• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (4?)
    Anonym (P) skrev 2022-10-11 15:23:48 följande:
    Så till vida man inte har ganska små barn. Det räcker fin till oss, med tvååring och femåring. En femtonåring hade sannolikt ätit alla, med rejält med tillbehör. 
    Det  är en annan sak. Jag tror inte man köper det lilla paketet om man vill hålla kostnaden nere eftersom det har ett högre kilopris  än 1 kilosförpackniingen. 
  • Ascendere
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:44:20 följande:
    Ja han äter skolmat och ja, vi har valt att ta emot honom och ge honom ett mål mat under veckorna och två på helgerna. Men ett mål är en portion. om vi är fyra och lagar mat till fyra då kan en inte äta för två och en halv eller hur? Och laga mer mat kostar mer och det har vi inte råd med.
    vi har försökt att förklara men det går liksom inte in. Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta

Hur mycket väger han och hur lång är han?Tränar han och rör på sig mycket? Hur många kalorier per dag? 

4 köttbullar är ju ingenting för en aktiv 15-åring 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:32:52 följande:

#61 vi har klarat oss på det lilla i flera år vi är fyra i familjen två barn och två vuxna 5-6 köttbullar var. Nu har äldsta flyttat hemifrån och vi hade ett rum och en plats över. organisationen sa att vi ska laga middag till studenten och då är det för EN extra person. Inte för ett helt kompani som äter mer än alla oss andra tillsammans det var inte den ekonomiska förutsättningen 

Låt mig gissa, ni ger honom ingen frukost heller? Inte undra på att han är glupande hungrig till middag när han inte får all mat som ni äter - fika, frukost, mellanmål osv. Då måste han ju äta ikapp under middagen, annars svälter han. 

Stackars barn. Ni måste verkligen kontakta organisationen upprepade gånger tills de hittar en annan familj åt honom. Visa dem den här tråden. 
  • Ascendere

Nä ni får ta och skärpa till  tycker jag, se till att grabben får ordentligt med mat.
    har man tagit fan i båten får man ro?n iland, sa alltid min kära mormor när jag som ung beklagade mig över konsekvenserna av mina egna dåliga val. 

• Anonym (Pillan)

Tycker det låter snålt att han inte ska få bli mätt på de måltider han har rätt till. Vara för att du/ni klarar er på 10 köttbullar så gör alla inte det och speciellt inte en växande tonårskille. Jag är vuxen men 4 är långt för lite för mig med, äter snarare 10 jag med och potatis, sallad mm.försök sluta störa dig. Laga lite billigare middagar några gånger i veckan för att kompensera för de middagar som är dyrare. Ni får väl ändå betalt för och ha honom boende hos er, så ni går väl inte back.

• Aniiee
    Anonym (Kulturer) skrev 2022-10-11 15:26:25 följande:
    Ett mål är INTE likvärdigt med EN portion! Gaah människa
    Fast, jo, men, en normalportion. Dvs för en 15-årig, växande kille, ca 150 g kött el 200 g fisk, 250 g kokt vikt pasta/ris/potatis, ca 50 ml sås, 150-200 g grönsaker samt ca 15 ml dressing. TS serverar grabben 40 g köttbullar. Klart han inte blir mätt, och TS bryter mot kontraktet.

10 mot 1 att både TS barn och sambo äter i smyg för TS, precis som TS äter i smyg för denna gäst.

10 mot 1 att TS trodde att hon skulle gå pengar någonstans ifrån och kunna sko sig på detta. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-11 15:37:47 följande:
    Låt mig gissa, ni ger honom ingen frukost heller? Inte undra på att han är glupande hungrig till middag när han inte får all mat som ni äter - fika, frukost, mellanmål osv. Då måste han ju äta ikapp under middagen, annars svälter han. 

Stackars barn. Ni måste verkligen kontakta organisationen upprepade gånger tills de hittar en annan familj åt honom. Visa dem den här tråden. 
    Han äter mackor och te till frukost. Skolan har även en kafeteria där man kan köpa Mackor, frukt och yoghurt men han tycker det är för dyrt i Sverige även om kravet från organisationen är att man ska ha med sig över 100.000 i fickpengar för hela året som ska täcka kläder, nöjen hygien och resor mm. Men hygienartiklar Köper han inte heller utan tar av oss. Han betydligt mer pengar än vad vi kan drömma om men snålar medan vi får vända på kronorna för att kunna ha råd med mat.
    och när/om vi unnar oss någonting så vill/kan vi inte köpa dubbelt bara för att han ska kunna ta.
  • Anonym (Elma)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:44:20 följande:
    Ja han äter skolmat och ja, vi har valt att ta emot honom och ge honom ett mål mat under veckorna och två på helgerna. Men ett mål är en portion. om vi är fyra och lagar mat till fyra då kan en inte äta för två och en halv eller hur? Och laga mer mat kostar mer och det har vi inte råd med.
    vi har försökt att förklara men det går liksom inte in. Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta
    Menar du allvar? Min 6-åring äter 8 köttbullar.

(Pillan) vi får inte ett korvöre för att han bor hos oss

• Anonym (Alice)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:32:52 följande:

#61 vi har klarat oss på det lilla i flera år vi är fyra i familjen två barn och två vuxna 5-6 köttbullar var. Nu har äldsta flyttat hemifrån och vi hade ett rum och en plats över. organisationen sa att vi ska laga middag till studenten och då är det för EN extra person. Inte för ett helt kompani som äter mer än alla oss andra tillsammans det var inte den ekonomiska förutsättningen 

Fortfarande. Att vara värdfamilj till en minderårig handlar ju inte enbart om att ge dem en sängplats och mat, utan också göra saker med barnet. Hade inte inte planerat att göra utflykter eller gå på nån aktivitet med pojken under det här året?
Svar på tråden Har knappt råd