• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd

#508 frågan har kommit upp men svaret beror helt på vem barnet i så fall ska hem till 

mellis var en inte ens intressant på dagis och på fritids heller vårt barn har aldrig varit intresserad och när vi skickat med frukt har den kommit hem rutten i botten på skolväskan, slängd eller givits till någon i skolan.
    så varför hålla på med något som uppenbart inte uppskattas 
    Och studenten kan om han vill handla mellis i sin skolkafeteria om han är sugen då mellis-tiden infaller under skoltid för honom.

• Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 16:32:13 följande:
    Kanske är udda i dina familj med mina barn är helt ok med att leva så. Barnet sjunger i kör btw 
    Det är udda i alla familjer utom din.

ok, var det allt ni hittade som var gratis? 
  • Anonym (*)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 16:51:23 följande:

#508 frågan har kommit upp men svaret beror helt på vem barnet i så fall ska hem till 

mellis var en inte ens intressant på dagis och på fritids heller vårt barn har aldrig varit intresserad och när vi skickat med frukt har den kommit hem rutten i botten på skolväskan, slängd eller givits till någon i skolan.
    så varför hålla på med något som uppenbart inte uppskattas 
    Och studenten kan om han vill handla mellis i sin skolkafeteria om han är sugen då mellis-tiden infaller under skoltid för honom.

Hur menar du? Får ditt barn bara gå hem till vissa kompisar? Varför då? Han han blivit bjuden på mat hos dessa kompisar?
    Anonym (Snålt) skrev 2022-10-13 16:54:03 följande:
    Det är udda i alla familjer utom din.

ok, var det allt ni hittade som var gratis? 
    Måste saker kosta fö att det ska vara bra menar du, är det inte huvudsaken att man gör någonting.
  • Krocko

Men om man är 12 år bestämmer man väl själv om man vill gå hem till någon kompis, inget man frågar mamma om precis.

Nä det finns barn som man inte vill att ens barns ska hänga umgås med av olika anledningar och som förälder vill jag bestämma var mitt barn ska befinna sig. 
    Varför skulle man äta hos kompisar? jag vill inte att andra barn äter hos oss då gäller samma regler för mina barn när dom är borta 

#516 självklart bestämmer man inte själv vad man gör efter skolan? Dumheter! 

• mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 17:22:22 följande:

Jösses?..
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 17:22:22 följande:

Du har ju ingen aning om vad dina barn gör efter skolan eftersom de inte får vara hemma. 

Nu är det ju väldigt uppenbart att detta är påhittat men vad är din påhittade förklaring till att ni tar en utbytesstudent? Vad var poängen? 

• Anonym (*)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 17:12:14 följande:

Nä det finns barn som man inte vill att ens barns ska hänga umgås med av olika anledningar och som förälder vill jag bestämma var mitt barn ska befinna sig. 
    Varför skulle man äta hos kompisar? jag vill inte att andra barn äter hos oss då gäller samma regler för mina barn när dom är borta 

Ja, varför skulle man äta hos kompisar? Jo, för att det är trevligt och för att kompisarnas föräldrar är betydligt mer gästvänliga och generösa än du. Du anar inte hur ofta min yngsta frågar om hon får äta hos kompisen hon är hos eller om kompisen som är hos oss får äta hos oss. Barnen vill ju umgås så länge som möjligt för att de tycker om varandras sällskap. Varför äter du själv hos vänner eller bjuder vänner på mat? Eller gör du aldrig det? Tycker du att det är konstigt att äta ihop med vänner? Tror du att det är något folk ofta gör?
Svar på tråden Har knappt råd