• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (4?)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:44:20 följande:
    Ja han äter skolmat och ja, vi har valt att ta emot honom och ge honom ett mål mat under veckorna och två på helgerna. Men ett mål är en portion. om vi är fyra och lagar mat till fyra då kan en inte äta för två och en halv eller hur? Och laga mer mat kostar mer och det har vi inte råd med.
    vi har försökt att förklara men det går liksom inte in. Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta
    Om du anser att 4 köttbullar är nog till en vuxen behöver du nog tänka om.....10 är faktiskt mer normalt. 
  • Anonym (Alice)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-11 13:41:25 följande:
    Det lustiga är ju att de har råd med extra potatisar. Hur skulle de annars ha råd att ha hemlig mat gömd i huset som studenten inte får äta? 

Så snålt och ogint...tråkig stil. Jag skulle vara så ledsen om jag hade skickat mitt barn över halva jorden för att halvsvälta i ett år. 
    Ja, det är ju bara så sorgligt. Är han från ett annat land har han ju troligtvis inte heller någon familj i närheten i Sverige så det finns ju kanske ingen i hans fysiska närhet om faktiskt bryr sig om honom. Och det kan ju vara så att han ens inte törs berätta för sina föräldrar att han får för lite mat och är hungrig, speciellt om utbytet var något familjen behövde spara ihop till för att han skulle kunna få åka.

Skrev det förut också, men det här killen är ju i en väldigt utsatt situation. Han får knappt mat så han blir mätt, men värdfamiljen smyger in fikabröd som de sitter och mumsar på när han inte ser. Det här är ju dessutom ett omyndigt barn vi pratar om. 
    Anonym (B) skrev 2022-10-11 14:56:59 följande:
    Jag som vuxen ganska smal man äter utan problem 20 köttbullar från Mamma Scan/Felix. När jag var i tonåren åt jag 30 utan vidare.

Det är ett helt paket!! 

ska väl ändå räcka till fler än en. Man kan inte köpa 4 paket till en middag det är normalt fyra middagar 

• Anonym (Annat)

Felix-bullarna är väldigt små så en 10 st får man nog klämma med makaroner till om det ska mätta någorlunda. En extremt hungrig tonåring behöver flera gissar jag. (Har själv en 15-årig tjej så kan inte jämföra)

Anonym (Annat) skrev 2022-10-11 15:04:49 följande:

Felix-bullarna är väldigt små så en 10 st får man nog klämma med makaroner till om det ska mätta någorlunda. En extremt hungrig tonåring behöver flera gissar jag. (Har själv en 15-årig tjej så kan inte jämföra)

Ett paket kostar 40:- och mer än så har vi inte råd med om man ska hålla matbudgeten, så kan en person inte äta för tre förstår du. Då kanske man ska äta mer i skolan, så gör mina barn. Och att man ska erbjuda ett mål lagad mat är inte desamma som fri tillgång till mat och hur mycket man vill.. 
  • Pascal
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:03:03 följande:

Det är ett helt paket!! 

ska väl ändå räcka till fler än en. Man kan inte köpa 4 paket till en middag det är normalt fyra middagar 

Ja det är nästan ett paket om man köper den minsta förpackningen. Men ingen köper väl ett så litet paket mamma scans köttbullar om man är 4 st?! Här köper vi den stora påsen på, vad kan det va 1.5kg kanske? Det räcker till 1.5 middag för oss och två barn.
  • Anonym (P)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:11:46 följande:
    Ett paket kostar 40:- och mer än så har vi inte råd med om man ska hålla matbudgeten, så kan en person inte äta för tre förstår du. Då kanske man ska äta mer i skolan, så gör mina barn. Och att man ska erbjuda ett mål lagad mat är inte desamma som fri tillgång till mat och hur mycket man vill.. 
    Varför valde ni att ta emot en student, när ni uppenbarligen inte har råd att ge honom mat? 
  • Anonym (Kulturer)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:03:03 följande:

Det är ett helt paket!! 

Som någon annan skrev, bor ni omkring Göteborg så kan vi bjuda på middag en dag i veckan. alltså för pojken! Han måste få lov att äta sig mätt, droppa honom här en helg så behöver ni bara erbjuda mat en gång den gång och spara några kronor på den andra måltiden. 

inte för att vi har några större summor, föräldraledig oxh student men flera små barn. men nog fan kan vi ge pojken lite mat om ni nu har det så knapert. kan säkert skicka med honom lite nudlar eller pasta han kan äta när du ansett att nu har han ätit tillräckligt

• Pascal
    Men det här är ju bara sorgligt. Stackars grabb som ska bo hos er ett helt år alltså! Om man har så otroligt snäv ekonomi så tar man inte emot en utbytesstudent!! Då har man ju uppenbarligen inte de rätta förutsättningarna för det. Hans syn på sitt år i Sverige kan ju inte sammanfattas med nåt annat än: snålt, ständigt hungrig och inte en känsla av att vara en i familjen där man får äta och må gott precis som man är. Stackare är vad han är! 
  • Anonym (Alice)
    Så dina barn äter extra i skolan för att de vet att de inte kommer få tillräckligt med mat hemma? Hur kunde ni tro att ni skulle kunna ha en utbytesstudent om ni har det så knapert?
Svar på tråden Har knappt råd