldrig veta. Fundera själv - vad skulle krävas för att du skulle kunna känna dig lugn kring deras kontakt? Börja i den änden så kanske du hittar svar.
Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-14 23:59:11 följande:
Jag tror och hoppas på det men ibland leder ovissheten till att jag mår väldigt dåligt över detta, som just nu då jag precis förståtts att de fortfarande har mycket kontakt.
Håller med om att det inte år ett gott tecken men det finns mycket problem i vår relation som både han och jag behöver jobba på så jag hoppas att även detta ska gå att lösa. Dock så är det väldigt problematiskt om han fortsätter vara oförstående och inte visar mig någon medkänsla och förståelse i detta. Var vi hamnar då vet jag inte, men det är något jag måste ta en ordentligt funderare på.
Vad hade du gjort i min sits?
Ja jag skulle inte gå så långt som att påstå att han döljer det för dig (även om det så klart inte är uteslutet) men nog är det bra konstigt att han först inte berättade något förrän de skulle ses på hans arbetsresa (om jag minns rätt) och sedan fortsätter de ha tät kontakt utan att du vet något om det heller.
Hur går det med terapin då, kommer ni framåt med den kring de andra sakerna ni behöver jobba på? Då kanske det finns hopp.
Jag skulle antagligen göra det som jag skrev om tidigare, lägga fram gränserna för vad jag accepterar inom en relation och om han inte vill hörsamma det så skulle relationen behöva vara över, även om det skulle göra ont. För alternativet är att leva olycklig med en man som prioriterar kontakten med en annan kvinna över relationens bästa, förutom då också partnerns mående i det hela. Man kan alltid diskutera rimligheten i sådana begränsningar men samtidigt, han är fri att göra sitt val. Och du är fri att göra ditt. Och då vet han förutsättningarna. Inte konstigare än så.
Det är sant att jag aldrig kan känna mig 100 % säker. Jag inser att jag behöver lära mig att "leva med" ovissheten. Jag kan dock göra vissa saker för att göra ovissheten lite mindre men jag är osäker på hur det ska gå till utan att det riskerar att skada vår relation för mycket. Kanske att jag ber honom vara lite mer transparent kring deras kontakt. Att han berättar lite om vad de snackar om osv. Det hade varit hjälpsamt om han satte uppe lite gränser mot henne när han själv upplever att hon är lite väl "på". Att han även om han inte håller med mig visar mig medkänsla och respekt och möter mig halvvägs för att det ska kännas lite mer ok för mig.
Jag reagerade också starkt på att han helt plötsligt skulle träffa henne då han var bortrest. Jag visste i princip inte om att hon existerade ens då. Det verkar som att han kanske ville dölja detta för mig, kanske för att skydda mig eftersom att han troligen hade en känsla att jag inte skulle gilla det eller för att han själv tyckte att det kanske var lite "över gränsen" med tanke på vår överenskommelse om att hålla oss borta från relationer med andra könet som potentiellt kan leda till något mer.
Med terpain går det sådär. Vi har uppehåll just nu men planerar att ta upp det igen. Nu har vi haft flera bra dagar här med mycket kärlek och närhet vilket gjort att jag inte känt oro på samma sätt som jag gjorde, men den oron kommer nog triggas igång igen när det är lite sämre igen. Hopp finns det! Det kan bli bra om vi pallar med att lägga ner det jobb som krävs.