• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
    Anonym (Perka) skrev 2022-10-13 18:22:38 följande:

Vad menas med "styr abonnemanget" egentligen?
    Vi kan stänga av det eller han Wi-Fi när vi vill vi ser vilka han ringer och har hans bank id så vi kan se konton och historiken 
    Vi har helt enkelt koll på våra barn 
  • Minfina
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 18:15:38 följande:

Det år verkligen inget fel på mina barn men jag vill veta var dom håller hus och vilka dom ev umgås med, och Vilka som är i mitt hem.
    Är det inte sånt man vill veta? 

Min 17 åring har dessutom en mobil där vi styr abonnemanget och kan se vilka han har kontakt med , 13 åringen kommer att få en nästa termin ev

Du skriver att du har kontroll på dina barn och och du vill veta allt i princip,  men 13 åringen ska han först nu ha mobil? Ta ett chillpill? de kommer bli osäkra och aldrig våga göra misstag.
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 18:30:51 följande:
    Vi kan stänga av det eller han Wi-Fi när vi vill vi ser vilka han ringer och har hans bank id så vi kan se konton och historiken 
    Vi har helt enkelt koll på våra barn 
    Du är sjuk och borde anmälas. vad Händer när din äldsta blir 18? Hur ska du kunna släppa kontrollen?
    Minfina skrev 2022-10-13 18:32:58 följande:
    Du skriver att du har kontroll på dina barn och och du vill veta allt i princip,  men 13 åringen ska han först nu ha mobil? Ta ett chillpill? de kommer bli osäkra och aldrig våga göra misstag.
    Han har inget behov av mobil, i skolan är det mobilförbud och annars är han med oss eller så vet vi var eller med vilka han är. Han har inga han behöver kontakta och vem skulle ringa honom? 

#533 så länge han studerar på gymnasiet kommer min man begära fullmakt 

• mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 17:36:31 följande:

Jag har full koll dom ska vara på mitt kontor tio minuter efter skoltid såvida det inte är fritidsaktiviteter, studenten vet jag pluggar i skolan då jag har en kompis som arbetar där och då jag kan ringa studenten. 

skulle säga att jag till skillnad från många andra har koll på var mina barn är och var dom ska vara 

Ska vara? Om de inte vill det då? Om de bill hänga med en kompis? Eller bara göra nåt på vägen?
  • Anonym (Annat)

Har studenten mobil? Får han göra annat än plugga efter skolan?

Jag blir helt matt och full i skratt. Här i stan har barn mobiler, kompisar, åker kommunalt, går på bio osv osv.

• mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 18:39:10 följande:

#533 så länge han studerar på gymnasiet kommer min man begära fullmakt 

Fast det har ni ju ingen laglig rätt att göra? Och varför? Han är då vuxen? Ni kan inte kräva ett skit då.
  • Anonym (Feltänk)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 18:37:07 följande:
    . Han har inga han behöver kontakta och vem skulle ringa honom? 
    Hans kompisar?  Min 10-åring pratar och chattar varje dag med sina kompisar. 
  • mammatill6

Så ni, och barnet jobbar/i skola fram till 19. Går hem o h äter och tittar på tv och sover? Varje dag? 

Tycker du att ni har ett roligt och givande liv?

Svar på tråden Har knappt råd