• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-23 23:25:04 följande:
    Jag vet precis vad som försiggår i Iran, det finns en skillnad mellan civil olydnad och brottslingar som såg sin chans att visa sitt missnöje mot staten genom att starta upplopp, vandalisera och mörda. Att förvänta sig att jag ska stödja män som knivhugger en gravid kvinna som bär slöja, människor som bränner Koranen och fysiskt angriper imamer är bara så otroligt märkligt. Bryr mig inte ett dugg om att det sker i "demokratins" namn och att våldet kommer från den "goda sidan" och därmed tydligen okej enligt folk.

Uppfattas jag som extrem pga detta så är jag väldigt gärna extrem. 
    Di tycker alltså att det är ok att utöva våld mot,mörda eller fängsla kvinnor pga civil olydnad för att de inte vill bära slöja?
    Men det är inte ok att protestera mot de som fattar beslut om dessa ålderdomliga regler?
    Har jag fattat dig rätt då?
  • molly50
    mari123 skrev 2022-11-24 07:18:35 följande:
    Absolut! MEN OM man nu ska envisas med att ha örhängen på sin bebis(!) 
    Jag tror inte det finns speciellt många seriösa aktörer här som tar hål i öronen på bebisar.
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-24 08:16:24 följande:
    ?eller såhar du bara en tjock näsvinge, enligt ditt eget sätt att resonera om smärta.
    Kanske det, har inte jämfört med andra. 
    Men känns ändå rätt logiskt att nål gör mer ont så ska man jämföra så får man jämföra nål med nål och pistol med pistol.. den lilla smärtan med pistol kommer ju plötsligt och försvinner lika snabbt, tillskillnad från nål. Så bättre för barn egentligen.
  • Gullvivor
    molly50 skrev 2022-11-24 08:23:45 följande:
    Di tycker alltså att det är ok att utöva våld mot,mörda eller fängsla kvinnor pga civil olydnad för att de inte vill bära slöja?
    Men det är inte ok att protestera mot de som fattar beslut om dessa ålderdomliga regler?
    Har jag fattat dig rätt då?
    Utöva våld och mord är fel oavsett vilken sida det gäller. Att människor fängslas när de bryter mot lagen är ju sånt som sker, inte bara i Iran. Bryter man mot lagen så får man ett straff. Ska varje enskild människa bestämma vilka lagar som är okej och inte att bryta mot så kommer det bli kaos i samhället. 

Protestera har jag inte skrivit något om, jag skrev om upplopp och det tycker jag är fel.
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-24 08:34:39 följande:
    Utöva våld och mord är fel oavsett vilken sida det gäller. Att människor fängslas när de bryter mot lagen är ju sånt som sker, inte bara i Iran. Bryter man mot lagen så får man ett straff. Ska varje enskild människa bestämma vilka lagar som är okej och inte att bryta mot så kommer det bli kaos i samhället. 

Protestera har jag inte skrivit något om, jag skrev om upplopp och det tycker jag är fel.
    Och jag tycker att när folk börjar protestera mot lagarna så är det kanske dags att börja lyssna?
    Det här med att kvinnor måste bära slöja och inte får leva fritt är ju lagar som hör hemma på medeltiden.
  • Gullvivor
    molly50 skrev 2022-11-24 08:45:41 följande:
    Och jag tycker att när folk börjar protestera mot lagarna så är det kanske dags att börja lyssna?
    Det här med att kvinnor måste bära slöja och inte får leva fritt är ju lagar som hör hemma på medeltiden.
    Det kan man absolut få tycka.
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-24 08:27:28 följande:
    Men känns ändå rätt logiskt att nål gör mer ont så ska man jämföra så får man jämföra nål med nål och pistol med pistol.. den lilla smärtan med pistol kommer ju plötsligt och försvinner lika snabbt, tillskillnad från nål. Så bättre för barn egentligen.
    Förutom infektionsrisken, smittorisken och att de som tar hål med pistol ofta inte är lika utbildade då. Men det kanske du inte tycker är så viktigt?
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-24 08:50:48 följande:
    Och protestera emot. 
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-24 08:27:28 följande:

Plus att det är ett rätt sjukt resonemang du för här för barn. Det är i bägge fall en helt onödig smärta. INGET av dem är därmed bättre, bägge är helt värdelösa.

Det bästa är att vänta och låta barnet önska när och om det vill. 

Smärta är smärta oavsett. Ibdetta fall en smärta du vill ge ditt barn för att DU tycker det är sött med bling.

• Anonym (Polly)
    Gullvivor skrev 2022-11-24 08:50:48 följande:
    Men du tycker det är okej att mörda människor som vill ha en förändring, att få ett val om man vill ha slöja eller inte. Ett val som vi har i Sverige. Men du verkar tycka att medeltida resonemang är bra. Så jag undrar vad du egentligen bor i Sverige för, för i ditt fall verkar Iran vara mer passande med tanke på hur du resonerar. 
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?