• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Teddy)
    symer89 skrev 2022-10-12 21:06:41 följande:

Detta är en trolltråd. Varit i kontakt med de flesta organisationer via mejl och skickat dem tråden. INGEN känner igen problemet kring mat. Men dem har tackat för omtanken för den påstådda studenten. Så allt är fake! Men skönt att många bryr sig ❤️

Kan man lita på att dom är sanningsenliga då? Den organisation det gäller kanske inte vill att det kommer ut att det finns såna problem med deras utbytesfamiljer.
  • Anonym (Stackars barn)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 16:28:56 följande:
    *eleven ska följa värdfamiljens regler och rutiner står det i papperna dvs vi har rätt att sätt vad vi anser är bäst 
    Gäller dessa regler även för biologiska barn? Jag kan helt ärligt säga att det låter sjukt att killen inte kan vara ensam ?hemma?. Du måste absolut kontakta de som har hand om placeringen och säga att det är akut. Ni har inte råd att betala för hans matintag. Ni är inte heller villiga att låta killen få studera i rummet han har fått sig tilldelat om ni inte är hemma. Detta är ingen hållbar situation. Ni trodde att killen åt lika lite som ni gjorde. Ni mår inte bra av att han äter som en tonåring. Han får inget lugn och ro då han måste plugga på ett bibliotek eller följa med värdfamiljen till jobbet. Han kan inte må bra av att vara någon slags fånge som inte får vara ensam. Ring så fort som möjligt och säg att detta är för mycket för er och att ni inte klarar det så bra som ni trodde att ni skulle göra.
  • elmadumle
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 14:35:49 följande:

Varför ska han gå hem till oss när ingen är hemma? och hur ska han komma in? Vi har två nycklar en till min man och en har jag. våra barn har aldrig haft egen nyckel. Mina barn går inte hem dom har alltid gått till vårt jobb efter skolan. 

Men herregud! Han bor hos er, det är hans hem under denna tid och han har all rätt att få en egen nyckel för att komma in när han kommer hem från skolan även fast ni inte är hemma! Om det här är sant hoppas jag någon får veta det här och kan hjälpa killen till ett bättre hem.
  • Anonym (*)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 17:45:24 följande:

#325 jo men hans rum är utlånat under 12 månader så under den tiden kan han inte komma hit så han stannar kvar på sitt boende under helger och lov om han inte reser någon annanstans 

Din 17-åring är alltså inte välkommen hem under jullovet? Han får inte fira jul med er?
  • Anonym (*)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 18:04:03 följande:

#342 Nej vårt barn är nästan aldrig sjuk mer än någon dag eller så är barnet med oss på jobbet på dagarna 
    och nej vi har aldrig kompisar hemma så vi slipper bjuda andra barn på saker. 
    våra barn är aldrig ensamma mer än kanske en halvtimme om vi är iväg på ärende eller om det är en ?sämre? sjukdag 

Hur skulle ni göra om barnet blev så sjukt att hen var tvungen att vara hemma mer än en dag då? Det är väldigt vanligt att bli det, nämligen, t.ex. om man får influensa, covid eller magsjuka. Även vid förkylning brukar man behöva vara hemma minst två tre dagar. Att vara hemma en vecka vid sjukdom är inget konstigt alls. Hur skulle ni göra med barnet om det inträffade?

Om ditt barn vill ta hem kompisar så säger ni alltså nej? Får ditt barn gå hem till kompisar? Händer det att hen blir bjuden på mat där?
    Anonym (*) skrev 2022-10-13 08:32:59 följande:
    Hur skulle ni göra om barnet blev så sjukt att hen var tvungen att vara hemma mer än en dag då? Det är väldigt vanligt att bli det, nämligen, t.ex. om man får influensa, covid eller magsjuka. Även vid förkylning brukar man behöva vara hemma minst två tre dagar. Att vara hemma en vecka vid sjukdom är inget konstigt alls. Hur skulle ni göra med barnet om det inträffade?

Om ditt barn vill ta hem kompisar så säger ni alltså nej? Får ditt barn gå hem till kompisar? Händer det att hen blir bjuden på mat där?

Eftersom att mina barn aldrig är hemma mer än Max två dagar från skolan så är detta inget problem, och vi kan ha barnen med oss på jobbet så vi förlorar ändå ingenting på det. 

och kompisar är inte heller ett problem eftersom som jag skrev så umgås mina barn med vänner på skoltid och fritidsaktiviteter inte i hemmet eftersom vi inte bedriver fritidsgård! Alltså ingenting som någonsin ens blir en diskussion här hemma

#403 alltså den här studenten kliver in under precis samma förutsättningar och förväntningar som de egna barnen det är tanken när man tar emot och då är det vad som gäller! 
    om andra familje må ha andra regler så har vi våra och det är ingen som hittills varit missnöjd mer än människor på FL 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 09:45:47 följande:

#403 alltså den här studenten kliver in under precis samma förutsättningar och förväntningar som de egna barnen det är tanken när man tar emot och då är det vad som gäller! 
    om andra familje må ha andra regler så har vi våra och det är ingen som hittills varit missnöjd mer än människor på FL 

Ha ha, det är ju du som är missnöjd. Nästan alla dina inlägg handlar om hur mkt mat den här killen äter.

#402 vi jag ständiga uppföljningar och killen mår bra! Du kan omöjligt veta om han är missnöjd eller inte? tror att vår kontakt har bättre koll på situationen än främmande människor på ett forum. 
    Alla familjer måste inte ha samma regler och rutiner runt barnen för att vara lyckliga. 

• mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 09:45:47 följande:

Tror nog sovsalen skulle vara missnöjd också. Mest skrämmande är att du som vuxen förälder inte tar till dig att det är åt skogen.
    Du undviker konstant flera frågor.

Får din son inte ens komma hem över jul eller högtider, ens för att sova på soffan.
    Hur kan ni som föräldrar prioritera att arbeta så enormt långa dagar till slutlön istället för att skaffa jobb som ni kan leva på?

varför ta in en student istället för att priortera er egna familj o skapa en buffert.

När man ta emot en student står det inte att ni ska erbjuda en portion mat om dagen utan det står att ni ska erbjuda mat. Ett barn har rätt att få äta sig mätt precis som erat barn. Det innebär inte att få äta så mycket som erat barn utan äta sig mätt.
Svar på tråden Har knappt råd