• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:20:30 följande:

Organisationens kav var att vi skulle ha rum och mat för EN extra - det har vi!

Men inte två, tre, eller  fyra extra som ska äta vilket det blir om vi ska laga mer mat!

4 köttbullar ÄR inte en portion ens för en 4 åring, ni tycker det ska räcka till en växande 15 årig kille.  Detta är helt galet!

#87 nä jag äter två potatisar och sås + fyra köttbullar sen är jag mätt. Min son och man äter kanske tre potatisar och sina köttbullar vårt andra barn äter som mig. 

Går man in i en matbutik och kollar vad man har råd med ok kanske ett paket makaroner och en bit falukorv - då kan inte en i familjen äta allt och resten blir utan. Då är det dela i lika stora delar som gäller och ett paket makaroner ska räcka till fler än två måltider 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:48:11 följande:
    Han äter mackor och te till frukost. Skolan har även en kafeteria där man kan köpa Mackor, frukt och yoghurt men han tycker det är för dyrt i Sverige även om kravet från organisationen är att man ska ha med sig över 100.000 i fickpengar för hela året som ska täcka kläder, nöjen hygien och resor mm. Men hygienartiklar Köper han inte heller utan tar av oss. Han betydligt mer pengar än vad vi kan drömma om men snålar medan vi får vända på kronorna för att kunna ha råd med mat.
    och när/om vi unnar oss någonting så vill/kan vi inte köpa dubbelt bara för att han ska kunna ta.
    Men vad säger han när ni påtalar detta? För jag förmodar att ni pratat med honom om detta.
    Sedan känns det konstigt att ta emot en till person i hushållet om man har så små marginaler. 
    Ni får ju ringa organisationen och säga att ni inte har råd att ha honom kvar. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:29:34 följande:

#87 nä jag äter två potatisar och sås + fyra köttbullar sen är jag mätt. Min son och man äter kanske tre potatisar och sina köttbullar vårt andra barn äter som mig. 

Går man in i en matbutik och kollar vad man har råd med ok kanske ett paket makaroner och en bit falukorv - då kan inte en i familjen äta allt och resten blir utan. Då är det dela i lika stora delar som gäller och ett paket makaroner ska räcka till fler än två måltider 

Äter ni inte tillsammans, så ni ser hur mkt han tar?

Sedan får ni säga till honom att han inte går i era skåp och tar mat. 
  • Anonym (Elma)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:20:30 följande:

Organisationens kav var att vi skulle ha rum och mat för EN extra - det har vi!

Men inte två, tre, eller  fyra extra som ska äta vilket det blir om vi ska laga mer mat!

Ja en extra normalportion. 4 eller 8 köttbullar är inte normalportion förrn en tonårskille. Skulle säga att 15-20 köttbullar är mer normalt.
  • Anonym (quit)

Säg upp boendeansvaret om ni inte har råd.

• Anonym (Gränser)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:29:34 följande:

Jag tänker att ni inte hade råd med detta från början och att du uppenbarligen inte noterat att olika människor äter olika mycket.

Räcker inte maten, så får ni fixa fram billigare mat i större mängd. Och faktiskt jobba på att bli av med personen.

Själv finner jag det häpnadsväckande att ni tar emot en student, utan betalning i ett helt år, utan att inse att det kommer kosta. Det är inte ert barn, utan en student och som ni nu noterar så har folk olika vanor.
    Köp hem något billigt och mättande, så att ni slipper skämmas.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (xxx) skrev 2022-10-11 16:31:36 följande:
    Äter ni inte tillsammans, så ni ser hur mkt han tar?

Sedan får ni säga till honom att han inte går i era skåp och tar mat. 
    Ts och resten av familjen smyger ju undan mat och fika så då äter garanterat lika mycket eller möjligen mer än pojken?!
  • Anonym (LM)

Trolltråd, ingen med så risig ekonomi drar på sig en extra kostnad på X tusenlappar under ett år. Och ingen tror att tonårskillar äter som en fyraårig tjej. 

För icke-troll kan jag rekommendera att alltid ha en hink bön och potatisgryta eller liknande i kylskåpet som mellanmål eller efterrätt till tonårskillar. 

Anonym (Gränser) skrev 2022-10-11 16:35:50 följande:
    Jag tänker att ni inte hade råd med detta från början och att du uppenbarligen inte noterat att olika människor äter olika mycket.

Räcker inte maten, så får ni fixa fram billigare mat i större mängd. Och faktiskt jobba på att bli av med personen.

Själv finner jag det häpnadsväckande att ni tar emot en student, utan betalning i ett helt år, utan att inse att det kommer kosta. Det är inte ert barn, utan en student och som ni nu noterar så har folk olika vanor.
    Köp hem något billigt och mättande, så att ni slipper skämmas.

Det är inte bara att fixa fram annan mat och dessutom ska det vara mat som vi som familj faktiskt vill ha också! 

Svar på tråden Har knappt råd