• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Krocko
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 09:47:29 följande:

VAD är det vi ska äta? Ingen av oss har behov av att äta mer än vi gör? ingen går runt och är hungrig konstant, ingen ligger under sin viktkurva eller är undernärd INGEN vill äta mer än vad vi gör. 

killen har pengar att handla snacks och mellis för om han skulle vilja ha, affärerna ligger innom räckhåll och han kan gå det när han vill. 

Ja han har pengar att köpa extra snacks och sånt, men jag hade tänkt så här om jag tagit emot en student: Allt som vi andra äter tillsammans hade han också varit medbjuden att äta, t ex fika, mellanmål, kvällsmacka plus naturligtvis ordinarie måltider.
    Hade vi som familj inte haft råd med det, ja då hade vi ju självklart inte tagit emot en extra person i hushållet.

Jag tänker att hans extrapengar ska räcka till om han vill fika/gå på bio/äta ute med kompisar. Inte att han ska  ta av de pengarna för att äta sig mätt.

Usch vad jag tycker synd om den stackars killen som hamnat i sån misär..
  • Anonym (Annat)

Jag har förstått att ni äter extremt lite men återigen, att tro att alla klarar sig på så lite mat är extremt korkat av er.

Anonym (Annat) skrev 2022-10-12 10:09:25 följande:

Jag har förstått att ni äter extremt lite men återigen, att tro att alla klarar sig på så lite mat är extremt korkat av er.

Att tro att alla äter lika mycket är också korkat
  • Anonym (Annat)

Nej ts. Du är ute och cyklar totalt i denna fråga.

mellis är ingen av mina barn intresserade av har aldrig varit, åt inte ens när det serverades på dagis och fritids. Inte vi andra heller och det finns att köpa på killens skola i kafeterian om han vil. Kvällsmackor äter vi inte heller och har aldrig gjort, vi äter middag när vi kommer hem från jobbet sen finns det inte tid för annat om man inte Ska klämma in mat mitt i natten då. Men det känns väl dumt att göra ?bara för att? när ingen har det behovet 

• Anonym (Momma)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 10:16:51 följande:
    Att tro att alla äter lika mycket är också korkat
    Det är ju just det vi har sagt... ändå vill du inte förstå. 

Ni är en kroniskt fattig familj som har valt att ta in en extra familjemedlem under ett års tid. Hade det inte varit betydligt smartare att bara hyra ut det tomma rummet och tjäna lite extra så att ni kunde komma igång med ett sparande och kanske unna er någonting kul? 
  • Anonym (Momma)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 10:31:33 följande:

mellis är ingen av mina barn intresserade av har aldrig varit, åt inte ens när det serverades på dagis och fritids. Inte vi andra heller och det finns att köpa på killens skola i kafeterian om han vil. Kvällsmackor äter vi inte heller och har aldrig gjort, vi äter middag när vi kommer hem från jobbet sen finns det inte tid för annat om man inte Ska klämma in mat mitt i natten då. Men det känns väl dumt att göra ?bara för att? när ingen har det behovet 

Ändå äter ni fikabröd mitt i natten och gömmer mat. Så nog behöver ni mer än bara middagen. 
    Anonym (Momma) skrev 2022-10-12 10:36:06 följande:
    Ändå äter ni fikabröd mitt i natten och gömmer mat. Så nog behöver ni mer än bara middagen. 
    Nej vi äter inte fikabröd mitt i natten, men vi har behov av mat på dagen när barnen äter i skolan, är det konstigt? sen kanske vi vill att vårt barn ska ha macka till frukost men om studenten äter för mycket så kanske det inte finns kvar till vårt eget barns behov och därför lägger vi undan. Eller du kanske tycker att studentens behov är viktigare än alla andras? att han har mer behov än vårt barn och oss
  • Anonym (Kulturer)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 10:42:21 följande:
    Nej vi äter inte fikabröd mitt i natten, men vi har behov av mat på dagen när barnen äter i skolan, är det konstigt? sen kanske vi vill att vårt barn ska ha macka till frukost men om studenten äter för mycket så kanske det inte finns kvar till vårt eget barns behov och därför lägger vi undan. Eller du kanske tycker att studentens behov är viktigare än alla andras? att han har mer behov än vårt barn och oss

Sluta trolla mer nu Ove Sundberg.

vill du på riktigt ha hjälp så skriv vilken som är den närmaste större staden ni bor vid om ni nu inte bor i den, så kanske det finns någon i tråden som mer än gärna hjälper pojken bli mätt.

ALLA i tråden tycker din familj har sjukt märkligt förhållningssätt till vad en portion mat är men ändå tar du inte till det. Sedan har du inte helt varit konsekvent med ålder på barnen. och varför skulle en 17 åring flytta hemifrån? 

Svar på tråden Har knappt råd