• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:48:11 följande:
    Han äter mackor och te till frukost. Skolan har även en kafeteria där man kan köpa Mackor, frukt och yoghurt men han tycker det är för dyrt i Sverige även om kravet från organisationen är att man ska ha med sig över 100.000 i fickpengar för hela året som ska täcka kläder, nöjen hygien och resor mm. Men hygienartiklar Köper han inte heller utan tar av oss. Han betydligt mer pengar än vad vi kan drömma om men snålar medan vi får vända på kronorna för att kunna ha råd med mat.
    och när/om vi unnar oss någonting så vill/kan vi inte köpa dubbelt bara för att han ska kunna ta.
    Fast det är inte hans fel att ni har tagit in en extra person i hushållet under ett helt år. Han kan vara hur rik han vill, ni har fortfarande åtagit er att ge honom mat. 

Du har kanske inte alla detaljer om hans pengar, de kanske ska betalas tillbaka när han kommer hem. Man ska inte räkna andras pengar. Han har uppfyllt kravet från organisationen, men ni då? Ska inte ni också göra det? 

Ring och tryck på organisationen så att de letar ny familj åt honom. 

#78 min 12 åring äter 6 och min man äter åtta om han äter mycket, jag äter fyra och det gjorde vårt andra barn också innan hen flyttade 

• Anonym (Pillan)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:49:48 följande:

(Pillan) vi får inte ett korvöre för att han bor hos oss

Men om ni har så dålig ekonomi, varför tog ni emot en främling och erbjöd både sängplats och mat utan någon som helst kompensation? Låter helt galet faktiskt.

gällande hans fickpengar så får ni helt enkelt ta upp att schampoo, tvål mm inte ingår i hans boende och det ska betalas av hans fickpengar. Men finns det ett kontrakt om att han ska få mat så får du servera mat så han blir mätt.
    Anonym (Pillan) skrev 2022-10-11 15:55:51 följande:
    Men om ni har så dålig ekonomi, varför tog ni emot en främling och erbjöd både sängplats och mat utan någon som helst kompensation? Låter helt galet faktiskt.

gällande hans fickpengar så får ni helt enkelt ta upp att schampoo, tvål mm inte ingår i hans boende och det ska betalas av hans fickpengar. Men finns det ett kontrakt om att han ska få mat så får du servera mat så han blir mätt.
    Vi serverar mat, men har inte råd med mer än det vi lägger på mat idag, dom pengarna finns inte en till portion klarar vi dvs det blir som innan vårt barn (vilkens rum han har nu) flyttade. 
    men inte tre personer till vilket det skulle bli om han skulle få äta så mycket han ville varje mål vi lagar. Det är ohållbar!

Går man på restaurang får man också bara en portion per måltid! 
  • untilthemorning
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:55:27 följande:

#78 min 12 åring äter 6 och min man äter åtta om han äter mycket, jag äter fyra och det gjorde vårt andra barn också innan hen flyttade 

Du går runt och runt i cirklar. Om du är så övertygad om din egen förträfflighet och att du inte gör något fel och är oförbätterlig - varför skapade du då den här tråden?

Du har dessutom inte svarat på frågan kring varför ni tog på er att ta in en utbytesstudent när ni uppenbarligen inte har råd??

Du behöver fatta att du snålar med käket, och kan du inte utfodra de personer som bor i ditt hem, så bör de omgående omplaceras till någon som faktiskt bryr sig.

Jag hoppas för killens skull att någon annan i hans närhet reagerar, eller att organisationen kliver in och rättar till det uppenbara misstaget i att placera honom hos en så extremt snål och elak familj.

Och du behöver också fatta att ett mål mat är INTE samma sak som en portion. Och "en portion" är inte ett standardiserat mått.
  • Anonym (Annat)

Nej ts, ju mer jag läser så förstår jag ingenting faktiskt. Tycker att hels resonemanget är åt fanders.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:55:27 följande:

Men 4 köttbullar är ju INGENTING, inte ens småbarn skulle nöja sig med så lite. Äter du 8 potatisar till det då?

Förstår verkligen inte?

Organisationens kav var att vi skulle ha rum och mat för EN extra - det har vi!

Men inte två, tre, eller  fyra extra som ska äta vilket det blir om vi ska laga mer mat!

• Anonym (Annat)

Om 4 Felix-bullar är en portion hos er så har ni inte råd Ts.

• untilthemorning
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:20:30 följande:

Organisationens kav var att vi skulle ha rum och mat för EN extra - det har vi!

Men inte två, tre, eller  fyra extra som ska äta vilket det blir om vi ska laga mer mat!

Jamen dåså, vad är problemet? Om du är så övertygad om att du har rätt - ta striden med organisationen om det är oklarheter i vad som gäller!

I den här tråden kommer du inte få medhåll, av den enkla anledningen att vi tycker olika när det kommer till vad "mat för en person", "en portion", osv. betyder.
Svar på tråden Har knappt råd