• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • Gullvivor
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-23 22:56:05 följande:
    De flesta ser hål i öronen på en bebis som något grymt. Barnet vill det inte, det gör ont och det kan bli infektioner. Det enda positiva är att mamma tycker det är fint. 

Det är inte extremt att vara emot upplopp. Det är däremot underligt att inte förstå vad som försegår i Iran nu.
    Jag vet precis vad som försiggår i Iran, det finns en skillnad mellan civil olydnad och brottslingar som såg sin chans att visa sitt missnöje mot staten genom att starta upplopp, vandalisera och mörda. Att förvänta sig att jag ska stödja män som knivhugger en gravid kvinna som bär slöja, människor som bränner Koranen och fysiskt angriper imamer är bara så otroligt märkligt. Bryr mig inte ett dugg om att det sker i "demokratins" namn och att våldet kommer från den "goda sidan" och därmed tydligen okej enligt folk.

Uppfattas jag som extrem pga detta så är jag väldigt gärna extrem. 
  • Emala

Zuli:  Du framstår tyvärr som rätt trög.
    INGEN bebis har någon som helst önskan eller längtan att få hål tagna i sina öron.  Inte ens om deras mamma har det.    Hade du själv haft erfarenhet av små barn så hade du förhoppningsvis aldrig påstått något så dumt.
    På mina barns förskola är det inte ett enda barn som har blivit håltagna i öronen ännu, trots att minst 99% av deras mammor har hål och örhängen.
    Låt barn vara barn, det är så kort tid...

• Anonym (R)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 17:02:27 följande:
    Tycker ändå inte det är en rimlig jämförelse då en vuxen är en vuxen medan ett barn är ett barn, och det är ju de vuxna som avgör om barn ska ha hål i öronen eller inte. Även för lite äldre barn också, det görs ju aldrig utan föräldrarnas tillåtelse. 

Har du tagit din näspiercing/öronpiercing med pistol eller nål? 
    Både mina öronhål och hålet i näsvingen är tagna med pistol på vanlig salong för längesen. Var 10 när jag tog öronhål och 14 när jag tog hål i näsan.

Några år senare piercade jag även området mellan näsborrarna (septum) hos en piercare som gjorde det med nål, det gjorde däremot väldigt ont. Det är igenvuxet sen många år, öronhål och hål i näsvingen försvinner ju aldrig.
  • mari123

Om man går till ett SERIÖST företag som man litar på så är det sannolikt ingen fara! Kanske finns omdömen på nätet? 

• EpicF
    mari123 skrev 2022-11-24 06:42:11 följande:

Om man går till ett SERIÖST företag som man litar på så är det sannolikt ingen fara! Kanske finns omdömen på nätet? 

Man väntar tills barnet själv önskar art ta hål i öronen. 
  • mari123
    EpicF skrev 2022-11-24 07:01:15 följande:
    Man väntar tills barnet själv önskar art ta hål i öronen. 
    Absolut! MEN OM man nu ska envisas med att ha örhängen på sin bebis(!) 
  • Gullvivor
    Anonym (R) skrev 2022-11-24 04:19:11 följande:
    Både mina öronhål och hålet i näsvingen är tagna med pistol på vanlig salong för längesen. Var 10 när jag tog öronhål och 14 när jag tog hål i näsan.

Några år senare piercade jag även området mellan näsborrarna (septum) hos en piercare som gjorde det med nål, det gjorde däremot väldigt ont. Det är igenvuxet sen många år, öronhål och hål i näsvingen försvinner ju aldrig.
    Misstänkte det, eftersom du skrev att det gjorde lika ont i örsnibben som i näsvingen. Själv tog jag med pistol i örsnibbarna (gjorde knappt ont) och med nål i näsvingen (gjorde fruktansvärt ont). 
    Misstänker att de som tycker hål i öronen gör jätteont kanske gjort det med nål, kan tänka mig smärtan.. 
  • Anonym (Suck)
    mari123 skrev 2022-11-24 07:18:35 följande:
    Absolut! MEN OM man nu ska envisas med att ha örhängen på sin bebis(!) 
    ?så kommer ingen seriös piercare att göra det.
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-24 07:19:58 följande:
    Misstänkte det, eftersom du skrev att det gjorde lika ont i örsnibben som i näsvingen. Själv tog jag med pistol i örsnibbarna (gjorde knappt ont) och med nål i näsvingen (gjorde fruktansvärt ont). 
    Misstänker att de som tycker hål i öronen gör jätteont kanske gjort det med nål, kan tänka mig smärtan.. 
    ?eller såhar du bara en tjock näsvinge, enligt ditt eget sätt att resonera om smärta.
  • molly50
    Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 23:20:42 följande:

Exakt. Sen brukar ju döttrar ta efter sin mamma. Är man själv mån om sitt utseende och tycker om kläder och smycken blir barnen intresserade av samma saker. Sen finns det ju ofta systrar eller kusiner med örhängen som inspirerar och som barnet vill ta efter. Folk här verkar tro att barnen ska få någon extrem infektion, tappa öronen, svälja örhängena, få operera upp hela magen, bli traumatiserade och sen inte kunna säga nej till sexövergrepp för resten av livet. Fun fact, det händer inte. Välj bara rätt örhängen och sköt hygienen så ska du se att det kommer gå jättebra. 

Det finns faktiskt barn som inte vill ha hål i öronen också.
    Och då är det oåterkalleligt när de ändå har fått det och tvingas gå med hålen för resten av sina liv. 
    Om man vill att barnen ska ha örhängen så finns det fina clips och stickers som barnen kan prova med först,och som inte gör ont.
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?