• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Krocko
    Anonya skrev 2022-10-13 11:43:21 följande:
    Men du reagerar inte på att det är så otroligt många här som tycker det är jättekonstiga regler? Tror ingen har sagt att den tycker det är normalt det du skriver. 
    Hur många finns det i verkliga livet som dels vet om era vanor och regler, dels skulle våga säga något?
    Studenten är ju dessutom i beroendeställning.
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 11:35:05 följande:

#449 han jobbar extra och han klarar sig eller måste han enligt dig ha en viss summa att leva på? får människor som klarar sig på mindre inte få göra de? 

sen kan han alltid precis som vi ringa hans farfar för han är rik

Det han jobbar är hans pengar, om han vill spara dem eller vad han nu vill gör är hans och ska inte gå Till försörjning. 

1800 till frukost middag mellanmål snacks, dricka eller vad han nu äter. Det är ju superlite. Så ska han betala kläder mobil och allt annat på det.

mammatill6 skrev 2022-10-13 11:53:26 följande:
    Det är ditt barns behov vi pratar om, något du totalt verkar missa.
    Vad rudan jobbar du med där du kan spendera kvalitetstid med barnen samtidigt som du jobbar?
    kvalitetstid innebär inte sittà i samma rum.
    För barnen är det spela spel, gå ut i parken, byoga koja, läsa böcker, baka, samla löv, måla ,     Sånt barn gör.

så er back up när nåt händer är att ringa farfar? inte att ni vuxna skaffar jobb ni kan försörja er på?

Alltså det är inget småbarn vi har allt det där gör 3-4 åringar 
    vårt barn gillar datorer spel och tv sen har han sina fritidsaktiviteter. Ska vi sitta hemma och glo på honom när han tittar på tv? 
    Han kan lika gärna sitta vid datorn på kontoret med nätverk som på sin skoldator hemma med vårt mobila nätverk. För oss ÄR det ingen skillnad!

#462 hur han vi fördelar de pengar som finns är väl vår ensak tycker du inte. och min son saknar ingenting! Det är du som tycker att han ska ha en massa som han själv inte har behov av

• Anonym (Annat)
    Han kan lika gärna sitta vid datorn på kontoret med nätverk som på sin skoldator hemma med vårt mobila nätverk. För oss ÄR det ingen skillnad!

Det köper jag, en 13-åring vill inte leka skogsmulle och om datorn finns på ert jobb så fine. Den yngre då, vad gör hen på kontoret från tidig eftermiddag till kvällen?

Det som skaver är att era tre barn helt saknar lust att vara med kompisar. Känner inget barn, förutom de med diagnoser av olika slag, som inte har behov av det alls. Låter jättekonstigt faktiskt.
  • Corly

Det här är faktiskt en ganska avancerad och nitisk trolltråd med visst underhållningsvärde. Det, eller en väldigt knepig familj. Men angående maten så verkar det finnas familjer där man är så här liten i maten faktiskt. Tråden tar mig nämligen tillbaka till min gymnasietid där vår klass hade något sorts utbytesprogram med en klass i ett annat nordiskt land. När vår klass åkte dit så hamnade jag och en kompis i en värdfamilj där mathållningen faktiskt var precis som hos TS. De lagade väldigt lite mat och när alla i familjen bara tog fyra köttbullar så var det också vad vi vågade ta. Till och med pappan satt med barnportioner på tallriken och sen var maten slut.  Det var inte kul då men vi fnissar åt minnet idag. Alla människor beter sig inte alltid som man är van vid.

• Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 11:49:49 följande:
    Jo men eftersom barnet är där så träffar han oss mer än om han skulle vara ensam hemma.

varför så viktigt att Applicera andra familjers behov på vår familj
    Så du tycker det är att umgås att vara i samma rum som sina föräldrar som jobbar? 
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 12:12:59 följande:

#462 hur han vi fördelar de pengar som finns är väl vår ensak tycker du inte. och min son saknar ingenting! Det är du som tycker att han ska ha en massa som han själv inte har behov av

Nej det är inte er ensak, då ni har en skyldighet att försörja erat barn. Och rent lagligt är sitt barns lön hans pengar som inte ska behöva gå till mat och nödvändigheter som ni ska stå för. 
  • Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 12:12:59 följande:

Är det verkligen så otroligt svårt att trycka på citeraknappen? 

Om Soc hade vetat hur ni resonerade hade ni fått veta att det är grav omsorgsbrist. Ni tar inte hand om era barn på ett adekvat sätt.

Era stackars barn har ju aldrig fått chansen att leva ett normalt liv, de saknar troligen massor när de jämför sig med klasskompisarn. Nära vänner lär de ju inte ha eftersom de inte ens får umgås med andra. 

#465 vi har inga yngre barn vi har ett barn som bor hemma ett som flyttat hemifrån och försörjer sig själv och studenten som bor hos oss 

Svar på tråden Har knappt råd