• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Han äter för mycket)
    mammatill6 skrev 2022-10-12 20:21:25 följande:

Menar du att barnet äter i skolan, och sen inget förrän 19? inget mellis? 

Til frukost en vardag, får barnen äta sig mätta då? Får de äta så mycket de vill eller bestämmer ni när det räcker då också?

Mitt barn äter en macka och oboy och studenten äter väl också smörgås tror jag (sover oftast när dom går till skolan)
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 20:34:17 följande:
    Mitt barn äter en macka och oboy och studenten äter väl också smörgås tror jag (sover oftast när dom går till skolan)
    Så när det gäller frukosten i veckan har du inget emot att han äter en massa mat?
  • Anonym (gg)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:05:22 följande:
    Vi serverar mat, men har inte råd med mer än det vi lägger på mat idag, dom pengarna finns inte en till portion klarar vi dvs det blir som innan vårt barn (vilkens rum han har nu) flyttade. 
    men inte tre personer till vilket det skulle bli om han skulle få äta så mycket han ville varje mål vi lagar. Det är ohållbar!

Går man på restaurang får man också bara en portion per måltid! 
    Jadu, skillnaden i köttbullepris blir ca 9-10 kronor mer i köttbullepengar per dag  för honom om han äter tre gånger mer än vad du gör, har ni verkligen inte de pengarna?
  • symer89

Detta är en trolltråd. Varit i kontakt med de flesta organisationer via mejl och skickat dem tråden. INGEN känner igen problemet kring mat. Men dem har tackat för omtanken för den påstådda studenten. Så allt är fake! Men skönt att många bryr sig ❤️

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 20:34:17 följande:
    Du svarade bara på ena frågan.
  • Anonym (Pillan)
    symer89 skrev 2022-10-12 21:06:41 följande:

Detta är en trolltråd. Varit i kontakt med de flesta organisationer via mejl och skickat dem tråden. INGEN känner igen problemet kring mat. Men dem har tackat för omtanken för den påstådda studenten. Så allt är fake! Men skönt att många bryr sig ❤️

Utbytesstudenten är genom STS, det skrev hon tidigt i tråden.
  • symer89
    Anonym (Pillan) skrev 2022-10-12 21:35:15 följande:
    Utbytesstudenten är genom STS, det skrev hon tidigt i tråden.
  • mammatill6

Värdfamiljen står för mat och husrum. Eleven har själv med sig fickpengar till resor, nöjen, kläder och hygienartiklar. 

från sts hemsida.

ni ska stå för mat. Ni ska inte stå för en portion om dagen i begränsad mängd. Ni ska stå för mat. Och i det innebär all mat en tonåring behöver.

• Anonym (Annat)

(Mammatill6) det där inlägget la jag in tidigare idag. Noll respons.

Som sagt, slutat tro på detta för länge sen men liksom ts har jag inget bättre för mig

Svar på tråden Har knappt råd