• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:44:20 följande:
    Ja han äter skolmat och ja, vi har valt att ta emot honom och ge honom ett mål mat under veckorna och två på helgerna. Men ett mål är en portion. om vi är fyra och lagar mat till fyra då kan en inte äta för två och en halv eller hur? Och laga mer mat kostar mer och det har vi inte råd med.
    vi har försökt att förklara men det går liksom inte in. Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta
    Menar du på allvar att ni äter 4 köttbullar var? I så fall är ni nog ovanligt små i maten. En 15-åring kan nog lätt äta 20 köttbullar, såna frysta ur en påse. 

Du får nog anpassa portionerna till verkligheten om ni äter lite mindre än gemene man. Tråkigt, men så är det. 

Glöm inte mellanmål också, där kan man fylla på med billig mat som mackor och gröt, omeletter osv. 
  • Anonym (Annat)
     Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta

Det låter ganska snålt och det vet jag inte många som blir mätt på. 
  • Anonym (Kulturer)
    Ja han äter skolmat och ja, vi har valt att ta emot honom och ge honom ett mål mat under veckorna och två på helgerna. Men ett mål är en portion. om vi är fyra och lagar mat till fyra då kan en inte äta för två och en halv eller hur? Och laga mer mat kostar mer och det har vi inte råd med.
    vi har försökt att förklara men det går liksom inte in. Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta

Fast det är ju extremt individuellt hur mycket man äter! Min 4 åring äter en korv med bröd medan min 2,5 åring äter 3-4 korvar! Ska jag neka honom bara för han äter lika många korvar som sin pappa (pappan äter dock bröd med)

så han får endast middag av er? Inte frukost? 

det finns ju billigare mat man kan göra. Ugnspannkaka exempelvis, vegetariska grytor, fylla ut som andra säger. 

levde ni redan på marginalerna när nu valde att ta in en utbytesstudent eller är det bara att ni faktiskt inte gillar honom och därmed hittar saker att störa er på? 

det var en tysk kille där jag var utbytesstudent som nämligen blev utsatt för just det. Familjen tog en utbytesstudent för dottern ville det, men han levde inte upp till hennes förväntningar och han blev aldrig en del av deras familj 

• Anonym (Huh?)

Om 4 köttbullar är din uppfattning av en normal portion så förstår jag om han äter mer...

Ni kan väl äta som vanligt, men lägg till av något som är billigt och som man kan äta sig mätt på. Mer potatis, kokta morötter, pizzasallad, bönsallad, matvete eller vad som passar till det ni äter. 
    Ta undan matlådor först, se till att alla får en lagom portion och är man mer hungrig så får man äta av tillbehöret. 

Anonym (Annat) skrev 2022-10-11 12:47:31 följande:
     Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta

Det låter ganska snålt och det vet jag inte många som blir mätt på. 
    Det var ett exempel på att man inte bör ta mer än att alla får lika mycket.
    fyra frysta laxbitar till fyra personer då? Hur många bör varje person få då?
  • Anonym (bullar)
    ska en grabb på 15 år bli mätt på 4 köttbullar? Jag som är en ganska liten tjej kan lätt trycka i mig 10-15 st. Och nej, jag är inte tjock :P
  • Anonym (Annat)

Jag förstår men just fyra köttbullar var inget bra exempel då. Vi äter inte mer än en laxfilé och potatis till men kan gott tänka mig att en del vill ha två. Går inte det så är flera potatisar ett alternativ för att mätta pojken.
  • Anonym (Kulturer)

då kokar du mer potatis så det finns och lägger upp på tallrikarna innan.. man behöver ju inte leta problem?

Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:52:33 följande:
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:52:33 följande:
    Anonym (bullar) skrev 2022-10-11 12:55:12 följande:
    ska en grabb på 15 år bli mätt på 4 köttbullar? Jag som är en ganska liten tjej kan lätt trycka i mig 10-15 st. Och nej, jag är inte tjock :P
    Läste du inte att det var ett exempel!
    men om man tar in en utbytesstudent och ska försörja en till och den personen äter som tre så är det ju ekonomiskt som att försörja TRE TILL  när tanken är en extra..förstår du problemet?
  • Gullvivor

Du har tydligen inte råd att ge familjen mer mat (fler köttbullar per portion t.ex) men du har råd att köpa fikabröd som du ensam mumsar i dig i smyg? Du är SNÅL, inget annat.

Svar på tråden Har knappt råd