• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd

#569 sonens kompisar är små jag vill aldrig ha barn hemma utan att vi är hemma och kan kontrollera vad som händer, rätt som det är har vi kompisar i vardagsrummet köket eller i någon annan del som INTE är sonens rum. Dessutom vill man vara hemma och förklara för främmande barn vilka regler som gäller. 
    så nej, inga barn här när vi är på jobbet 

• Anonym (Annat)

På restaurang får man åtminstone en hel normal portion. Beställer du köttbullar så är de stora, 3-4 ggr Felix strl och det brukar då ligga 5-7 st på tallriken.
    Det går inte att jämföra med det du beskriver att ni äter ts.
    Där har skon klämt hela tiden. Du vill övertyga oss om att 6 Felix-bullar är normalt intag. Det är det ej. Bara hos dig.

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 21:33:25 följande:

#569 sonens kompisar är små jag vill aldrig ha barn hemma utan att vi är hemma och kan kontrollera vad som händer, rätt som det är har vi kompisar i vardagsrummet köket eller i någon annan del som INTE är sonens rum. Dessutom vill man vara hemma och förklara för främmande barn vilka regler som gäller. 

Är sonens kompisar små? Fyller han inte tretton snart?
    Tidigare så gnällde du på att någon hade föreslagit barnaktiviteter som du tyckte bara var till för småbarn. Då var din son och hans eventuella kompisar inte "små".
    Man kan ju leka med kompisar på helgerna också. Får kompisar till sonen och studenten komma hem till er då eller är det bara dina kompisar som får hälsa på? Ifall dom tar med eget fikabröd.
  • Anonym (Hmmm)

Tjänar ok och lite till men ... har direktel som uppvärmning. Någon som behöver få saxar eller grillor slipade i vinter?? Eltrissan lär ju gå på övervarv.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-13 21:38:54 följande:
    Är sonens kompisar små? Fyller han inte tretton snart?
    Tidigare så gnällde du på att någon hade föreslagit barnaktiviteter som du tyckte bara var till för småbarn. Då var din son och hans eventuella kompisar inte "små".
    Man kan ju leka med kompisar på helgerna också. Får kompisar till sonen och studenten komma hem till er då eller är det bara dina kompisar som får hälsa på? Ifall dom tar med eget fikabröd.
    Sonen har inga kompisar (vilket man kan förstå).

#574 inte småbarn men fö små för att få tillgång till mitt hem när vi inte är hemma 
    Helgerna vill jag ta det lugnt utan barn och stoj så om sonen ska träffa någon får dom vara på gården och det vill han sälla så nej, vi har inte barn över på helger och studenten har inga klasskamrater på det sätten och ärligt skulle jag inte drömma om en till i hans ålder som vill äta eller ha något ur kylen. Dom ses väl i skolan på veckorna varför ska man då hänga på helgen. Mina vänner ser jag sällan dessutom är det vuxna människor vilket är skillnad 

• Anonym (Perka)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 21:33:25 följande:

Vad har barnen gjort som gör att ni inte litar på dem?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 21:02:06 följande:

Har svarat flertalet gånger men gör det en sista gång eftersom folk inte verkar förstå utan fortsätter fråga (eller så är man trög och inte orkar läsa)
    vi tog en utbytesstudent för att vi:

* Har plats 
    * tycket att vi har råd eftersom vi alltid varor fyra i familjen 
    * ville testa något nytt och komma i kontakt med en annan kultur 

och åter vi har/hade plats för en student inte en som äter som tre för det blir ekonomiskt som TRE STUDENTER! 

Men ni har ju inte plats. Din son har fått flytta hemifrån för att ni ska ha plats för en student. Det här är ju bara så dumt. Antingen är ni lätt intellektuellt funktionshindrade och lyckas faktiskt inte förstå absurditeten i tilltaget att köra ut en son och sen ta in en student för att fylla ett tomt rum. Eller så är det pengar inblandat. Eller så är det bara fantasier alltihop. 
    Anonym (Stina) skrev 2022-10-13 21:54:24 följande:
    Men ni har ju inte plats. Din son har fått flytta hemifrån för att ni ska ha plats för en student. Det här är ju bara så dumt. Antingen är ni lätt intellektuellt funktionshindrade och lyckas faktiskt inte förstå absurditeten i tilltaget att köra ut en son och sen ta in en student för att fylla ett tomt rum. Eller så är det pengar inblandat. Eller så är det bara fantasier alltihop. 

Sonen går 2:a året dvs han flyttade redan förra året så ja han är inte utkörd för att ta in en extra utan han hade redan flyttat. Och när man flyttat hemifrån så måste föräldrarna få bestämma vad som ska hända med rummet! 
    och ÅTER IGEN så pratade vi med sonen innan och sa att under 12 månader kommer vi att ha en utbytesstudent och under den tiden (en begränsad tid) så kan du inte komma hem. och han ÄR OKEJ MED DET! han ligger varken sömlös eller är deprimerad eller vad du nu målar upp för bild. 

så åter ett tomt rum = plats för en till! 

• Vargaflickan

Jag är inte så säker på att det här är en trolltråd faktiskt... Finns tyvärr föräldrar som är som ts. Hade en klasskompis i gymnasiet som kom från en extremt sträng katolsk familj där barnen knappt fick nysa utan tillåtelse, gissa vilka som blev allra galnast när de blev myndiga? Gick rejält snett för åtminstone klasskompisen som blev alkoholist och hamnade på behandlingshem sista året. Jag råder dig att tagga ner kontrollbehovet ts, du riskerar att skada relationen till dina barn om du fortsätter som du gör.

Svar på tråden Har knappt råd