• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Feltänk)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 21:28:06 följande:

vår son har flyttat, han bor inte här - vi har ett tomt rum = vi har plats
    Hur längre tycker du att folk som flyttar ska ha tillgång till ett rum ska det stå tomt ifall att.. eller ska det kunna användas?

nä vi har ingen buffert men det är inget krav för att ha en utbytesstudent eller egna barn 

jo vi pratat under middagen och om det är något kan han alltid fråga eller prata, men åter det finns inget krav på att man ska ha ett fullspäckat schema men aktiviteter 

Tycker du själv inte att det är en jäkla skillnad på att servera mat till en extra och tre extra? Vi kan inte mer än dubblera vår egna matkostnad för EN extra person.
    Ta restauranger som exempel dom räknar portioner och säljer därefter. Ett bord med fyra gäster får lika mycket mat på sina tallrikar eller hur?

Ni vill ju inte ha främmande människor hos er. Ni låter honom inte ens vara i sitt hem när du inte är hemma. = Inte en bra idé att ta in en främling ett år.

Det är korkat att inte bygga upp en buffert om man har ont om pengar och helt plötsligt får lite över (ett barn flyttar).

Ni gör ALDRIG aktiviteter med er son som kostar pengar (baserat på att ni har råd med ca ett paket kakor i månaden). Ni skulle dessutom aldrig drömma om att bjuda med studenten som bor hos er på något som kostar något (baserat på allt du skriver).

Ni serverar till EN extra. Han äter normalt. Ni äter onormalt, och kan alltså inte räkna utifrån era egna portioner. Om jag bjuder hem någon på middag räknar jag inte med att den personen äter som en 1-åring. Om den personen äter 12 köttbullar (typ mamma scan) räknar jag det inte som att den ätit för tre.
    Äter man på restaurang brukar man ibland bli riktigt mätt, ibland är man fortfarande hungrig. De flesta personer äter inte varje middag på restaurang, och man kan då ha överseende med att få för lite mat vid något tillfälle om upplevelsen var trevlig och det var gott. Den maten man äter dagligen i sitt hem bör vara tillräcklig för att man skall bli mätt. Du driver inte en restaurang.

En stilla undran.... Er son och studenten får väl lov att vistas i vardagsrum och kök? Du fortsätter betona att det är DITT hem. Du verkar inte förstå att det även är din sons hem.

• Anonym (*)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 22:03:45 följande:

Sonen går 2:a året dvs han flyttade redan förra året så ja han är inte utkörd för att ta in en extra utan han hade redan flyttat. Och när man flyttat hemifrån så måste föräldrarna få bestämma vad som ska hända med rummet! 
    och ÅTER IGEN så pratade vi med sonen innan och sa att under 12 månader kommer vi att ha en utbytesstudent och under den tiden (en begränsad tid) så kan du inte komma hem. och han ÄR OKEJ MED DET! han ligger varken sömlös eller är deprimerad eller vad du nu målar upp för bild. 

så åter ett tomt rum = plats för en till! 

Hur vet du att han inte är sömnlös eller deprimerad? Han vågar väl inte säga annat än att han är ok med det. Eller så har ni en så dålig relation att han faktiskt inte vill komma hem. Han kanske tycker det är skönt att slippa bli så kontrollerad som han blivit under uppväxten och kan äntligen njuta av sin frihet. Ta hem kompisar t.ex. En normal 17-åring med bra relation med sina föräldrar skulle bli fruktansvärt ledsen av att inte få komma hem på ett år.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 22:03:45 följande:

Sonen går 2:a året dvs han flyttade redan förra året så ja han är inte utkörd för att ta in en extra utan han hade redan flyttat. Och när man flyttat hemifrån så måste föräldrarna få bestämma vad som ska hända med rummet! 
    och ÅTER IGEN så pratade vi med sonen innan och sa att under 12 månader kommer vi att ha en utbytesstudent och under den tiden (en begränsad tid) så kan du inte komma hem. och han ÄR OKEJ MED DET! han ligger varken sömlös eller är deprimerad eller vad du nu målar upp för bild. 

så åter ett tomt rum = plats för en till! 

Ok. Men varför vill ni inte träffa ert barn på ett år? Jag tror visst det skadar honom. Han vet att ni av oklara skäl vill ha hem en utlandsstudent och därmed kan han inte komma hem. Det är detta som främst får mig att fundera på om ni har någon funktionsnedsättning. 

Precis alla 17-åringar i världen känner sig såklart bortglömda och illa behandlade om de inte FÅR komma hem på ett helt år. Inga normalfungerande föräldrar agerar så. Man tänker ett varv till. Ni verkar inte ha förmåga att tänka några varv alls utan har en strikt rutin som ni hittat på som ärligt talat låter som ren misär. För lite mat, inga vänner, inget roligt, inget extra. Bara ha så att man överlever och detta för att föräldrarna trivs med det. Och ingenstans verkar ni ha kunnat planera alls utan ni tar knepiga beslut som påverkar hela familjen och motiverar det med att det är ni som betalar hyra. 

Ni borde verkligen verkligen verkligen be om hjälp utifrån. Och självfallet inte ta hand om fler barn - ni kan ju inte ta hand om de barn ni har. 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 21:51:50 följande:

#574 inte småbarn men fö små för att få tillgång till mitt hem när vi inte är hemma 
    Helgerna vill jag ta det lugnt utan barn och stoj så om sonen ska träffa någon får dom vara på gården och det vill han sälla så nej, vi har inte barn över på helger och studenten har inga klasskamrater på det sätten och ärligt skulle jag inte drömma om en till i hans ålder som vill äta eller ha något ur kylen. Dom ses väl i skolan på veckorna varför ska man då hänga på helgen. Mina vänner ser jag sällan dessutom är det vuxna människor vilket är skillnad 

#574 inte småbarn men fö små för att få tillgång till mitt hem när vi inte är hemma 
    Helgerna vill jag ta det lugnt utan barn och stoj så om sonen ska träffa någon får dom vara på gården och det vill han sälla så nej, vi har inte barn över på helger och studenten har inga klasskamrater på det sätten och ärligt skulle jag inte drömma om en till i hans ålder som vill äta eller ha något ur kylen. Dom ses väl i skolan på veckorna varför ska man då hänga på helgen. Mina vänner ser jag sällan dessutom är det vuxna människor vilket är skillnad 

1. Men du vill ju aldrig ha barn hemma, det gäller ju inte bara på helgen. Säg då det ärligt: jag vill inte ha främmande barn hemma.
    2. Du berättade tidigare att studenten hade klagat på att det var svårt att skaffa vänner. Tycker ni inte att ni borde göra vad ni kan för att främja det? Tex låta studenten bjuda hem någon vän till helgen? Vi människor mår bra av vänner. Ni borde även främja er sons vänskaper genom att bjuda hem några. Detta tillhör föräldraskapet vad du än tycker.
    3. Vad ska er äldsta son göra över jul och nyår?
  • elmadumle
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 12:58:42 följande:

Måste alla barn ha kompisar att umgås med hemma? Han har sina vänner i skolan och på sina aktiviteter efter skoltid! 
    vår 17 är ok med att inte komma hem en kort period i livet precis som om han hade studerat utomlands ett år så hade det inte heller gått att komma hem på ett år eller träffa familjen. Få så är det även för vår student som bor hos oss. Alltså ingenting som är farligt eller livshotande för en ungdom.
    Och jag vet att min son klarar sig fint. Och han har per pengar som en person än vad jag har!

Du har ju förbjudit honom att komma hem till julen tom, så vad ska han säga? du tycker att han ska tillbringa julen ensam i ett studentrum istället. Vidrigt.
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-13 22:23:49 följande:

1. Men du vill ju aldrig ha barn hemma, det gäller ju inte bara på helgen. Säg då det ärligt: jag vill inte ha främmande barn hemma.
    2. Du berättade tidigare att studenten hade klagat på att det var svårt att skaffa vänner. Tycker ni inte att ni borde göra vad ni kan för att främja det? Tex låta studenten bjuda hem någon vän till helgen? Vi människor mår bra av vänner. Ni borde även främja er sons vänskaper genom att bjuda hem några. Detta tillhör föräldraskapet vad du än tycker.
    3. Vad ska er äldsta son göra över jul och nyår?
    Vänner skaffar man på skoltid, jag bedriver ingen fritidsgård för att bygga barn och ungdomars relationer 

Ja min son pratade om att ev träffa någon kring jul men han jobbar ju extra så jag vet inte 
  • Anonym (Oförstående)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 22:32:53 följande:
    Vänner skaffar man på skoltid, jag bedriver ingen fritidsgård för att bygga barn och ungdomars relationer 

Ja min son pratade om att ev träffa någon kring jul men han jobbar ju extra så jag vet inte 
    Fritidsgård? Du har valt att skaffa barn! I det ingår att hjälpa dem att förstå och skapa sociala relationer.
  • elmadumle

Hur ska du göra med studenten när han har jullov flera veckor? får han vara hemma själv när ni jobbar? Eller ska han sitta på erat kontor och glo hela dagarna?

• Anonym (*)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 22:32:53 följande:

Jag hoppas din 17-åring träffar en tjej som ger honom den kärlek han inte får av er, och som har en varm familj som välkomnar honom med öppna armar.

#589 han ska jobba extra som ungdomar gör i den åldern 

Svar på tråden Har knappt råd