• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Annat)
    Vi äter middag och ser på tv måste man göra något speciellt det är ju bara vi familjen kanske att någon av mina vänner kommer över 

Man måste absolut ingenting men för egen del vill jag inte ha det så. Vet inte var studenten kommer ifrån men om det är ett land som firar jul kan det bli en downer så att säga.
  • Pope Joan II
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 14:15:25 följande:

Ge dig det är inget fel med att vilja vara bara familjen. vi har inga släktingar som vi vill att barnen ska träffa eller som vi får något utbyte av, alltså umgås vi inte!
    Vi har några av mina vänner som vi umgås med och ser på film eller fikar med. 
    Men oftast är vi tillsammans som familj hemma eller på kontoret 

Du skrev att ni inte har låtit barnen ta hem kompisar för att slippa bjuda på något - hur går det ihop med att sedan vara så generös att ni bestämmer er för att ta emot en utbytesstudent?

Ska du hitta på saker får du väl åtminstone se till att historien inte har så enormt stora luckor. 
  • Anonym (Snålt)
    Anonym (RH) skrev 2022-10-13 14:14:57 följande:
    Hm, jag tänkte inte på deras son utan den stackarn som är inackorderad hos dem...
    Aha. Undrar hur det ska gå? Då får stackarn ju inte ens mat i skolan
  • Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 14:21:23 följande:
    Vi äter middag och ser på tv måste man göra något speciellt det är ju bara vi familjen kanske att någon av mina vänner kommer över 
    Så era vänner får komma? Och de bjuder ni på fika? Hur har ni råd med det?
    Pope Joan II skrev 2022-10-13 14:25:04 följande:
    Du skrev att ni inte har låtit barnen ta hem kompisar för att slippa bjuda på något - hur går det ihop med att sedan vara så generös att ni bestämmer er för att ta emot en utbytesstudent?

Ska du hitta på saker får du väl åtminstone se till att historien inte har så enormt stora luckor. 

Du tycker inte att det är skillnad ha ha en som bor med oss andra och andra ungar som okontrollerat ska smeta mellis och äta upp vår mat när vi inte är hemma och kontrollerar vad dom tar och vilka som är där efter skolan. 
    Jag vill själv kunna välja vilka som ska vistas i mitt hem och vad dom gör där.
    Jag vill inte ha en drös barn hemma, men nu är det inte ett problem eftersom mitt barn inte heller har det behovet.

• Anonym (RH)
    Pope Joan II skrev 2022-10-13 14:25:04 följande:

Jag tror logiken i det här är att TS har skickat iväg sin 17-åring till internat och för att summan av kardemumman ska bli 4 personer i hushållet så har hon tagit in en utbytesstudent..
  • Anonym (RH)
    Livnerström01 skrev 2022-10-13 14:32:10 följande:

Varför sparkar ni inte bara ut han? kasta ut hans saker utanför dörren och byt lås! Han tillhör väl inte er familj eller har några andra blodsband

TS se här! Här kommer äntligen ett handfast råd!! 

#494 nej dom tar oftast med sig fika bröd när dom kommer över eller så tar dom med en flaska vin eller något annat 

• Anonym (Perka)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 14:21:23 följande:
    Så du får ta hem vänner men inte barnen?
    Får vännerna betala för fikat?
    Anonym (Perka) skrev 2022-10-13 14:41:11 följande:
    Så du får ta hem vänner men inte barnen?
    Får vännerna betala för fikat?
    Jag är vuxen och betalar för mig/hyra
Svar på tråden Har knappt råd