• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
    mammatill6 skrev 2022-10-13 09:54:00 följande:
    Tror nog sovsalen skulle vara missnöjd också. Mest skrämmande är att du som vuxen förälder inte tar till dig att det är åt skogen.
    Du undviker konstant flera frågor.

Får din son inte ens komma hem över jul eller högtider, ens för att sova på soffan.
    Hur kan ni som föräldrar prioritera att arbeta så enormt långa dagar till slutlön istället för att skaffa jobb som ni kan leva på?

varför ta in en student istället för att priortera er egna familj o skapa en buffert.

När man ta emot en student står det inte att ni ska erbjuda en portion mat om dagen utan det står att ni ska erbjuda mat. Ett barn har rätt att få äta sig mätt precis som erat barn. Det innebär inte att få äta så mycket som erat barn utan äta sig mätt.

Nej vår son HAR FLYTTAT hemifrån och då kommer man och hälsar på i den mån det passar och det gör det inte under dessa månader då vi har en student i det enda lediga rummet. Men VI HAR diskuterat detta innan studenten kom och vår son har redan accepterat det så det är ingen fara. Ingen som far illa av det upplägget.

vi valde studenten för att vi kände att vi hade plats och ville göra detta. Och det har vi blivit godkända för att göra. 
    Hur vi väljer att jobba eller prioritera är upp till oss, vi väljer att leva för dagen istället för att ha en buffert på banken och det passar oss. 
    sen börjar vi jobba rätt sent så dagarna är inte så långa, men vi är inga morgonmänniskor och har anpassat arbetet efter det. Vi har möjligheten att välja själva! 

vi ska erbjuda servera mat, den mat vi äter är man fyra personen som ska äta och det finns fyra biffar så är det EN var som gäller. vi har fortfarande inte råd att hålla buffé varje måltid 
    samma sak gäller alla i familjen försök acceptera att alla inte ha förutsättningar till att laga jättemycket mat varje dag

• Anonym (K)

Vilken organisation är det ni använder er av som tillåter detta??

• Anonym (K)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:13:02 följande:

vi ska erbjuda servera mat, den mat vi äter är man fyra personen som ska äta och det finns fyra biffar så är det EN var som gäller. vi har fortfarande inte råd att hålla buffé varje måltid 
    samma sak gäller alla i familjen försök acceptera att alla inte ha förutsättningar till att laga jättemycket mat varje dag

Biffar, menar du köttstycken på 200 g eller små pannbiffar då?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 09:50:34 följande:

#402 vi jag ständiga uppföljningar och killen mår bra! Du kan omöjligt veta om han är missnöjd eller inte? tror att vår kontakt har bättre koll på situationen än främmande människor på ett forum. 
    Alla familjer måste inte ha samma regler och rutiner runt barnen för att vara lyckliga. 

Jag skrev att det är du som är missnöjd i denna tråd. 
  • kusbölehelvete

Nej vår son HAR FLYTTAT hemifrån och då kommer man och hälsar på i den mån det passar och det gör det inte under dessa månader då vi har en student i det enda lediga rummet. Men VI HAR diskuterat detta innan studenten kom och vår son har redan accepterat det så det är ingen fara. Ingen som far illa av det upplägget.

vi valde studenten för att vi kände att vi hade plats och ville göra detta. Och det har vi blivit godkända för att göra. 
    Hur vi väljer att jobba eller prioritera är upp till oss, vi väljer att leva för dagen istället för att ha en buffert på banken och det passar oss. 
    sen börjar vi jobba rätt sent så dagarna är inte så långa, men vi är inga morgonmänniskor och har anpassat arbetet efter det. Vi har möjligheten att välja själva! 

Jag tar och nappar på detta och leker med tanken att du verkligen finns.
    Hur löser ni er sons utgifter i sommar? För på sommarlovet får man ju varken studiebidrag eller inackorderingstillägg.
    Han går fortfarande i gymnasiet så det är ett ansvar att försörja honom.

Är nu detta sant så kan jag tro att ni kommer bli ensamma på ålderns höst, hade jag haft föräldrar som er så hade jag ju självklart följt era regler men sen flytt så snabbt och långt som det bara gick.

Var i Sverige kan du få 3600:- att räcka till hyra, mat, hygienartiklar, el, internet, resor och kläder?

Jag hoppas ju att era barn har andra vettiga släktingar i sin närhet som de kan få besöka under storhelger 

• mammatill6

Helt jäkla galet. Min dotter har flyttat hemifrån men nog tusan är hon välkommen att komma hem vid jul, högtider och när hon vill. Självklart vill jag att hon kommer hem vid jul och soffan är alltid ledig? Din son är 17, visst va det så? 17?. Hur kan man förvägra en 17 -åring att komm hem på ett år?

ni ska inte laga en buffé, ni ska erbjuda mat så barnen blir mätta. Ni kan inte bestämma vad en annan person blir mätt på. Finns inget i reglerna när man tar in en student som säger mängden på mat. 

Har ni inte råd att låta en tonåring äta sig mätt ska ni inte ta in en student. Han ska ju vara som en del i er familj men ni har ju helt sjuka regler att inte ens era egna barn får vara ensamma hemma. Det är GALET. Ta till er det. 

Anonym (xxx) skrev 2022-10-13 10:15:40 följande:
    Jag skrev att det är du som är missnöjd i denna tråd. 

Ja det går för mycket pengar på mat klart man blir missnöjd när dom pengarna inte finns, svårt att trolla med knäna vet du? 

men ingen annan är missnöjd 

• mammatill6

Har man inte möjlighet att laga ordentligt med mat gör man allt för att lösa det. Inte jobba två vuxna för 22000 totalt och sen ta in en extra kostnad på ett par tusen.

svara på detta då. Vad gör minor nån av er blir sjuk? Eller barnen sjuka? 

• mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:23:40 följande:

Ja det går för mycket pengar på mat klart man blir missnöjd när dom pengarna inte finns, svårt att trolla med knäna vet du? 

men ingen annan är missnöjd 

Vad gör ni om ni blir hemma en vecka sjuka. Får de inte äta?
     Har du aldrig kört talas om kalorier och att en person behöver ett visst antal för att må bra? 

Räkna själv ut hur mycket det är på 4 köttbullar o lite potatis och sen nån macka till frukost. De måste ju vräka insigni skolan.

#415 min son Sköter sina utg själv på sommaren arbetar han och får på så sätt pengar att leva för. 
    Han klarar sig utmärkt på det pengar han får

Svar på tråden Har knappt råd