• Anonym (Otrygg fru)

Svartsjuk efter 20 år

Min partner sedan 20 år har sedan något halvår börjat chatta väldigt mycket med en gammal väninna till honom. Jag har uttryckt till honom att detta väcker mycket svartsjuka och oro i mig men han menar på att eftersom det inte finns något att vara svartsjuk på så behöver jag inte oroa mig och han har fortsatt att chatta med henne trots att jag uttryckt att jag mår dåligt av det. Jag har dock svårt att släppa min oro och mår periodvis mycket dåligt över deras kontakt och känner att jag behöver ta upp det med honom igen.

Jag har aldrig tidigare varit svartsjuk i vår relation, så det handlar inte om att jag har stora problem med svartsjuka utan detta är något som uppstått i samband med hans kommunikation med denna kvinna sista halvåret.  

Snälla hjälp mig reda ut hur jag ska komma vidare med detta. Vilka frågor kan jag ställa till honom för att få reda på mer om deras kontakt för att kunna göra en bättre bedömning kring om det finns anledning till oro eller inte. 

• Svar på tråden Svartsjuk efter 20 år
  • Anonym (Otrygg fru)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-14 23:30:05 följande:
    Jag tror du har helt rätt i din analys där i första stycket.

Jättebra att ni jobbar på relationen med terapi! Det känns verkligen som läge att ta upp frågan där. Det är klart man inte går isär bara så där, men det är ju inte ett gott tecken och låt säga att han skulle fortsätta vara oförstående, var hamnar man då..?
    Jag tror och hoppas på det men ibland leder ovissheten till att jag mår väldigt dåligt över detta, som just nu då jag precis förståtts att de fortfarande har mycket kontakt. 

Håller med om att det inte år ett gott tecken men det finns mycket problem i vår relation som både han och jag behöver jobba på så jag hoppas att även detta ska gå att lösa. Dock så är det väldigt problematiskt om han fortsätter vara oförstående och inte visar mig någon medkänsla och förståelse i detta. Var vi hamnar då vet jag inte, men det är något jag måste ta en ordentligt funderare på. 

Vad hade du gjort i min sits? 
  • Anonym (Otrygg fru)
    Anonym (?) skrev 2022-09-14 23:51:53 följande:

Det finns inte en enda vettig ursäkt för en upptagen man att ha en nära relation till en annan kvinna. Du kommer att ångra att du inte lyssnade på din magkänsla.

Med facit i hand i framtiden kanske det visar sig att det var så men jag känner ändå att jag kanske bör ge honom "benefit of a doubt" just nu eftersom att sannolikheten för att det inte kommer leda till något mellan dem är mindre än att det kommer göra det. Ingen vet ju och jag kan inte offra min kärlek sedan 20 år bara för att jag har svårt att leva med ovissheten som jag troligen ändå inte kan få svar på. 

Dock så behöver jag finna ett sätt att få mer klarhet och trygghet i detta och det är det jag funderar på hur jag ska göra. 
  • Anonym (…)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-15 00:02:12 följande:
    Med facit i hand i framtiden kanske det visar sig att det var så men jag känner ändå att jag kanske bör ge honom "benefit of a doubt" just nu eftersom att sannolikheten för att det inte kommer leda till något mellan dem är mindre än att det kommer göra det. Ingen vet ju och jag kan inte offra min kärlek sedan 20 år bara för att jag har svårt att leva med ovissheten som jag troligen ändå inte kan få svar på. 

Dock så behöver jag finna ett sätt att få mer klarhet och trygghet i detta och det är det jag funderar på hur jag ska göra. 
    Och det enda sättet att få det är att ta reda på sanningen själv.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-15 00:02:12 följande:

Måste bara ifrågasätta din matematik där. Ingen vet, så hur kan du säga att det är mindre sannolikhet att det blir något mellan dem? Tänk på att vi inte bara pratar "nu" utan att de kanske har kontakt väldigt länge. Mycket hinner hända.

Du kommer inte att få klarhet och det måste du acceptera. Antingen lever du med ovissheten eller lämnar, vad han än säger kommer du aldrig veta. Fundera själv - vad skulle krävas för att du skulle kunna känna dig lugn kring deras kontakt? Börja i den änden så kanske du hittar svar.
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-14 23:59:11 följande:
    Jag tror och hoppas på det men ibland leder ovissheten till att jag mår väldigt dåligt över detta, som just nu då jag precis förståtts att de fortfarande har mycket kontakt. 

Håller med om att det inte år ett gott tecken men det finns mycket problem i vår relation som både han och jag behöver jobba på så jag hoppas att även detta ska gå att lösa. Dock så är det väldigt problematiskt om han fortsätter vara oförstående och inte visar mig någon medkänsla och förståelse i detta. Var vi hamnar då vet jag inte, men det är något jag måste ta en ordentligt funderare på. 

Vad hade du gjort i min sits? 
    Ja jag skulle inte gå så långt som att påstå att han döljer det för dig (även om det så klart inte är uteslutet) men nog är det bra konstigt att han först inte berättade något förrän de skulle ses på hans arbetsresa (om jag minns rätt) och sedan fortsätter de ha tät kontakt utan att du vet något om det heller.

Hur går det med terapin då, kommer ni framåt med den kring de andra sakerna ni behöver jobba på? Då kanske det finns hopp.

Jag skulle antagligen göra det som jag skrev om tidigare, lägga fram gränserna för vad jag accepterar inom en relation och om han inte vill hörsamma det så skulle relationen behöva vara över, även om det skulle göra ont. För alternativet är att leva olycklig med en man som prioriterar kontakten med en annan kvinna över relationens bästa, förutom då också partnerns mående i det hela. Man kan alltid diskutera rimligheten i sådana begränsningar men samtidigt, han är fri att göra sitt val. Och du är fri att göra ditt. Och då vet han förutsättningarna. Inte konstigare än så.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (?) skrev 2022-09-15 00:14:59 följande:
    Och det enda sättet att få det är att ta reda på sanningen själv.
    Hur? Smygläsa deras meddelanden eller...?
  • EpicF
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-14 17:05:20 följande:
    Verkligen stort tack för att du tar dig tid att svara så utförligt! Det du skriver ger mig verkligen perspektiv och något att fundera på och det är precis det jag vill uppnå. 

Jag har alltid upplevt honom som väldigt pålitlig och har aldrig tidigare (vad jag vet) haft anledning att tro att han gått över gränsen.

Jag tänker också att det inte borde vara så stor uppoffring att minska ner på tiden han lägger på henne eftersom han aldrig direkt brytt sig om henne innan men min farhåga är att denna kontakt har blivit lite för betydelsefull för honom eftersom de lagt så mycket tid på varandra så nu är det inte lika lätt längre. 

Det du skriver om hans respekt för mig gick rakt in i hjärtat på mig. Kanske har du rätt i att det är det som är det stora problemet här? Jag vet dock att han bryr sig mycket om mig och jag upplever nästan att detta handlar mer om att han känner ett behov av att markera sina egna gränser och att detta är upp till honom och inte något som mina "hjärnspöken" ska styra över. Dock är det absolut en varningssignal att han visat mig så lite medkänsla i detta när han vet att jag mår dåligt av det. Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att han faktiskt inte gjort något alls för att lugna mig utan bara väljer att inte ens prata om det alls. Det känns inte ok och jag hade aldrig utsatt honom för detsamma. 

Det är inget gammalt ex. Det är en bekant som han gått en kurs ihop med innan vi träffades för ca 22 år sen. De har tidigare umgåtts på kursen ungefär som "klasskamrater" en gång/vecka under ett par års tid men ej privat. De har varit vänner på facebook jättelänge utan att ha kontakt. Sen började hon skriva till honom för ett halvår sen och sen har det eskalerat på detta vis. Hon är själv gift, har barn och bor så pass långt från oss att de knappt kan ses (de har setts vid ett tillfälle när han var på affärsresa). 

Jag vet inte om jag kan lita på det han säger om jag ställer frågor. Vi är ju trots allt bara människor. När jag konfronterade honom om detta före sommaren kände jag mig ändå lugnad av det han berättade men jag blev besviken och ledsen när jag nyligen upptäckt att de fortfarande tycks ha väldigt mycket kontakt med varandra. 

Om vi hade varit tillsammans en kortare tid hoppas och tror jag att jag lämnat relationen men efter 20 år är det något helt annat. 

Angående vår överenskommelse så tog jag upp den före sommaren att jag såg detta som ett potentiellt brott mot den men han sa då att han absolut är medveten om det och är väldigt mån om att inte passsera gränsen och att han också upplyst henne om det. Bara att han tagit upp det med henne väcker dock mycket oro i mig eftersom det är ett tecken på att detta kan vara något mer än vänskap. 
    Verkar vara en  vän han kan anförtro dig åt. Men ser inte några täcken på att det skulle vara mer än vänskap. De har inte ens ett romantiskt förflutet så varför skulle det helt plötsligt hända nu? 

Att du känner svartsjuka helt plötsligt på en vän han har haft sedan långt innan ni träffades är inte normalt. Det handlar om dig och det är något du måste jobba på. 
  • EpicF
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-14 17:17:59 följande:
    Det känns som ett så stort svek att gå bakom ryggen på honom och smygläsa så det är nog inget alternativ för mig. Jag har dock vid några tillfällen sett deras chatt på hans skärm när han haft den framme och då tagit en snabbtitt. Såg då att att de ibland markerat varandras inlägg med hjärtan vilket jag tyckte var en varningsignal. Tog upp det med min man också som sa att det började med att hon markerade med hjärtan och sen blev det bara så att han med gjorde det och sen blev det "slentrian" att göra så. Vet inte om jag ska nöja mig med den förklaringen eller inte. 

Skulle det i framtiden visa sig att gått kraftigt över gränsen och varit "emotionellt otrogen" skulle jag ångra att jag inte smygläst men min moral säger mig att det inte är ok att göra så i nuläget. 
    Du drar för stora växlar. Att markera folks inlägg med hjärtan är för att man tycker om inlägget. Normalt. Inget som behöver betyda otrohet. 

Hade min sambo beteet sig som dig så hade det varit dörren med en gång. 
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2022-09-15 07:45:42 följande:
    Du drar för stora växlar. Att markera folks inlägg med hjärtan är för att man tycker om inlägget. Normalt. Inget som behöver betyda otrohet. 

Hade min sambo beteet sig som dig så hade det varit dörren med en gång. 
    Det beror på vad som skrivs också. I de flesta fall räcker en tumme upp, och sen beror det också på hur ofta man skickar hjärtan.
  • Anonym (Intresse någon annan stans?)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-14 23:54:29 följande:
    Kan det vara så att det kan vara en ventil man kan behöva när livet förövrigt är ganska så tungt och stressigt? Jag funderar på om detta kan vara ok. Om jag kommer fram till det kommer det vara så mycket lättare för mig att leva med det utan att det påverkar mig och oss alltför negativt. Hela sommaren har jag känt mig ok men jag blev triggad igen nyligen då jag förstod att de fortfarande har mycket kontakt. 

Jag upplever inte att han han haft någon liknande kontakt innan med någon vän även om han periodvis och då mer oregelbundet kan chatta rätt så länge med manliga vänner men det är inte på nivån att man hörs ofta och länge och säger godmorgon och godnatt och markerar inlägg med hjärtan så jag upplever att detta avviker från det som är normalt för honom. 

Hur slutade det för dig? Med din kontakt och med din relation? 
    Relationen med min exman tog slut, det var förvisso pga av andra skäl än min kontakt. Men får erkänna att jag nog ändå fick någon form av energi osv pga min kontakt. 

Kanske inte det du vill läsa, men senare (ca 6 månader senare) så började jag och min kontakt att träffas på mer än vänskapligt plan och vi är fortfarande ett par idag. 

Givetvis kan man behöva ventilera och må bra av det, men jag tror tyvärr risken är att din mans nya bekant söker tröst och sympati hos honom och kanske ser honom som någon form av "väg ut". Tänker nu inte nödvändigtvis att dom gör något, utan att hon söker bekräftelse och får det, likaså att din man får det och att dom kanske inte vattnar gräset i sina egna nuvarande trädgårdar utan ger näring till deras kontakt. 

Detta i sin tur blir ju något som kanske du och även hennes man märker av och reagerar på och dom får i sin tur något mer att "gnälla" om osv.. en ond cirkel. 

Tror att det mycket väl kan vara så att din man inte alls har andra intentioner än vänskapliga, men jag ser ändå en överhängande risk med att dom fortsätter ventilera och ha sådan tät kontakt, dom känner dessutom inte varandra särskilt väl sedan tidigare mer än kurskamrater från början och det blir något av rosa skimmer av det hela jämfört med slentrian vardag.  

Skillnaden här jämfört med "vanliga" vänner (spekulerar givetvis hejvilt) är att kontakten här bildas inte med intention enbart ren vänskap, utan eventuellt för att hon söker bekräftelse och kontakt pga sin dåliga relation, inte nödvändigtvis medvetet. U

Inte så att man inte kan söka vänskap eller kontakter för att man inte har allt i ordning runt omkring sig eller när man mår dåligt eller är skör. utan tänker att det är nog lättare att känslorna hos parterna är lite svårare att tolka/hantera om man i övrigt har det lite grått och det dyker upp någon som ser och hör en samt en liten skvätt av nyhetens behag. 
  • Anonym (Intresse någon annan stans?)

Läste nu det jag skrev och uppfattade själv min text som att det skulle vara solklart att det är något mer än vänskapligt, vilket inte är fallet. 

Ibland behöver man bara få pysa ut sig och ventilera, vilket är bra om man har någon som man kan göra det med. Det kan även vara bra för en relation, om personerna som pratar är måna om varandra och vill att sin vän mår bra. Då försöker man ju hjälpa och stötta för att sin väns parrelation också går och mår bra. 

Hur känner ni i er relation i övrigt,  ser maken dig, ger dig tid och har ni en bra relation i övrigt?

Däremot om din man inte längre ser dig, blivit mer avståndstagande eller ger mer näring åt sin "vän" gentemot dig. Ja, då har du ju en hint om vilken relation som vattnas så att säga. 

Svar på tråden Svartsjuk efter 20 år