• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-11 13:41:25 följande:
    Det lustiga är ju att de har råd med extra potatisar. Hur skulle de annars ha råd att ha hemlig mat gömd i huset som studenten inte får äta? 

Så snålt och ogint...tråkig stil. Jag skulle vara så ledsen om jag hade skickat mitt barn över halva jorden för att halvsvälta i ett år. 
    Om alla ska få allt och lika mycket hela tiden så skulle kostaderna öka ännu mer.
    Endast som ett exempel: om fyra personer har en matbudget (middag) på 25:- till exempel då går det inte ihop om en av dessa fyra ska äta för 75:- eller mer eller hur? 
    Man har inte mer pengar för det!
  • Anonym (M)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:57:53 följande:
    Läste du inte att det var ett exempel!
    men om man tar in en utbytesstudent och ska försörja en till och den personen äter som tre så är det ju ekonomiskt som att försörja TRE TILL  när tanken är en extra..förstår du problemet?
    Men du skulle inte ha tagit ett sånt exempel om det inte låg någon sanning i det eller hur? Problemet här är att du har räknat med att personen ska äta precis som ni gör. Det är inget som säger att de portioner ni äter är normalportioner, tvärtom får man intrycket av att ni äter betydligt mindre måltider än medelsvensson.

Så denna utbytesstudent kanske äter 1,5 eller möjligen 2 portioner istället för 1. Det borde ni ha råd med om ni nu skulle ta emot en utbytesstudent till att börja med. Varför har ni gått med på detta om ni har så tajt ekonomi?

Den bästa lösningen jag kan se är att lägga undan genomsnittskostnaden för mat för en månad för någon i hens ålder. Sen får hen själv välja vad hen vill handla och hur mycket hen ska äta. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 13:53:04 följande:
    Om alla ska få allt och lika mycket hela tiden så skulle kostaderna öka ännu mer.
    Endast som ett exempel: om fyra personer har en matbudget (middag) på 25:- till exempel då går det inte ihop om en av dessa fyra ska äta för 75:- eller mer eller hur? 
    Man har inte mer pengar för det!
    Tror dilemmat för er är att ni har en väldigt knapp ekonomi. Det var förstås ett misstag att ta in en ytterligare familjemedlem under ett helt år under de omständigheterna, men ni hade kanske era skäl.

Nu är det som det är och ni har ett antal månader kvar på det här äventyret. Varför inte göra det bästa av saken då och dryga ut maten som föreslagits så att ni alla kan bli mätta och belåtna?  

Han kommer inte att bli mindre hungrig av att ni lagar mindre portioner. Tro mig. Det är inte så det funkar. 

#42 ska vi handla mat som vi gör nu finns det inga pengar att lägga undan, inte ens i närhetens 

• enmamma

Om ni bor runt Göteborg så kan du skicka honom till mig då grabben får äta dig mätt!

• Anonym (M)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 14:04:20 följande:

#42 ska vi handla mat som vi gör nu finns det inga pengar att lägga undan, inte ens i närhetens 

Då handlar ni ju inte mat till personen utan hen får själv handla för de pengarna. Om du menar att ni inte har råd att lägga undan ens så mycket som bidragsnormen ligger på så skulle ni som sagt aldrig tagit emot personen till att börja med. 
  • Anonym (Asså)

Nu har jag bara ögat igenom sista sidan men är detta någon i typ gymnasieålder? Alla vet väl att de ofta äter väldigt mycket mat....

• Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:44:20 följande:
    Ja han äter skolmat och ja, vi har valt att ta emot honom och ge honom ett mål mat under veckorna och två på helgerna. Men ett mål är en portion. om vi är fyra och lagar mat till fyra då kan en inte äta för två och en halv eller hur? Och laga mer mat kostar mer och det har vi inte råd med.
    vi har försökt att förklara men det går liksom inte in. Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta
    Fyra köttbullar? Det är ju ingen normal portion, det är en extremt liten portion. Inte ens små barn äter så lite. 
  • Anonym (bullar)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:57:53 följande:
    Läste du inte att det var ett exempel!
    men om man tar in en utbytesstudent och ska försörja en till och den personen äter som tre så är det ju ekonomiskt som att försörja TRE TILL  när tanken är en extra..förstår du problemet?
    Du får ju isåfall ge ett korrekt exempel, inte ens en ettåring äter bara 4 köttbullar
  • Anonym (B)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-11 12:47:23 följande:
    Menar du på allvar att ni äter 4 köttbullar var? I så fall är ni nog ovanligt små i maten. En 15-åring kan nog lätt äta 20 köttbullar, såna frysta ur en påse. 

Du får nog anpassa portionerna till verkligheten om ni äter lite mindre än gemene man. Tråkigt, men så är det. 

Glöm inte mellanmål också, där kan man fylla på med billig mat som mackor och gröt, omeletter osv. 
    Jag som vuxen ganska smal man äter utan problem 20 köttbullar från Mamma Scan/Felix. När jag var i tonåren åt jag 30 utan vidare.
Svar på tråden Har knappt råd