Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-14 23:54:29 följande:
Kan det vara så att det kan vara en ventil man kan behöva när livet förövrigt är ganska så tungt och stressigt? Jag funderar på om detta kan vara ok. Om jag kommer fram till det kommer det vara så mycket lättare för mig att leva med det utan att det påverkar mig och oss alltför negativt. Hela sommaren har jag känt mig ok men jag blev triggad igen nyligen då jag förstod att de fortfarande har mycket kontakt.
Jag upplever inte att han han haft någon liknande kontakt innan med någon vän även om han periodvis och då mer oregelbundet kan chatta rätt så länge med manliga vänner men det är inte på nivån att man hörs ofta och länge och säger godmorgon och godnatt och markerar inlägg med hjärtan så jag upplever att detta avviker från det som är normalt för honom.
Hur slutade det för dig? Med din kontakt och med din relation?
Relationen med min exman tog slut, det var förvisso pga av andra skäl än min kontakt. Men får erkänna att jag nog ändå fick någon form av energi osv pga min kontakt.
Kanske inte det du vill läsa, men senare (ca 6 månader senare) så började jag och min kontakt att träffas på mer än vänskapligt plan och vi är fortfarande ett par idag.
Givetvis kan man behöva ventilera och må bra av det, men jag tror tyvärr risken är att din mans nya bekant söker tröst och sympati hos honom och kanske ser honom som någon form av "väg ut". Tänker nu inte nödvändigtvis att dom gör något, utan att hon söker bekräftelse och får det, likaså att din man får det och att dom kanske inte vattnar gräset i sina egna nuvarande trädgårdar utan ger näring till deras kontakt.
Detta i sin tur blir ju något som kanske du och även hennes man märker av och reagerar på och dom får i sin tur något mer att "gnälla" om osv.. en ond cirkel.
Tror att det mycket väl kan vara så att din man inte alls har andra intentioner än vänskapliga, men jag ser ändå en överhängande risk med att dom fortsätter ventilera och ha sådan tät kontakt, dom känner dessutom inte varandra särskilt väl sedan tidigare mer än kurskamrater från början och det blir något av rosa skimmer av det hela jämfört med slentrian vardag.
Skillnaden här jämfört med "vanliga" vänner (spekulerar givetvis hejvilt) är att kontakten här bildas inte med intention enbart ren vänskap, utan eventuellt för att hon söker bekräftelse och kontakt pga sin dåliga relation, inte nödvändigtvis medvetet. U
Inte så att man inte kan söka vänskap eller kontakter för att man inte har allt i ordning runt omkring sig eller när man mår dåligt eller är skör. utan tänker att det är nog lättare att känslorna hos parterna är lite svårare att tolka/hantera om man i övrigt har det lite grått och det dyker upp någon som ser och hör en samt en liten skvätt av nyhetens behag.