• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (K)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:44:20 följande:
    Ja han äter skolmat och ja, vi har valt att ta emot honom och ge honom ett mål mat under veckorna och två på helgerna. Men ett mål är en portion. om vi är fyra och lagar mat till fyra då kan en inte äta för två och en halv eller hur? Och laga mer mat kostar mer och det har vi inte råd med.
    vi har försökt att förklara men det går liksom inte in. Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta
    Skämtar du?? Inte ens mitt fsk-barn äter bara fyra köttbullar till middag! Åtta köttbullar är en normal portion för en vuxen! Om han äter tio så är det pyttelite extra som gott och väl kan skyllas på att han är en tonårskille (som känt äter mycket).
    Anonym (K) skrev 2022-10-11 17:49:12 följande:
    Skämtar du?? Inte ens mitt fsk-barn äter bara fyra köttbullar till middag! Åtta köttbullar är en normal portion för en vuxen! Om han äter tio så är det pyttelite extra som gott och väl kan skyllas på att han är en tonårskille (som känt äter mycket).
    jag skrev att jag och mitt ena barn äter fyra och vår 13 åring och pappan äter 5-6 var och för oss är det mycket, pyttelite extra för dig är ett helt paket till och kanske inte alls pyttelite utan ett hål i plånboken för någon annan och dom pengarna måste tas någon annanstans ifrån. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:47:02 följande:
    Skulle studenten äta så obehindrat som han och många här i tråden önskar så skulle det så klart bli på bekostnad av oss andra som då inte skulle få någon mat fö pengarna skulle inte räcka till mat åt oss andra. Så jo, vi skulle bli utan ma! 
    Nej, för att ni helt enkelt skulle få köpa mer mat, vilket hade fungerat om ni faktiskt hade haft ekonomin att vara värdfamilj. Men det har ni ju inte och borde därför aldrig valt att ta in honom.

Som många i tråden redan påpekat, det ni serverar är ingen normalportion! Det är väldigt små portioner. Det är ju inte som om killen verkar äta hutlösa mängder, utan snarare att ni äter extremt lite och inte verkar förstå att det inte är standard.
  • Anonym (K)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:53:27 följande:
    jag skrev att jag och mitt ena barn äter fyra och vår 13 åring och pappan äter 5-6 var och för oss är det mycket, pyttelite extra för dig är ett helt paket till och kanske inte alls pyttelite utan ett hål i plånboken för någon annan och dom pengarna måste tas någon annanstans ifrån. 
    Det är inte studentens fel att ni äter onormalt små portioner! Har ni inte ens råd att bjuda på fyra köttbullar extra så borde ni inte ha tagit in honom!
    Anonym (Alice) skrev 2022-10-11 17:53:37 följande:
    Nej, för att ni helt enkelt skulle få köpa mer mat, vilket hade fungerat om ni faktiskt hade haft ekonomin att vara värdfamilj. Men det har ni ju inte och borde därför aldrig valt att ta in honom.

Som många i tråden redan påpekat, det ni serverar är ingen normalportion! Det är väldigt små portioner. Det är ju inte som om killen verkar äta hutlösa mängder, utan snarare att ni äter extremt lite och inte verkar förstå att det inte är standard.
    Men dom som utredde oss såg inte att vi inte hade råd dom gick på vår inkomst och kollande en massa annat. För dom ÄR vi godkända och ok vi har 4000 i månaden över när räkningarna är betalda och det är mat och annat för oss 3-4 
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:53:27 följande:
    Du får det att låta som om någon tvingade er att ta emot killen. Det är ju inte hans fel eller organisationens fel att ni inte har tillräckligt med pengar för att han ska få äta normala portioner.
  • Anonym (Feltänk)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:23:42 följande:

Organisationen gjorde en grundlig utredning på hela familjen vi var väldigt tydliga med vad vi förväntades bjuda på för måltider och vilka han skulle äta/köpa i skolan eller om vi är ute 
    vi har uppfyllt det organisationen vill att vi uppfyller. Sen äter han mer än han ska och då blir det för dyrt! 
    Vi åläggs inte ändra våra vanor utan tanken är att studenten ska göra som vi gör och anpassa sig, inte tvärt om.
    Han får frukost och middag det är det som står i avtalet

Nej, ni har inte uppfyllt er del av avtalet. Han får inte middag. Han får en halv middag.

Mina döttrar på 7 och 10 år äter ca 12 köttbullar per person. De delat på en liten falukorv, ca 8-10 skivor var. De äter ett paket bacon var osv. De är smala, och skolsköterskan tyckte till och med att ena dottern borde gå upp lite mer i vikt.

Du serverar för lite mat. Han äter inte för mycket. Har ni inte råd så får ni äta billigare mat och avsäga er uppdraget.

Jag fattar inte hur ni tänkte. Ni har bara råd med ett paket kakor i månaden och tyckte det var en bra idé att ta emot en extra person i hushållet. Borde ni inte sparat de pengarna?
  • Anonym (K)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:57:36 följande:
    Men dom som utredde oss såg inte att vi inte hade råd dom gick på vår inkomst och kollande en massa annat. För dom ÄR vi godkända och ok vi har 4000 i månaden över när räkningarna är betalda och det är mat och annat för oss 3-4 
    Med 4000:- kvar för matkostnader för en månad så har ni inte råd. Det spelar ingen roll vad organisationen trodde, antagligen trodde de att ni hade normala utgifter och kunde hushålla med era inkomster men tydligen hade de fel. 4000:- för mat räcker knappt för två vuxna personer, ni är fyra som ska ha mat för samma summa, hur sjutton tänkte ni då?? Om du tittar på riksnormen så ser du vad man beräknar i matkostnad per person i olika åldrar, garanterar att ni har gjort en stor felberäkning där!
  • Anonym (Toppen!)
    Anonym (Gränser) skrev 2022-10-11 17:13:23 följande:
    Jag har själv en tonåring och inte tusan vill jag att kött, kyckling och glass försvinner... Men har man inte råd har man inte.

Tonåringen började med en "dyrt protein"-diet och han åt upp allt fint vi hade. Nu äter vi annat en period och tonåringen har fått till sig att han behöver köpa finprotein själv framöver. Resten av familjen behöver nu ta konsekvensen en period för att vi uppenbarligen inte uppfostrat den lilla tonåringen att inte äta upp ALLT och vi äter nu en period mat som ingen egentligen vill ha... Men som är nyttigt, billig och faktiskt rimlig utifrån att man hjälps åt i en familj.

Kanske att du kan tipsa TS om vilka rätter ni lagar under den här perioden så studenten kan få äta sig mätt utan att göra resten av värdfamlijen matlös.

TS det är helt orimligt att ni kunde bli godkända som värdfamilj med 4000 sek kvar att köpa mat för när fasta utgifter är betalda. Det är ju ingen marginal över huvudtaget. Enligt ex Swedbank ligger matkostnader för er famlij inkl studenten på 9060 (partners 5720 + barn 4 år 1120 + barn 15 år 2200). 

Skulle det inte möjligen varit 4000 sek per person efter fasta kostander? För det var något liknande det som vår bank räknade på när vi tog lån vid husköp.

Svar på tråden Har knappt råd