• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • Anonym (Mimmi)
    mari123 skrev 2022-11-25 06:39:22 följande:
    Okej. Jag bor ju i Sverige och ser det från den synvinkeln. Jag tar inte på mig hela världens problem! Orkar inte men det gör Du?
    När det är Iran som åsyftas så kan man ju inte stirra sig blind på Sverige och hur det är här.
  • Anonym (Mimmi)
    Gullvivor skrev 2022-11-25 07:23:25 följande:
    Jag vill upplysa fröken sverigedemokrat om att rasister inte blir det helt plötsligt pga andras åsikter utan då har rasismen redan funnits där sedan tidigare. 

Vilka förtryckare? Jag står inte på förtryckarnas sida.
    Fröken Sverigedemokrat?
    Jag kallar dig för ditt nick, vore lämpligt om du gjorde detsamma.

Eller ska jag kalla dig fröken nyans kanske?
  • Anonym (Polly)
    Gullvivor skrev 2022-11-25 00:24:24 följande:
    Problemet är väl snarare många kvinnors behov av att efterlikna män istället för att förstå att könen är olika och att det därmed är fullt rimligt att reglerna skiljer sig åt beroende på kön. 
    Herregud du är verkligen indoktrinerad. Om man nu som kvinna vill efterlikna män så må man väl göra det, det finns inte nåt fel i det.
    Jag jobbar på en mansdominerad arbetsplats och behöver inte efterlikna nån man för det. Och den enda som har problem med mitt kön är man och muslim.... Och jo det har han talat om för mig mitt framför vår chef 
  • Gullvivor
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-11-25 11:46:49 följande:
    Fröken Sverigedemokrat?
    Jag kallar dig för ditt nick, vore lämpligt om du gjorde detsamma.

Eller ska jag kalla dig fröken nyans kanske?
    Jag skäms inte över vilket parti jag röstat på så det spelar ingen roll för mig, men jag tyckte det var anmärkningsvärt att en sverigedemokrat (med tanke på partiets historia) anklagar mig för att spä på rasismen, något som jag finner väldigt problematiskt.

Sedan förstår jag inte vad du menar skulle vara alternativet? Att jag ljuger och låtsas ha åsikter jag inte har och därmed mår dåligt bara för att andra ska vara nöjda? Slutar rasismen att existera då?
  • Gullvivor
    Anonym (Polly) skrev 2022-11-25 13:08:19 följande:
    Herregud du är verkligen indoktrinerad. Om man nu som kvinna vill efterlikna män så må man väl göra det, det finns inte nåt fel i det.
    Jag jobbar på en mansdominerad arbetsplats och behöver inte efterlikna nån man för det. Och den enda som har problem med mitt kön är man och muslim.... Och jo det har han talat om för mig mitt framför vår chef 
    Jag skrev inte om individer utan kvinnor/män i grupp, eftersom kommentaren handlade om att problemet är att det är olika regler för män och kvinnor i en del länder, vilket inte är något problem. 

Det många länder behöver i exempelvis Mellanöstern är att man lärs sig respektera kvinnor och inte att man gör som i västvärlden och förvandlar kvinnor till män. Man får absolut tycka att det vore rimligt men jag håller iallafall inte med.
  • Anonym (KL)
    Gullvivor skrev 2022-11-25 14:09:35 följande:
    Jag skäms inte över vilket parti jag röstat på så det spelar ingen roll för mig, men jag tyckte det var anmärkningsvärt att en sverigedemokrat (med tanke på partiets historia) anklagar mig för att spä på rasismen, något som jag finner väldigt problematiskt.

Sedan förstår jag inte vad du menar skulle vara alternativet? Att jag ljuger och låtsas ha åsikter jag inte har och därmed mår dåligt bara för att andra ska vara nöjda? Slutar rasismen att existera då?
    Så Nyans högerextrema historia, som är så färsk att den knappast kan benämnas "historia", bekommer dig inte? Spär på rasism gör du förstås på flera vis: Genom högerextrema Nyans, och genom ditt spridande av reaktionära och fientliga hållningar, bl a mot kvinnor och barn. 
  • Anonym

Asså mari123:
    ?Tar på dig världens problem?? Nä, men du kanske kan läsa debatten du ger dig in i? Så slipper du framstå som du gjorde nu?

• Anonym (KL)
    Gullvivor skrev 2022-11-25 14:14:29 följande:
    Jag skrev inte om individer utan kvinnor/män i grupp, eftersom kommentaren handlade om att problemet är att det är olika regler för män och kvinnor i en del länder, vilket inte är något problem. 

Det många länder behöver i exempelvis Mellanöstern är att man lärs sig respektera kvinnor och inte att man gör som i västvärlden och förvandlar kvinnor till män. Man får absolut tycka att det vore rimligt men jag håller iallafall inte med.
    Varför är olika regler inte ett problem? Särskilt om regeln är lag eller så sträng kulturell norm att kvinnor och män, även barn, som bryter den trakasseras, misshandlas eller mördas?

Vilka är de olika "man" du refererar till? Och hur gjorde du ett slags samband där mellan Väst och Mellanöstern? 
  • Gullvivor
    Anonym (KL) skrev 2022-11-25 16:28:50 följande:
    Så Nyans högerextrema historia, som är så färsk att den knappast kan benämnas "historia", bekommer dig inte? Spär på rasism gör du förstås på flera vis: Genom högerextrema Nyans, och genom ditt spridande av reaktionära och fientliga hållningar, bl a mot kvinnor och barn. 
    Partiet grundades 2019 så vet inte vad du menar med historia faktiskt, eller vad som är så "färskt". 

Nej, att rasism förekommer beror enbart på människor som väljer att vara rasistiska och inte pga minoriteten som utsätts för det. Samma sak gäller sexism, homofobi, transfobi osv. Otroligt lågt att skylla på de utsatta bara för att man själv inte är smart nog utan blir rasistisk bara för att en annan människa med utländsk bakgrund har andra värderingar. 
  • Gullvivor
    Anonym (KL) skrev 2022-11-25 16:40:53 följande:
    Varför är olika regler inte ett problem? Särskilt om regeln är lag eller så sträng kulturell norm att kvinnor och män, även barn, som bryter den trakasseras, misshandlas eller mördas?

Vilka är de olika "man" du refererar till? Och hur gjorde du ett slags samband där mellan Väst och Mellanöstern? 
    För att könen är olika? Det är normalt att ha olika regler då. Däremot ska man såklart inte trakasseras, misshandlas eller mördas för det. Om regeln är en lag så räcker ju fängelsestraff/böter eller liknande beroende på vad det är för lag det handlar om. 

Diskussionen handlade om att det skulle vara ett problem med olika regler/lagar i andra länder och då särskilt Mellanöstern. Jag menar att det inte är perfekt i Mellanöstern, långtifrån, men det handlar inte om att det skulle vara olika regler/lagar för könen utan pga att man ofta saknar respekt för kvinnor (kvinnosynen är dålig). Det går utmärkt att inte förtrycka kvinnor, men ändå hålla kvar i att män och kvinnor är olika och att kvinnor inte nödvändigtvis måste bli som män (jämställdhet) för att det ska vara okej. 
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?