• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
    mammatill6 skrev 2022-10-13 10:51:04 följande:
    Hade ni inte tagit emot studenten vad eni haft hans matpengar att lägga på era egna barn.
    Men våra barn har och får det dom ska ha ändå 

#428 men han behöver inga mer pengar vad är det du inte förstår. Vad ska han göra med dom? Slösa på onödiga saker?
    han handlar mat för dom pengar han har och är inte i behov av mer. 

• Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 09:42:18 följande:

Eftersom att mina barn aldrig är hemma mer än Max två dagar från skolan så är detta inget problem, och vi kan ha barnen med oss på jobbet så vi förlorar ändå ingenting på det. 

och kompisar är inte heller ett problem eftersom som jag skrev så umgås mina barn med vänner på skoltid och fritidsaktiviteter inte i hemmet eftersom vi inte bedriver fritidsgård! Alltså ingenting som någonsin ens blir en diskussion här hemma

Så dina barn har aldrig fått ha kompisar hemma eller följa med kompisar hem? Inser du inte hur udda det är? Snacka om att skapa utanförskap och göra sina barn udda bland jämnårig. Ni lär vara kända som den knäppa och udda familjen i omgivningen. 
  • Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:13:02 följande:

Nej vår son HAR FLYTTAT hemifrån och då kommer man och hälsar på i den mån det passar och det gör det inte under dessa månader då vi har en student i det enda lediga rummet. Men VI HAR diskuterat detta innan studenten kom och vår son har redan accepterat det så det är ingen fara. Ingen som far illa av det upplägget.

vi valde studenten för att vi kände att vi hade plats och ville göra detta. Och det har vi blivit godkända för att göra. 
    Hur vi väljer att jobba eller prioritera är upp till oss, vi väljer att leva för dagen istället för att ha en buffert på banken och det passar oss. 
    sen börjar vi jobba rätt sent så dagarna är inte så långa, men vi är inga morgonmänniskor och har anpassat arbetet efter det. Vi har möjligheten att välja själva! 

vi ska erbjuda servera mat, den mat vi äter är man fyra personen som ska äta och det finns fyra biffar så är det EN var som gäller. vi har fortfarande inte råd att hålla buffé varje måltid 
    samma sak gäller alla i familjen försök acceptera att alla inte ha förutsättningar till att laga jättemycket mat varje dag

Nej en 17-åring har inte flyttat hemifrån bara för att hen går i skola på annan ort. Ni har försörjningsplikt hela gymnasiet. Att neka barnet att åka hem på liv etc är så stört så det inte ens går att ta in. 
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:54:59 följande:
    Men våra barn har och får det dom ska ha ändå 

Nej det får de inte.
    Ni fullföljer inte erat ansvar som försörjningsskyldiga.

Nu har ingen back up som en trygghet om det händnågot.

Ni löser det genom att barnen inte blir sjuka. 

Men om de faktiskt blir det ordentligt. Om något händer? Barnet behöver opereras och vara hemma  en vecka? Ni behöver spendera en vecka på sjukhus? 

Hur löser ni när barnen behöver ny cykel? Eller nya kläder? Ny vinterjacka?  Eller vad det kan vara?

#430 misär av vadå? ska vi tvinga honom att äta mer fast han är mätt och inte har ett behov eller ska vi tvinga på honom att han måste följa med klasskompisarna hem eller att han inte får vara på vårt jobb utan måste vara hemma själv i flera timmar?

Eller ska vi ändra våra husregler så det passar dig och inte vår familj?

• Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:31:52 följande:

#415 min son Sköter sina utg själv på sommaren arbetar han och får på så sätt pengar att leva för. 
    Han klarar sig utmärkt på det pengar han får

Så han har jobb på orten han läser på redan? Det är säkrat att han har jobb hela sommaren? Lön får man i efterskott- hur ska han lösa glappet har ni tänkt? 

Ni låter alltså inte en 17-åring komma hem på ett år - ni kommer inte att hälsa på heller antar jag? Stackars stackars unge. Hoppas han bryter helt mer TS dysfunktionella familj. 

• mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 11:01:35 följande:

#430 misär av vadå? ska vi tvinga honom att äta mer fast han är mätt och inte har ett behov eller ska vi tvinga på honom att han måste följa med klasskompisarna hem eller att han inte får vara på vårt jobb utan måste vara hemma själv i flera timmar?

Eller ska vi ändra våra husregler så det passar dig och inte vår familj?

Nej, ni ska göra allt ni kan för att skaffa ett arbete där barnet är prio ett. Där en av er kan komma hem k rimlig tid så barnet kan få komma hem i rimlig tid? Där ni tjänar så pass så ni kan erbjuda era barn en trygghet. 

Ni ska försöka skaffa en mannan familj till studenten så ham kan få  en helt fantastisk upplevelse i sverige.
    Ni ska ringa er son och göra klart för honom att han är välkommen hem när som helst, att soffan är bäddad åt honom när han vill och att ni räknar med honom på julen.

• Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:57:40 följande:

#428 men han behöver inga mer pengar vad är det du inte förstår. Vad ska han göra med dom? Slösa på onödiga saker?
    han handlar mat för dom pengar han har och är inte i behov av mer. 

Onödiga saker? Kläder? Nöje - bio, fika, umgänge med vänner om han har några? En tonårin behöver ju fickpengar - inte bara mat.

OM det skulle hända så löser vi det då, och barnen är hemma från skolan så länge dom har behovet och går tillbaka när dom vill och orkar ibland tar den en dag ibland två-tre men aldrig en vecka. och skulle någonting hända så tar vi det då. 

Barnens farfar är rik och dit kan man alltid vända sig! men det är väl inte någon annan som har med att göra

Svar på tråden Har knappt råd