• Anonym (Otrygg fru)

Svartsjuk efter 20 år

Min partner sedan 20 år har sedan något halvår börjat chatta väldigt mycket med en gammal väninna till honom. Jag har uttryckt till honom att detta väcker mycket svartsjuka och oro i mig men han menar på att eftersom det inte finns något att vara svartsjuk på så behöver jag inte oroa mig och han har fortsatt att chatta med henne trots att jag uttryckt att jag mår dåligt av det. Jag har dock svårt att släppa min oro och mår periodvis mycket dåligt över deras kontakt och känner att jag behöver ta upp det med honom igen.

Jag har aldrig tidigare varit svartsjuk i vår relation, så det handlar inte om att jag har stora problem med svartsjuka utan detta är något som uppstått i samband med hans kommunikation med denna kvinna sista halvåret.  

Snälla hjälp mig reda ut hur jag ska komma vidare med detta. Vilka frågor kan jag ställa till honom för att få reda på mer om deras kontakt för att kunna göra en bättre bedömning kring om det finns anledning till oro eller inte. 

• Svar på tråden Svartsjuk efter 20 år
  • Anonym (Otrygg fru)
    Anonym (?) skrev 2022-09-18 10:26:34 följande:

Fattar inte varför du accepterar att han dejtar en annan kvinna. Finns ingen anledning. Eftersom du inte vill ta reda på sanningen själv så be honom visa deras konversation. Vill han inte det eller bara visar lite så vet du..

Jag vet inte varför du skriver att han dejtar en annan kvinna? Vad syftar du på då? Jag har själv inte uppfattat att de dejtar alls. Jag hade aldrig accepterat att han dejtade naturligtvis. 

Jag är inte så säker på att jag själv velat visa chatthistorik med en av mina vänner för min man även om jag har något att dölja just för att jag känner att jag man måste få vara lite privat med och inte dela allt med sin partner. 
  • Anonym (Otrygg fru)
    Anonym (Sara) skrev 2022-09-18 12:20:40 följande:
    Att han avfärdar din oro med att det är dina hjärnspöken som du måste ta itu med och att han inte tänker anpassa deras relation efter dig skriker: Ja jag gör något som inte är ok men jag och hon skiter i det och vi skiter i dig.

Du är så insnurrad i detta att du inte ser hur galet det är. 
    Jag har själv varit inne på att det eventuellt skulle kunna vara någon form av "gaslighting". Att få det att låta som att det är jag som "galet svartsjuk" och kommer med helt orimliga "krav" fast de kanske inte alls är galet eller orimligt? Fast han kanske faktiskt gått över gränsen och har något att dölja? Även om han inte har det; hade det inte varit rimligt att han ändå tog hänsyn till att detta är väldigt jobbigt för mig och åtminstone tagit rimlig hänsyn till mina behov? 

Det är så svårt för mig att veta vad som är rätt och fel här. De flesta som svarat i denna tråd upplever jag ändå menar på att jag borde tagga ner och att man måste få ha vänner av andra könet osv. Egentligen tycker jag det med och det hade varit ok om jag inte känt att det fanns så många "varningssignaler". Dock är det också många som skrivit att detta inte verkar ok alls från hans håll. 

Vad hade du gjort i min situation? 
  • Anonym (Otrygg fru)

Jag har "roat" mig med en sammanställning på de svar som kommit in i min tråd för att försöka reda ut var det lutar enligt majoriteten? Kom fram till följande: 

Tycker det finns stor anledning till oro: Ca 50 %
    Kan finnas anledning till oro men behöver ej vara så: Ca 35 %
    Inget att oroa sig för/jag måste jobba med mig själv enbart:  Ca 15 %. 

Intressant för jag hade en allmän känsla av fler tyckte jag överdrev och skulle släppa oron men när jag ser det så här så är det betydligt många fler som tycker att det verkar finnas skäl för oro.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-19 00:54:55 följande:
    Mmm så är det nog. Jag ska be om lite mer transparens och se vad det leder till. Försvar går han i nästan direkt när jag tar upp detta och det är också mycket det som gör att jag inte vet om jag vill eller vågar ta upp det igen för det känns som att det leder till spänning i vår relation. Oavsett så måste jag ta upp det igen, ska bara fundera på hur jag ska lägga fram det på bästa sätt så att det inte får motsatt effekt, vilket jag upplever att de fått de andra gångerna jag tagit upp det. 
    Ja precis, fundera på hur du ska lägga upp det. Men kom då inte smygande och krypande med att du skulle vilja prata med honom om saken utan bestäm dig först för vad du vill, vad du vill om han fortsätter på samma sätt och stå rakryggad. Det här är en sak som kan spräcka er relation, om han fortsätter att sätta en ytlig kontakt före en relation på 20 år (!).
  • Anonym (…)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-19 01:29:34 följande:
    Jag vet inte varför du skriver att han dejtar en annan kvinna? Vad syftar du på då? Jag har själv inte uppfattat att de dejtar alls. Jag hade aldrig accepterat att han dejtade naturligtvis. 

Jag är inte så säker på att jag själv velat visa chatthistorik med en av mina vänner för min man även om jag har något att dölja just för att jag känner att jag man måste få vara lite privat med och inte dela allt med sin partner. 
    Att först chatta en massa dagligen för att sedan träffas och äta middag/barhäng till sent är vad folk som dejtar brukar göra.
  • Anonym (…)

När man är bortrest dessutom låter mer som prassel..

• Anonym (…)

Och jag tycker inte heller du ska be om att få se den. Då kommer han antagligen bara radera. Det låter ju som att du har dina principer om vad man ska eller bör göra i ett förhållande men han har ju redan brutit dem. Som jag sagt tidigare, att vara präktig i ett sånt här läge kommer du ångra senare.

• Anonym (suck)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-18 04:19:51 följande:
    Med terpain går det sådär. Vi har uppehåll just nu men planerar att ta upp det igen. Nu har vi haft flera bra dagar här med mycket kärlek och närhet vilket gjort att jag inte känt oro på samma sätt som jag gjorde, men den oron kommer nog triggas igång igen när det är lite sämre igen. Hopp finns det! Det kan bli bra om vi  pallar med att lägga ner det jobb som krävs. 
    Ingen terapi i världen hjälper om man inte kan vara helt ärlig med vad man känner och gör, det är bara slöseri med tid för alla. Man sitter bara och diskuterar runt saker men kommer aldrig till det verkliga problemet.

Mitt förslag sluta dalta med idioten och sätt ner foten... sluta vara så PK och rädd för att uppfattas som "dömande" eller "svartsjuk". Med tanke på allt fuffens din man pysslat med så skulle du behövt vara lobotomerad för att inte fatta misstankar och tro mig det VET din man mycket väl.

Det är helt OK att döma, det är så vi skiljer på rätt och fel, det är snarare alla som påstår sig vara ickedömande som är hycklare, man måste inte alltid vara PK, speciellt inte när folk kliver över dina gränser. Ibland får man faktisk vara jobbig och ställa folk mott väggen. Hur ska de annars fatta att de gör fel?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-19 03:38:15 följande:

Jag har "roat" mig med en sammanställning på de svar som kommit in i min tråd för att försöka reda ut var det lutar enligt majoriteten? Kom fram till följande: 

Tycker det finns stor anledning till oro: Ca 50 %
    Kan finnas anledning till oro men behöver ej vara så: Ca 35 %
    Inget att oroa sig för/jag måste jobba med mig själv enbart:  Ca 15 %. 

Intressant för jag hade en allmän känsla av fler tyckte jag överdrev och skulle släppa oron men när jag ser det så här så är det betydligt många fler som tycker att det verkar finnas skäl för oro.

Är inte den första och andra gruppen i stort sett samma sak, båda säger att det behöver inte vara otrohet men kan absolut vara det... så mao 85 procent tycker att det finns goda skäl för oro.

Övriga 15% som tycker du ska jobba med dig själv är förmodligen såna som själva pysslar med eller har pysslat med saker som inte tål dagsljus. Det finns gott om såna på FL.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-19 00:54:55 följande:
    Mmm så är det nog. Jag ska be om lite mer transparens och se vad det leder till. Försvar går han i nästan direkt när jag tar upp detta och det är också mycket det som gör att jag inte vet om jag vill eller vågar ta upp det igen för det känns som att det leder till spänning i vår relation. Oavsett så måste jag ta upp det igen, ska bara fundera på hur jag ska lägga fram det på bästa sätt så att det inte får motsatt effekt, vilket jag upplever att de fått de andra gångerna jag tagit upp det. 
    Nej, nej nej TS, inte "be om"... kräva!!!

Så länge öppenhet är ett val så kommer det aldrig ske.

Så länge han tjänar på att inte vara öppen så kommer han fortsätta med det.

Det är inte förrän att låta bli att vara öppen är värre för honom än att vara det som han kommer vara det.

Du måste sluta vara så naiv TS. Om han pysslar med något han inte vill du ska veta så kommer han såklart se till att du inte vet med ALLA medel för han vet lika väl som du vad som står på spel. Du kan alltså inte förvänta dig ett ärligt svar bara för att du frågar.
Svar på tråden Svartsjuk efter 20 år