• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Ocdmänniska

Men det väl bara att dryga ut maten lite? Gör grytor sen mycket potatis och pasta för det är oftast billigt. Sen har ni tydligt inte en normal bild av vad en portion ska vara. Sen får han inget mer än frukost och middag?? Sen lunch på skolan bara? Mellan mål då? Och nått på kvällen? Sen som nån sa ett mål om dagen betyder inte en portion!! 

• Anonym (M)

Du verkar inte förstå att era portioner inte är normalstora portioner. Ni serverar inte ett mål mat om dagen utan kanske ett halvt mål. Så när han äter 3 gånger så mycket som er så motsvarar det snarare 1,5 portion. Tonåringar är hungriga och behöver mer mat, hur kan du ha missat det som förälder? 

Oavsett så är det här ditt ansvar. Du som vuxen har gått med på att ta in honom i ert hus och stå för maten. Att du inte har vett nog att förstå att det kostar pengar och inte fattar att ni inte har råd är inte hans fel. Istället för att sitta och skylla på honom kan du ta lite eget ansvar och meddela organisationen att ni måste avbryta. 

#98 barnen äter på skolan det gör inte vi andra och vi vill också kunna äta på dagarna utan att någon annan äter vad den känner för till frukost. Kanske min 12 åring vill ha en kaka någongång jag har råd med ett paket i månaden inte fler än så vilket det blir om studenten äter fem i ett nafs.
    Mellanmål får man köpa på skolan om man vill ha det är ingenting någon annan av oss i familjen äter och det ingick inte i organisationens krav heller 

• Anonym (Oförstående)

Du har fått många bra tips och råd i tråden men verkar vara helt oförmögen/ovillig att ta till dig det. Dryga ut maten med billigare ingredienser  som tex bönor är ju ett jättebra förslag!
    Du skriver också att det ska vara mat som du och din familj också vill ha. Men uppenbarligen har ni ju inte råd med den maten under de förutsättningar ni lever under nu med en växande tonåring. Hans rätt att äta sig mätt väger tyngre än din ovilja att dryga ut/anpassa maten då det är ett ansvar ni har VALT att ta på er!
    Sedan förstår jag inte heller hur du kunde tro att en portion middag är allt som behövs under veckorna när han bara får skollunch.

• luke78
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:08:30 följande:
    Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

Kan tycka att man ska ha lite (MYCKET) större marginaler än att gå under för att utbytesstudent käkar lite mycket om man nu ska ta hem någon. annars gör sig de där pengarna bättre som sparande.
    Anonym (Oförstående) skrev 2022-10-11 16:57:51 följande:

Du har fått många bra tips och råd i tråden men verkar vara helt oförmögen/ovillig att ta till dig det. Dryga ut maten med billigare ingredienser  som tex bönor är ju ett jättebra förslag!
    Du skriver också att det ska vara mat som du och din familj också vill ha. Men uppenbarligen har ni ju inte råd med den maten under de förutsättningar ni lever under nu med en växande tonåring. Hans rätt att äta sig mätt väger tyngre än din ovilja att dryga ut/anpassa maten då det är ett ansvar ni har VALT att ta på er!
    Sedan förstår jag inte heller hur du kunde tro att en portion middag är allt som behövs under veckorna när han bara får skollunch.

Hur jag kunde tro? Organisationen sa att vi inte behövde servera mer än frukost och middag! Och vad som säger är vad vi går efter, att killen inte vill handla i skolkafeterian är inte vårt ansvar! 
  • Anonym (Annat)

Mellanmål får man köpa på skolan om man vill ha det är ingenting någon annan av oss i familjen äter och det ingick inte i organisationens krav heller 

Vilket jädra skämt. Det här kan inte vara på riktigt. 

• Anonym (P)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:51:12 följande:

#98 barnen äter på skolan det gör inte vi andra och vi vill också kunna äta på dagarna utan att någon annan äter vad den känner för till frukost. Kanske min 12 åring vill ha en kaka någongång jag har råd med ett paket i månaden inte fler än så vilket det blir om studenten äter fem i ett nafs.

Vad gör de stackars barnen på helgerna? Tigger mat hos grannarna? Går hungriga?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:32:52 följande:

#61 vi har klarat oss på det lilla i flera år vi är fyra i familjen två barn och två vuxna 5-6 köttbullar var. Nu har äldsta flyttat hemifrån och vi hade ett rum och en plats över. organisationen sa att vi ska laga middag till studenten och då är det för EN extra person. Inte för ett helt kompani som äter mer än alla oss andra tillsammans det var inte den ekonomiska förutsättningen 

5-6 köttbullar i storlek köpeköttbullar är fan inte mycket det. Knappast en normalportion. Era egna ungar har lärt sig att äta mer i skolan. Annars får man gå hungrig. Trevligt. Inte. Är själv uppvuxen så. Ni hade verkligen inte råd att ta in en extra person. Herregud. Ni har ju knappt haft råd att föda er själva ärligt talat.
    Om pojken sen inte har möjlighet att äta frukost ens en gång, tro på fan att han kommer vara hungrig. Går inte att lassa in 2000+ kalorier under skollunchen hur som helst. Inte utan att må dåligt. Beroende på vad som är skollunchen, så kan det handla om relativt stora volymer mat som ska in. Skall då även till att pojken har koll på vad allting motsvarar i kalorier, och kan räkna dessa. Knappt att ens vanliga Svensons har koll på sånt. Än mindre en 15 årig pojke. 

Sluta köpa småpack köttbullar btw. Onödigt dyrt. Överlag kan jag rekommendera att ni faktiskt ser om hela eran matbudget. Det kommer bara bli dyrare framöver. Storkok. Mer morötter och potatis. Billigare utfyllnadsalternativ att ha vid sidan om. Handla utefter erbjudanden. Så pojken och era egna barn faktiskt har chans att bli mätta hemma. Sen får ni väll gå till Soc eller nått. Söka extra matpengar. Samt ligga på utbytesstudent organisationen att en annan familj måste hittas- säg som det är. NI klantade till det med uträkningarna på vad ni trodde att ni klarade av ekonomiskt. För det är garanterat vad som har hänt här. Pojken äter mest troligtvis som en normal jäkla tonårsgrabb för hans ålder. 

• luke78
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 13:27:41 följande:
    Alla kanske inte har ekonomi till att hålla buffé varje måltid. har jag råd med ett paket nötfärs så kanske det är det som vi får hålla tillgodo med. Då finns det inte pengar till tre paket bara för att en äter som en häst 
    Då skulle du kanske inte tagit in en utbytesstudent om du inte kan unna denna det lilla extra. blir det inga utflykter heller eller likande Det lär det ju inte bli om ni inte har råd med lite extra mat. Tycker synd o utbytesstudenten i detta läge. 
Svar på tråden Har knappt råd