• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:57:40 följande:

#428 men han behöver inga mer pengar vad är det du inte förstår. Vad ska han göra med dom? Slösa på onödiga saker?
    han handlar mat för dom pengar han har och är inte i behov av mer. 

Ja exakt. Han ska ha möjlighet att spendera sina pengar på onödiga saker då ni är försörjningsskyldiga. 

Dkna lögner går inte ihop. Du sa att han är på internat, men där ingår mat. Du säger att han köper mat för pengarna. Du skriver att ni betalar dryga 2000 för internat. Men internat kostar mer. Du säger att CSN täcker alla kostnader men det CSN man för på gymnasiet täcker inte alla kostnader för internat.

• Anonym (Perka)

Hur klarar ni er över sommaren när 17-åringen inte får studiemedel eller inackorderingsbidrag?
    Varifrån tar ni de pengarna då?

• Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:54:59 följande:
    Men våra barn har och får det dom ska ha ändå 

Nej det har de verkligen inte.

* De får inte äta hur mycket mat de vill
    * de får inte komma in i sitt eget hem när de vill
    * de får inte ha ett normalt umgänge
    * de lever långt under normal standard både pengamässigt och socialt
    * de får inte ens ligga sjuka i lugn och ro i sin egen säng
    * de får inga normala upplevelser ihop med familjen
    * den äldsta får inte komma hem till sitt eget hem på ett helt år och får jobba ihop till sina nödvändiga kostnader trots att ni föräldrar har försörjningsplikt

vi har de jobb vi vill ha och vad Ska vi hem tidigare och göra som vi inte kan göra på kontoret? Varför måste vi vara hemma en viss tid? Det passar inte os.

Barnen blir inte lyckligare för att föräldrarna har pengar på banken, det är fortfarande föräldrarnas pengar 

och nej varken vi eller vår son ska fira jul ihop iår det är faktiskt redan bestämt och ingenting du har att göra med! varför är julen så viktig för dig? 

• mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 11:15:37 följande:

vi har de jobb vi vill ha och vad Ska vi hem tidigare och göra som vi inte kan göra på kontoret? Varför måste vi vara hemma en viss tid? Det passar inte os.

Barnen blir inte lyckligare för att föräldrarna har pengar på banken, det är fortfarande föräldrarnas pengar 

och nej varken vi eller vår son ska fira jul ihop iår det är faktiskt redan bestämt och ingenting du har att göra med! varför är julen så viktig för dig? 

Ni ska hem o h spendera kvalitetstid med era barn. 

och det handlar inte om julen, det handlar om att ens 17-åring alltid är välkommen hem.

#441 ja han bor på internat som ägs privat av en lärare på skolan dvs ett annat bolag. I skolan får man lunch och alla andra mål fixar man själv på sitt boende. 
    För det betalar vi 2100 i månaden sen har han 1790 kronor kvar till sina kostnader vilket han klarar sig på sen jobbar han även extra

• Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 11:15:37 följande:

Vad ni ska hem och göra? Ja, kanske umgås och ägna sig åt sina barn? Hur kan ni tjäna så extremt dåligt på ett företa? vad är det för bransch?

Barnen blir definitivt lyckligare över att ha en normal levnadsstandard och inte leva i fattigdom - för det är det ni gör. De verkar dessutom leva fattigt både ekonomiskt och socialt. Det är föräldrarnas pengar som de ska försörja sina barn med. 

varför firar ni inte jul? Kostar det för mycket? Får barnen inte födelsedagspresenter etc heller? Tårta? Eller är det för dyrt?

#445 vi har lika mycket tid med varandra på kontoret så ge dig, vi har inget behov av att vara hemma 

• Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 11:23:22 följande:

#441 ja han bor på internat som ägs privat av en lärare på skolan dvs ett annat bolag. I skolan får man lunch och alla andra mål fixar man själv på sitt boende. 
    För det betalar vi 2100 i månaden sen har han 1790 kronor kvar till sina kostnader vilket han klarar sig på sen jobbar han även extra

Och snälla - lär dig citera inlägg på rätt sätt.

Så han har 1790 kr till frukost, middag, mellanmål, kläder, hygien, mobil, nöje etc? Det är otroligt lite. Ni brister så totalt i ert föräldraskap - helt sjukt
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 11:25:12 följande:

#445 vi har lika mycket tid med varandra på kontoret så ge dig, vi har inget behov av att vara hemma 

Och det är därför ni är så dåliga på ert jobb att det inte genererar pengar.
Svar på tråden Har knappt råd