Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 21:28:06 följande:
vår son har flyttat, han bor inte här - vi har ett tomt rum = vi har plats
Hur längre tycker du att folk som flyttar ska ha tillgång till ett rum ska det stå tomt ifall att.. eller ska det kunna användas?
nä vi har ingen buffert men det är inget krav för att ha en utbytesstudent eller egna barn
jo vi pratat under middagen och om det är något kan han alltid fråga eller prata, men åter det finns inget krav på att man ska ha ett fullspäckat schema men aktiviteter
Tycker du själv inte att det är en jäkla skillnad på att servera mat till en extra och tre extra? Vi kan inte mer än dubblera vår egna matkostnad för EN extra person.
Ta restauranger som exempel dom räknar portioner och säljer därefter. Ett bord med fyra gäster får lika mycket mat på sina tallrikar eller hur?
Ni vill ju inte ha främmande människor hos er. Ni låter honom inte ens vara i sitt hem när du inte är hemma. = Inte en bra idé att ta in en främling ett år.
Det är korkat att inte bygga upp en buffert om man har ont om pengar och helt plötsligt får lite över (ett barn flyttar).
Ni gör ALDRIG aktiviteter med er son som kostar pengar (baserat på att ni har råd med ca ett paket kakor i månaden). Ni skulle dessutom aldrig drömma om att bjuda med studenten som bor hos er på något som kostar något (baserat på allt du skriver).
Ni serverar till EN extra. Han äter normalt. Ni äter onormalt, och kan alltså inte räkna utifrån era egna portioner. Om jag bjuder hem någon på middag räknar jag inte med att den personen äter som en 1-åring. Om den personen äter 12 köttbullar (typ mamma scan) räknar jag det inte som att den ätit för tre.
Äter man på restaurang brukar man ibland bli riktigt mätt, ibland är man fortfarande hungrig. De flesta personer äter inte varje middag på restaurang, och man kan då ha överseende med att få för lite mat vid något tillfälle om upplevelsen var trevlig och det var gott. Den maten man äter dagligen i sitt hem bör vara tillräcklig för att man skall bli mätt. Du driver inte en restaurang.
En stilla undran.... Er son och studenten får väl lov att vistas i vardagsrum och kök? Du fortsätter betona att det är DITT hem. Du verkar inte förstå att det även är din sons hem.