• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 22:56:14 följande:

#589 han ska jobba extra som ungdomar gör i den åldern 

Levde du så här, kontrollerad, med inga vänner, lite mat och extraarbete, när du var ung?
    Anonym (Perka) skrev 2022-10-13 23:00:13 följande:
    Levde du så här, kontrollerad, med inga vänner, lite mat och extraarbete, när du var ung?
    Att ungdomar arbetar och studerar är väl inget konstigt och att man har sina vänner i skolan behöver inte betyda att man måste vara med dom hemma. Jag och mina vänner hade gemensamma intressen och det var där vi träffades vi var bara hemma hos varandra ibland. Och inte sjutton åt man för fler än en.. 
    inte undra på att barnfetman är så utbredd om andra barn får äta hur mycket dom vill. 
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 23:06:36 följande:
    Att ungdomar arbetar och studerar är väl inget konstigt och att man har sina vänner i skolan behöver inte betyda att man måste vara med dom hemma. Jag och mina vänner hade gemensamma intressen och det var där vi träffades vi var bara hemma hos varandra ibland. Och inte sjutton åt man för fler än en.. 
    inte undra på att barnfetman är så utbredd om andra barn får äta hur mycket dom vill. 
    Du svarade inte.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 22:32:53 följande:
    Vänner skaffar man på skoltid, jag bedriver ingen fritidsgård för att bygga barn och ungdomars relationer 

Ja min son pratade om att ev träffa någon kring jul men han jobbar ju extra så jag vet inte 
    Ni vet alltså inte var ert barn ska vara över jul. Det blir inte mycket firande för honom då på denna stora familjehögtid. Trevligt.
    Kommer ni att ge en julklapp till studenten?
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-13 23:15:21 följande:
    Ni vet alltså inte var ert barn ska vara över jul. Det blir inte mycket firande för honom då på denna stora familjehögtid. Trevligt.
    Kommer ni att ge en julklapp till studenten?
    Vadå stora familjehögtid, vad är så speciell? varför måste en Nästan vuxen absolut  hälsa på just då? Jag har inte firat alla jular med mina föräldrar och inte min man heller.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 23:20:57 följande:
    Vadå stora familjehögtid, vad är så speciell? varför måste en Nästan vuxen absolut  hälsa på just då? Jag har inte firat alla jular med mina föräldrar och inte min man heller.
    Ok, fine, ni tycker inte julen är så speciell i er familj. Men du skrev tidigare att den yngre sonen skulle få en julklapp. Får studenten det också? Kommer studenten från ett land där man firar jul?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 22:56:14 följande:

#589 han ska jobba extra som ungdomar gör i den åldern 

Var ska han jobba? Det är ju inte bara att jobba menar jag, han måste ju FÅ ett jobb först och det är inte så lätt.
    Vad gör ni om han inte får nåt jobb?

Om tråden är på riktigt så är ni de mest korkade föräldrar jag någonsin hört talas om.
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-13 23:43:50 följande:
    Var ska han jobba? Det är ju inte bara att jobba menar jag, han måste ju FÅ ett jobb först och det är inte så lätt.
    Vad gör ni om han inte får nåt jobb?

Om tråden är på riktigt så är ni de mest korkade föräldrar jag någonsin hört talas om.
    Jag har en vän som har ett kafé där hon kan behöva folk över jul, annars finns det alltid enklare uppgifter på vårt kontor så jobb är nog inget problem

#597 Ganska oviktigt hur vi fördelar julklappar i vår familj tycker du inte, det tycker jag faktiskt är upp till oss. 
    och hur studenten gör i hans familj vet jag faktiskt inte och om julen skulle vara en viktig högtid för dom så är jag säker på att hans egna föräldrar skickar någonting till honom på posten tror du inte? Det ligger verkligen inte på mitt ansvar

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 00:06:41 följande:
    Jag har en vän som har ett kafé där hon kan behöva folk över jul, annars finns det alltid enklare uppgifter på vårt kontor så jobb är nog inget problem
    Så han ska jobba gratis för er över jullovet???

Jösses! 
Svar på tråden Har knappt råd