• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Perka)

Varför tog ni emot en utbytesstudent och genom vilken organisation?

• elin1989
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 20:19:18 följande:

#162 nej det gör jag inte vi har med våra två barn levt på exat den inkomsten i över två år nu när det ena av våra barn flyttat så skulle utbytesstudenten bara ta dennes plats och vi slipper ju utgifter som man normalt har för ett barn som ska gå under studentens fickpengar kläder osv.. därför ansåg vi att vi hade råd. 

Men han äter mer än våra barn någonsin gjort tillsammans och därför blir det för dyrt nu

Men även om ni skulle precis ha råd att ta emot en student som åt vad du anser är normalt, VARFÖR valde du att ta emot studenten helt utan ersättning? Alltså om ni lever precis på marginalerna och har jättelåg inkomst, VARFÖR väljer ni att göra det, istället för att spara de extra pengarna ni behöver lägga på mat?
    elin1989 skrev 2022-10-12 00:04:29 följande:
    Men även om ni skulle precis ha råd att ta emot en student som åt vad du anser är normalt, VARFÖR valde du att ta emot studenten helt utan ersättning? Alltså om ni lever precis på marginalerna och har jättelåg inkomst, VARFÖR väljer ni att göra det, istället för att spara de extra pengarna ni behöver lägga på mat?
    Man får ingen ersättning för utbytesstudenter, det är ingenting som  sts eller någon organisation tillhandahåller.vi valde det för att vi hade plats och råd och för att vi inte ville att ett rum skulle stå tomt. Sen lär man sig om ett annat land. 
    Och vi inser att vi hade råd då vi alltid varit en familj på fyra innan. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 09:15:59 följande:
    Man får ingen ersättning för utbytesstudenter, det är ingenting som  sts eller någon organisation tillhandahåller.vi valde det för att vi hade plats och råd och för att vi inte ville att ett rum skulle stå tomt. Sen lär man sig om ett annat land. 
    Om ens barn tvingas äta sig ordentligt mätta på skolmaten eftersom de hemma serveras fyra köttbullar, har man inte råd. 

Jag ser inte att jag fått svar på frågan om hur barnen gör på helgerna? Svälter?
  • Anonym (Feltänk)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 09:15:59 följande:
    Ni hade inte råd. Hur mycket pengar sparar ni varje månad? Hur stor är er buffert? 
    Anonym (P) skrev 2022-10-12 09:23:51 följande:
    Om ens barn tvingas äta sig ordentligt mätta på skolmaten eftersom de hemma serveras fyra köttbullar, har man inte råd. 

Jag ser inte att jag fått svar på frågan om hur barnen gör på helgerna? Svälter?
    Det är ingen som svälter i mitt hem v serverar mat dagligen, kanske inte i buffé mängder där man kan äta hur mycket man vill, men mat får man!
    på helgerna äter vi brunch när vi vaknar sen äter vi middag på kvällen. Killen har ett bankoma tanken är att han själv ska köpa snacks och mellis om han vill ha. Att han väljer att inte göra det är ingenting vi ska lastas för 

#185 vi har inget sparande och det finns inget krav att människor måste ha det heller. Vi lagar inte mer mat än vad vi alltid gjort och nej, vi har ingen buffert och känner inte att vi behöver ha det heller 

• Anonym (P)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 09:31:46 följande:
    Det är ingen som svälter i mitt hem v serverar mat dagligen, kanske inte i buffé mängder där man kan äta hur mycket man vill, men mat får man!
    på helgerna äter vi brunch när vi vaknar sen äter vi middag på kvällen. Killen har ett bankoma tanken är att han själv ska köpa snacks och mellis om han vill ha. Att han väljer att inte göra det är ingenting vi ska lastas för 
    Så du har inte råd att servera ditt eget barn mer än två mål mat om dagen på helgen? Detta är ju bristande omsorg! Du måste ju se till att få hjälp från socialtjänsten. 
  • Anonym (Annat)

Ni äter brunch och middag, så två mål om dagen för era barn? Mmhmm. Ingen som svälter här inte. Jag som vuxen klarar mig på det men är jag tillfredsställd? Nej.

Anonym (Annat) skrev 2022-10-12 09:35:56 följande:

Ni äter brunch och middag, så två mål om dagen för era barn? Mmhmm. Ingen som svälter här inte. Jag som vuxen klarar mig på det men är jag tillfredsställd? Nej.

VAD är det vi ska äta? Ingen av oss har behov av att äta mer än vi gör? ingen går runt och är hungrig konstant, ingen ligger under sin viktkurva eller är undernärd INGEN vill äta mer än vad vi gör. 

killen har pengar att handla snacks och mellis för om han skulle vilja ha, affärerna ligger innom räckhåll och han kan gå det när han vill. 

Svar på tråden Har knappt råd