• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (gg)

Jag tror ts är ett troll, men mina föräldrar påminner om hur ts säger sig vara. jag började ta droger när jag var 20 och äntligen fri att göra vad jag ville. Reste direkt till andra sidan världen och gick på fester, umgicks med nya vänner och hade minimal kontakt med mina föräldrar i 5 år. 

Vår relation blev aldrig bra. 

• Anonym (*)
    Anonym (gg) skrev 2022-10-13 20:53:57 följande:

Jag tror ts är ett troll, men mina föräldrar påminner om hur ts säger sig vara. jag började ta droger när jag var 20 och äntligen fri att göra vad jag ville. Reste direkt till andra sidan världen och gick på fester, umgicks med nya vänner och hade minimal kontakt med mina föräldrar i 5 år. 

Vår relation blev aldrig bra. 

Varför var dina föräldrar så stränga?

Har svarat flertalet gånger men gör det en sista gång eftersom folk inte verkar förstå utan fortsätter fråga (eller så är man trög och inte orkar läsa)
    vi tog en utbytesstudent för att vi:

* Har plats 
    * tycket att vi har råd eftersom vi alltid varor fyra i familjen 
    * ville testa något nytt och komma i kontakt med en annan kultur 

och åter vi har/hade plats för en student inte en som äter som tre för det blir ekonomiskt som TRE STUDENTER! 

• Anonym (Stackars barn)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 09:50:34 följande:

#402 vi jag ständiga uppföljningar och killen mår bra! Du kan omöjligt veta om han är missnöjd eller inte? tror att vår kontakt har bättre koll på situationen än främmande människor på ett forum. 
    Alla familjer måste inte ha samma regler och rutiner runt barnen för att vara lyckliga. 

Har jag skrivit att killen är missnöjd nu? Nej! Men när han kommer hem och berättar om er, så kommer han kanske att förstå att han kom till en familj som aldrig skulle bli godkända som studenthem. Varför går du ut och gnäller på ett öppet forum, om folk inte får skriva sin åsikt? Du gör dig bara dum, när du skriver att er kontakt har bättre koll på situationen än främlingar på ett forum. Dumt av dig då att gnälla på ett forum. Då skulle du skrivit från början? jag skriver på ett öppet forum, men vill inte ha svar. Jag vet att jag är konstig som gnäller ut på ett öppet forum, fast jag inte vill ha svar?. Ju mer du skriver, ju mer känner jag att pojken ska bort från ert hem. Jag hoppas att ni aldrig skulle få för er att ni ska ta emot ett barn till efter detta, då ni inte har råd till det, verken ekonomiskt eller mentalt.
  • Anonym (Stackars barn)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 21:02:06 följande:

Har svarat flertalet gånger men gör det en sista gång eftersom folk inte verkar förstå utan fortsätter fråga (eller så är man trög och inte orkar läsa)

* Har plats 

och åter vi har/hade plats för en student inte en som äter som tre för det blir ekonomiskt som TRE STUDENTER! 

Du verkar faktiskt ganska trög själv. Du verkar inte läsa och förstå. Det är väl bara ca 100 pers som skrivit att killen äter normalt och ni andra som äter lite. Men du kan kanske inte ta emot information som inte håller med dig?
  • Anonym (xxx)

* Har plats 

Hur mkt umgås ni med honom? Och vad gör ni när ni umgås? 
  • Anonym (Feltänk)

* Har plats 

1) Ni har inte plats, eftersom detta innebär att er son inte kan vara hos er på ett år. 
    2) Ni har inte råd. Ni har ingen buffert, inget sparande och gör aldrig utflykter med barnen. 
    3) Verkligen? Ni träffar honom mellan kl 19-21. Umgås ni då? Har du lärt dig mycket av honom? Du verkar mest störa dig på honom.
    4) Han äter normalt. Ni äter onormalt. 
  • Anonym (*)

* Har plats 

Den tredje punkten har du inte skrivit tidigare, vad jag minns. Det var det jag var ute efter, alltså vad NI anser er få ut av att ta emot en utbytesstudent. Hur kommer det sig att ni öppnar ert hem för en vilt främmande människa i ett helt år, men inte för sonens kompis under en eftermiddag?
    Anonym (Feltänk) skrev 2022-10-13 21:10:07 följande:
    1) Ni har inte plats, eftersom detta innebär att er son inte kan vara hos er på ett år. 
    2) Ni har inte råd. Ni har ingen buffert, inget sparande och gör aldrig utflykter med barnen. 
    3) Verkligen? Ni träffar honom mellan kl 19-21. Umgås ni då? Har du lärt dig mycket av honom? Du verkar mest störa dig på honom.
    4) Han äter normalt. Ni äter onormalt. 

vår son har flyttat, han bor inte här - vi har ett tomt rum = vi har plats
    Hur längre tycker du att folk som flyttar ska ha tillgång till ett rum ska det stå tomt ifall att.. eller ska det kunna användas? 

nä vi har ingen buffert men det är inget krav för att ha en utbytesstudent eller egna barn 

jo vi pratat under middagen och om det är något kan han alltid fråga eller prata, men åter det finns inget krav på att man ska ha ett fullspäckat schema men aktiviteter 

Tycker du själv inte att det är en jäkla skillnad på att servera mat till en extra och tre extra? Vi kan inte mer än dubblera vår egna matkostnad för EN extra person.
    Ta restauranger som exempel dom räknar portioner och säljer därefter. Ett bord med fyra gäster får lika mycket mat på sina tallrikar eller hur? 

• Anonym (VV)

Trolltråd. Dock underhållande men bitvis betungande att läsa då det finns föräldrar som TS, på riktigt, utanför denna trolltråden. 

Svar på tråden Har knappt råd