• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 12:46:01 följande:
    Haa, det enda min son säger att han saknar som kompisar har är ett PS5 viket är helt jäkla onödigt då han har ett annat tv spel.
    Säger ja. Båda ungarna lär få gå i terapi framöver och de lär ha en totalt  skadad uppfattning om livet och vad en familj innebär 
  • Anonym (Liz)

Jag har också en kompis som kan äta 3 stoooora portioner innan han blir mätt, han äter lika mycket som min sambo mig och 12åriga sonen tillsammans. Och han är inte tjock, men jag fattar inte hur han får plats med all mat.

Men hur ska ni lösa problemet?

Om ni är två stycken som jobbar och får 22000 före skatt så borde ni vara berättigade socialbidrag, har ni kollat upp det?

Och utbytesstudenter har troligtvis ALDRIG behövt köpa sin mat själv, tror inte han har någon aning om vad saker kostar. Det var först när man flyttade hemifrån och fick koll på sådana saker som man hajpade grejen, så begär inte att han ska förstå utan att diskutera med honom.

Att begära att han ska äta mindre och gå hungrig är INGET ALTERNATIV, så hur kan ni lösa det på annat sätt? Kan ni presentera havregrynsgröt till honom och se om han gillar det?

Tyvärr kommer saker bli dyrare till vintern, hur parerar ni det? 

Och du skriver att ni gillar leva dag till dag och ta det som det kommer att ni inte vill ha buffert, men det är ju just därför som ni sitter i denna situationen... hade ni haft buffert hade ni klarat situationen, så där råder jag dig att tänka om.

Och tyvärr, ni har inte råd att ha en utbytesstudent ni har mycket större och viktigare hål att lägga pengarna i. 

Eller så får någon av er ta ett extrajobb? Skulle det funka?

#480 hur menar du med att fira jul vi har ingen julmat hemma utan vi äter risgrynsgröt på julafton sen får barnen julklappar på kvällen (alltså vårt barn då) 
    kanske att vi äter julbord ute via vår firma men vi har inga släktingar vi umgås med utan kanske att vi träffar vänner som andra dagarna runt jul. Filmkväll osv..
    Den enda släktingen vi träffar som är ok att barnen träffar är farfar till barnen och vi brukar ses på något café och bli bjudna på julfika. 

• Anonym (Annat)
    #480 hur menar du med att fira jul vi har ingen julmat hemma utan vi äter risgrynsgröt på julafton sen får barnen julklappar på kvällen (alltså vårt barn då) 
    kanske att vi äter julbord ute via vår firma men vi har inga släktingar vi umgås med utan kanske att vi träffar vänner som andra dagarna runt jul. Filmkväll osv..

Det blir bara bättre och bättre det här. Längtar redan till jul känner jag. Låt oss hålla liv i denna tråd fram till dess.
  • Anonym (Snålt)
    Anonym (RH) skrev 2022-10-13 13:43:09 följande:
    Så studenten får i alla fall fira jul med er? Det var ju snällt Skål. Ett tips då för att han inte ska äta för mycket är att göra en liten liten jultallrik till er var och sen gömma resten.

Hur gör ni förresten med hans mat när han är ledig så länge som typ tre veckors jullov, får han äta mer än en gång om dagen då?
    Nejj det får han inte. Han får inte komma hem varken på lov eller till jul
  • Anonym (RH)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 14:07:06 följande:

Den enda släktingen vi träffar som är ok att barnen träffar är farfar till barnen och vi brukar ses på något café och bli bjudna på julfika. 

Det låter ju så himla mysigt! Och sen får han vara med er på kontoret då resten av lovet eller?
  • Anonym (RH)
    Anonym (Snålt) skrev 2022-10-13 14:11:16 följande:
    Nejj det får han inte. Han får inte komma hem varken på lov eller till jul
    Hm, jag tänkte inte på deras son utan den stackarn som är inackorderad hos dem...
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-13 14:09:00 följande:

Det blir bara bättre och bättre det här. Längtar redan till jul känner jag. Låt oss hålla liv i denna tråd fram till dess.

Ge dig det är inget fel med att vilja vara bara familjen. vi har inga släktingar som vi vill att barnen ska träffa eller som vi får något utbyte av, alltså umgås vi inte!
    Vi har några av mina vänner som vi umgås med och ser på film eller fikar med. 
    Men oftast är vi tillsammans som familj hemma eller på kontoret 

• Anonym (Annat)

Det var själva firandet jag tänkte på. En skål gröt på morgonen. Ingen julklapp till studenten. Sen var det klart. 
    Eller? Vad gör framåt julaftonskvällen? Äter ni något?

Anonym (Annat) skrev 2022-10-13 14:17:51 följande:

Det var själva firandet jag tänkte på. En skål gröt på morgonen. Ingen julklapp till studenten. Sen var det klart. 
    Eller? Vad gör framåt julaftonskvällen? Äter ni något?

Vi äter middag och ser på tv måste man göra något speciellt det är ju bara vi familjen kanske att någon av mina vänner kommer över 
Svar på tråden Har knappt råd