• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:42:32 följande:

Det är inte bara att fixa fram annan mat och dessutom ska det vara mat som vi som familj faktiskt vill ha också! 

Jag har själv en tonåring och inte tusan vill jag att kött, kyckling och glass försvinner... Men har man inte råd har man inte.

Tonåringen började med en "dyrt protein"-diet och han åt upp allt fint vi hade. Nu äter vi annat en period och tonåringen har fått till sig att han behöver köpa finprotein själv framöver. Resten av familjen behöver nu ta konsekvensen en period för att vi uppenbarligen inte uppfostrat den lilla tonåringen att inte äta upp ALLT och vi äter nu en period mat som ingen egentligen vill ha... Men som är nyttigt, billig och faktiskt rimlig utifrån att man hjälps åt i en familj.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:51:12 följande:

#98 barnen äter på skolan det gör inte vi andra och vi vill också kunna äta på dagarna utan att någon annan äter vad den känner för till frukost. Kanske min 12 åring vill ha en kaka någongång jag har råd med ett paket i månaden inte fler än så vilket det blir om studenten äter fem i ett nafs.
    Mellanmål får man köpa på skolan om man vill ha det är ingenting någon annan av oss i familjen äter och det ingick inte i organisationens krav heller 

Vad säger studenten då, när ni påpekar hur det ligger till?

Hade varit intressant om du svarar på frågorna folk ställer istället för att bara gnälla. 

Om det är på riktigt, så måste ni ju hitta en lösning- Så vad tänker ni göra?
  • Anonym (Oförstående)

Ja uppriktigt, hur kunde du tro det? Ren och skär logik säger väl att en växande tonåring behöver mycket mat? För övrigt så verkar ni ju ens servera normalstora portioner, vilket typ alla i denna tråd redan påpekat. Så ni uppfyller ju inte ens kravet från organisationen. 

Har man för övrigt så tajt ekonomi att ens egna barn måste äta sig mätta på skollunchen för att det ska gå ihop, ni har bara råd med 1 pkt kakor i månaden etc. Då har man inte råd att ta in en extra. Hur många svar har du fått i den här tråden nu? Hur många har tyckt att din logik är rätt? Kanske dags att öppna ögonen och omvärdera? Ring organisationen och be om ett nytt boende.

luke78 skrev 2022-10-11 17:09:39 följande:
    Då skulle du kanske inte tagit in en utbytesstudent om du inte kan unna denna det lilla extra. blir det inga utflykter heller eller likande Det lär det ju inte bli om ni inte har råd med lite extra mat. Tycker synd o utbytesstudenten i detta läge. 

Organisationen gjorde en grundlig utredning på hela familjen vi var väldigt tydliga med vad vi förväntades bjuda på för måltider och vilka han skulle äta/köpa i skolan eller om vi är ute 
    vi har uppfyllt det organisationen vill att vi uppfyller. Sen äter han mer än han ska och då blir det för dyrt! 
    Vi åläggs inte ändra våra vanor utan tanken är att studenten ska göra som vi gör och anpassa sig, inte tvärt om.
    Han får frukost och middag det är det som står i avtalet

• Anonym (4?)

Stackars kille! Han är för 17 ett barn som du lovat ta ansvar för. Ensam i ett främmande land. Nu måste avbryta detta nu! Att låta detta fortsätta är vidrigt gjort av er. . Skulle du vilja att ett av dina barn behandlades så här i ett främmande land? 
    Att den snåla mamman dessutom beklagade sig på ett forum att din 15- åring äter för mycket? 
    Vad säger hans föräldrar om detta? Jag räknar med att ni har kontakt med dem. 
    Vad säger organisationen? 

Anonym (4?) skrev 2022-10-11 17:29:09 följande:

Stackars kille! Han är för 17 ett barn som du lovat ta ansvar för. Ensam i ett främmande land. Nu måste avbryta detta nu! Att låta detta fortsätta är vidrigt gjort av er. . Skulle du vilja att ett av dina barn behandlades så här i ett främmande land? 
    Att den snåla mamman dessutom beklagade sig på ett forum att din 15- åring äter för mycket? 
    Vad säger hans föräldrar om detta? Jag räknar med att ni har kontakt med dem. 
    Vad säger organisationen? 

Vi pratade med organisationen och dom letar familj men det kan ta tid. många studenter fick inte ens komma till Sverige pga brist på familje. Tills dess får vi bara vänta. Föräldrarna får man inte ha kontakt med utan allt sånt sköter organisationen om dom tycker att det är nödvändigt. Andra kanske har massor med pengar med det har inte vi och organisationen tycker att så länge vi ger honom mat och han äter i skolan så är det okey. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:29:34 följande:

#87 nä jag äter två potatisar och sås + fyra köttbullar sen är jag mätt. Min son och man äter kanske tre potatisar och sina köttbullar vårt andra barn äter som mig. 

Går man in i en matbutik och kollar vad man har råd med ok kanske ett paket makaroner och en bit falukorv - då kan inte en i familjen äta allt och resten blir utan. Då är det dela i lika stora delar som gäller och ett paket makaroner ska räcka till fler än två måltider 

Men ingen säger att ni andra ska bli utan mat, varför är det så svårt för dig att förstå? Folk påpekar bara att det är jäkligt dumt att anta att en tonåring äter som ett genomsnittligt förskolebarn. Jag äter själv små portioner, men inte antar jag att mina portioner är standardstorleken. Jag vet att de är små. Bjuder jag hem någon på middag antar jag att gästen vill ha mer mat än mig.

Ni hade ju uppenbarligen noll marginaler i er budget och borde aldrig ha tagit in en utbytesstudent. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:38:14 följande:
    Vi pratade med organisationen och dom letar familj men det kan ta tid. många studenter fick inte ens komma till Sverige pga brist på familje. Tills dess får vi bara vänta. Föräldrarna får man inte ha kontakt med utan allt sånt sköter organisationen om dom tycker att det är nödvändigt. Andra kanske har massor med pengar med det har inte vi och organisationen tycker att så länge vi ger honom mat och han äter i skolan så är det okey. 
    Och ingen tvingade er att bli värdfamilj. Det är ju något ni själva har valt, vilket var rent idiotiskt om ni har så lite pengar. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:38:14 följande:
    Tror knappast de tycker det är okej att han får lika lite mat som en 4 åring äter, inte ens en 3:e del portion.

Vad får stackarn till frukost? 
    Anonym (Alice) skrev 2022-10-11 17:41:06 följande:
    Men ingen säger att ni andra ska bli utan mat, varför är det så svårt för dig att förstå? Folk påpekar bara att det är jäkligt dumt att anta att en tonåring äter som ett genomsnittligt förskolebarn. Jag äter själv små portioner, men inte antar jag att mina portioner är standardstorleken. Jag vet att de är små. Bjuder jag hem någon på middag antar jag att gästen vill ha mer mat än mig.

Ni hade ju uppenbarligen noll marginaler i er budget och borde aldrig ha tagit in en utbytesstudent. 
    Skulle studenten äta så obehindrat som han och många här i tråden önskar så skulle det så klart bli på bekostnad av oss andra som då inte skulle få någon mat fö pengarna skulle inte räcka till mat åt oss andra. Så jo, vi skulle bli utan ma! 
Svar på tråden Har knappt råd