Anonym (Otrygg fru) skrev 2022-09-14 17:05:20 följande:
Verkligen stort tack för att du tar dig tid att svara så utförligt! Det du skriver ger mig verkligen perspektiv och något att fundera på och det är precis det jag vill uppnå.
Jag har alltid upplevt honom som väldigt pålitlig och har aldrig tidigare (vad jag vet) haft anledning att tro att han gått över gränsen.
Jag tänker också att det inte borde vara så stor uppoffring att minska ner på tiden han lägger på henne eftersom han aldrig direkt brytt sig om henne innan men min farhåga är att denna kontakt har blivit lite för betydelsefull för honom eftersom de lagt så mycket tid på varandra så nu är det inte lika lätt längre.
Det du skriver om hans respekt för mig gick rakt in i hjärtat på mig. Kanske har du rätt i att det är det som är det stora problemet här? Jag vet dock att han bryr sig mycket om mig och jag upplever nästan att detta handlar mer om att han känner ett behov av att markera sina egna gränser och att detta är upp till honom och inte något som mina "hjärnspöken" ska styra över. Dock är det absolut en varningssignal att han visat mig så lite medkänsla i detta när han vet att jag mår dåligt av det. Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att han faktiskt inte gjort något alls för att lugna mig utan bara väljer att inte ens prata om det alls. Det känns inte ok och jag hade aldrig utsatt honom för detsamma.
Det är inget gammalt ex. Det är en bekant som han gått en kurs ihop med innan vi träffades för ca 22 år sen. De har tidigare umgåtts på kursen ungefär som "klasskamrater" en gång/vecka under ett par års tid men ej privat. De har varit vänner på facebook jättelänge utan att ha kontakt. Sen började hon skriva till honom för ett halvår sen och sen har det eskalerat på detta vis. Hon är själv gift, har barn och bor så pass långt från oss att de knappt kan ses (de har setts vid ett tillfälle när han var på affärsresa).
Jag vet inte om jag kan lita på det han säger om jag ställer frågor. Vi är ju trots allt bara människor. När jag konfronterade honom om detta före sommaren kände jag mig ändå lugnad av det han berättade men jag blev besviken och ledsen när jag nyligen upptäckt att de fortfarande tycks ha väldigt mycket kontakt med varandra.
Om vi hade varit tillsammans en kortare tid hoppas och tror jag att jag lämnat relationen men efter 20 år är det något helt annat.
Angående vår överenskommelse så tog jag upp den före sommaren att jag såg detta som ett potentiellt brott mot den men han sa då att han absolut är medveten om det och är väldigt mån om att inte passsera gränsen och att han också upplyst henne om det. Bara att han tagit upp det med henne väcker dock mycket oro i mig eftersom det är ett tecken på att detta kan vara något mer än vänskap.
Det kan ju också bli så som en annan skrev i tråden, att man efter ett tag är trött på sin partner och att det då kan bli så att man får intresse för någon annan, även om man fram till dess varit 100 % trogen i både tanke och handling.
De kanske var lite förtjusta i varandra på den tiden, utan att han berättat det för dig. Konstigt att de får så tät kontakt just nu, om de ändå haft varandra på Fb under en längre tid men det är först för ett halvår sen eller så som de börjat prata så mycket. Hon kanske känner sig osedd i sin egen relation och att hon mår bra av uppmärksamheten hon får av din man?
Du har ingen skyldighet att stanna kvar i en relation där du inte respekteras. Man borde snarare fråga honom om det är värt att ge upp en relation på 20 år för att han vill ha så tät och otransparent kontakt med en annan kvinna. Vad är alternativet, att leva olycklig bara för att ni haft så många år tillsammans...? Ja, ni behöver verkligen prata i vilket fall.