• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (*)
    Anonym (Stina) skrev 2022-10-13 17:28:57 följande:

Du har ju ingen aning om vad dina barn gör efter skolan eftersom de inte får vara hemma. 

Nu är det ju väldigt uppenbart att detta är påhittat men vad är din påhittade förklaring till att ni tar en utbytesstudent? Vad var poängen? 

Barnet är ju på föräldrarnas jobb efter skolan.
  • Anonym (*)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 17:22:22 följande:

#516 självklart bestämmer man inte själv vad man gör efter skolan? Dumheter! 

Ett barn bestämmer vad det ska göra efter skolan i samråd med föräldrarna förstås. Att bjuda hem kompisar och gå hem till kompisar är något de allra flesta barn vill och får. Att neka sitt barn det är elakt. Vill du inte själv umgås med dina vänner? Du skrev väl tidigare att dina vänner får komma hem till er? Jag är rätt övertygad om att din son mer än gärna skulle träffa kompisar istället för att sitta på ert jobb och ruttna.
  • Anonym (*)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 17:12:14 följande:

Nä det finns barn som man inte vill att ens barns ska hänga umgås med av olika anledningar och som förälder vill jag bestämma var mitt barn ska befinna sig. 
    Varför skulle man äta hos kompisar? jag vill inte att andra barn äter hos oss då gäller samma regler för mina barn när dom är borta 

Delar inte de barnen och föräldrarna er religiösa tro?
    Anonym (Stina) skrev 2022-10-13 17:28:57 följande:

Du har ju ingen aning om vad dina barn gör efter skolan eftersom de inte får vara hemma. 

Nu är det ju väldigt uppenbart att detta är påhittat men vad är din påhittade förklaring till att ni tar en utbytesstudent? Vad var poängen? 

Jag har full koll dom ska vara på mitt kontor tio minuter efter skoltid såvida det inte är fritidsaktiviteter, studenten vet jag pluggar i skolan då jag har en kompis som arbetar där och då jag kan ringa studenten. 

skulle säga att jag till skillnad från många andra har koll på var mina barn är och var dom ska vara 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 17:12:14 följande:

Nä det finns barn som man inte vill att ens barns ska hänga umgås med av olika anledningar och som förälder vill jag bestämma var mitt barn ska befinna sig. 
    Varför skulle man äta hos kompisar? jag vill inte att andra barn äter hos oss då gäller samma regler för mina barn när dom är borta 

...och så var det det här med kontrollbehovet igen. 
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 17:36:31 följande:

Jag har full koll dom ska vara på mitt kontor tio minuter efter skoltid såvida det inte är fritidsaktiviteter, studenten vet jag pluggar i skolan då jag har en kompis som arbetar där och då jag kan ringa studenten. 

skulle säga att jag till skillnad från många andra har koll på var mina barn är och var dom ska vara 

Är det nåt fel på dina barn? Hur bågde du skicka iväg en 17-åring som varit så osjälvständig fram till flytten?
    Anonym (Perka) skrev 2022-10-13 17:40:52 följande:
    Är det nåt fel på dina barn? Hur bågde du skicka iväg en 17-åring som varit så osjälvständig fram till flytten?

Det år verkligen inget fel på mina barn men jag vill veta var dom håller hus och vilka dom ev umgås med, och Vilka som är i mitt hem.
    Är det inte sånt man vill veta? 

Min 17 åring har dessutom en mobil där vi styr abonnemanget och kan se vilka han har kontakt med , 13 åringen kommer att få en nästa termin ev

• Anonym (Perka)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 18:15:38 följande:

Det år verkligen inget fel på mina barn men jag vill veta var dom håller hus och vilka dom ev umgås med, och Vilka som är i mitt hem.

Min 17 åring har dessutom en mobil där vi styr abonnemanget och kan se vilka han har kontakt med , 13 åringen kommer att få en nästa termin ev

Ni har ingen aning om vem han umgås med och vad han gör nu.
  • Anonym (Oförstående)

Självklart vill och behöver man ha ett visst mått av kontroll över sina barn. Men barn behöver också få förtroende och ett visst mått av självständighet och privatliv för att kunna utvecklas till vuxna. På vilket sätt främjar du de sakerna tänker du?

Har det brutits mot dina regler när de haft kompisar över tex? Är det därför det är förbjudet? Eller varför uppvisar du sån total bristande tillit gentemot dina barn?
  • Anonym (Perka)

Vad menas med "styr abonnemanget" egentligen?
Svar på tråden Har knappt råd