• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 10:42:21 följande:
    Nej vi äter inte fikabröd mitt i natten, men vi har behov av mat på dagen när barnen äter i skolan, är det konstigt? sen kanske vi vill att vårt barn ska ha macka till frukost men om studenten äter för mycket så kanske det inte finns kvar till vårt eget barns behov och därför lägger vi undan. Eller du kanske tycker att studentens behov är viktigare än alla andras? att han har mer behov än vårt barn och oss
    Han har helt uppenbart behov av mer mat än ni, ja.

Människor är olika. Det borde ni ha tagit med i beräkningarna när ni bestämde er för att ta emot honom i ert hem.
    Anonym (Kulturer) skrev 2022-10-12 10:53:30 följande:

Sluta trolla mer nu Ove Sundberg.

vill du på riktigt ha hjälp så skriv vilken som är den närmaste större staden ni bor vid om ni nu inte bor i den, så kanske det finns någon i tråden som mer än gärna hjälper pojken bli mätt.

ALLA i tråden tycker din familj har sjukt märkligt förhållningssätt till vad en portion mat är men ändå tar du inte till det. Sedan har du inte helt varit konsekvent med ålder på barnen. och varför skulle en 17 åring flytta hemifrån? 

För att studera på gymnasiet ganska många 16-17 åringar flyttar av den anledningen likaså att det är vanligt att 15 åringar åker utomlands på utbytesår av exakt samma anledning om det är någon som ska sluta så är det du, jag är inget troll min familj och vår ekonomi finns på riktigt 
  • Anonym (Signatur)

Men herregud du verkar ju faktiskt helt och hållet helt oförmögen att ta till dig vad andra människor säger. 

Det är nu 19 sidor där människor gång på gång har sagt att du i detta fall faktiskt agerar fel. Vad var ditt huvudsyfte med tråden, att få medhåll? sympatier?

Det är VÄLDIGT uppenbart för alla att ni inte klarar av att ha en extra person i ert hushåll, varken ekonomi eller personlighetsmässigt.

Det bästa för alla vore att killen får en ny värdfamilj samt att ni aldrig tar emot en utbytesstudent i framtiden. Glöm inte att även ni kommer bli utvärderade efter hans vistelse och förhoppningsvis så skriver han en ärlig recention angående er som resulterar i att ni i framtiden inte får ta emot fler studenter. 

Anonym (Signatur) skrev 2022-10-12 10:59:23 följande:

Men herregud du verkar ju faktiskt helt och hållet helt oförmögen att ta till dig vad andra människor säger. 

Det är nu 19 sidor där människor gång på gång har sagt att du i detta fall faktiskt agerar fel. Vad var ditt huvudsyfte med tråden, att få medhåll? sympatier?

Det är VÄLDIGT uppenbart för alla att ni inte klarar av att ha en extra person i ert hushåll, varken ekonomi eller personlighetsmässigt.

Det bästa för alla vore att killen får en ny värdfamilj samt att ni aldrig tar emot en utbytesstudent i framtiden. Glöm inte att även ni kommer bli utvärderade efter hans vistelse och förhoppningsvis så skriver han en ärlig recention angående er som resulterar i att ni i framtiden inte får ta emot fler studenter. 

Också väldigt uppenbart att du inte vet vad som förväntas av oss från organisationen. Frukost och måltid 
    Dom har gjort en nogran utredning innan och dom har uppföljning TVÅ  gånger i månaden då vi och studenten får berätta hur vi upplever det. Det enda vi har klagat på är utgifter på mat. Studenten klagar på att det är svårt med vänner. Vi gör allt som förväntas av oss enligt organisationen annars hade som sagt till! 

kanske hittar dom en ny familj till nästa termin annars får han avsluta och flyga hem. 

• Anonym (Elma)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 09:47:29 följande:

VAD är det vi ska äta? Ingen av oss har behov av att äta mer än vi gör? ingen går runt och är hungrig konstant, ingen ligger under sin viktkurva eller är undernärd INGEN vill äta mer än vad vi gör. 

killen har pengar att handla snacks och mellis för om han skulle vilja ha, affärerna ligger innom räckhåll och han kan gå det när han vill. 

Man vänjer sig. Du har gert dina barn för lite mat hela deras liv. Det är klart att de blir mätta på 4-6 köttbullar.
  • Överste Senap
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 11:43:21 följande:

Också väldigt uppenbart att du inte vet vad som förväntas av oss från organisationen. Frukost och måltid 
    Dom har gjort en nogran utredning innan och dom har uppföljning TVÅ  gånger i månaden då vi och studenten får berätta hur vi upplever det. Det enda vi har klagat på är utgifter på mat. Studenten klagar på att det är svårt med vänner. Vi gör allt som förväntas av oss enligt organisationen annars hade som sagt till! 

kanske hittar dom en ny familj till nästa termin annars får han avsluta och flyga hem. 

Också väldigt uppenbart att många frågor är obekväma för dig då du undviker dem.
    Överste Senap skrev 2022-10-12 11:48:30 följande:
    Också väldigt uppenbart att många frågor är obekväma för dig då du undviker dem.
    Vad har jag inte svarar på? eller orkar du inte läsa alla svar
  • Anonym (Feltänk)

Ni ger honom inte en måltid. Ni ger honom en halv måltid. 
  • Anonym (Kvinna)

Stackars kille, vilken nitlott som hamnade hos er när han skulle göra en livsomvälvande resa.
    Hoppas verkligen att han får en ny bra värdfamilj så han inte behöver resa hem. Lider verkligen med killen :(

#208 får du en halv måltid på restaurang på också när du får en tallrik med mat?

Min man är vuxen över 40 och blir mätt! 

Här är gårdagens middag och jag orkade inte allt på min tallrik

Svar på tråden Har knappt råd