• Anonym (Pepparrot)

Min pojkvän skaffade barn med en oduglig kvinna

Är medveten om att detta inlägg kanske provocerar, och det är inte mitt syfte. Jag vill genuint förstå för att slippa känna förakt framöver.

Så här är det: jag har varit med min partner i ca 8 månader och det är  toppen. UTOM en sak. Han har sonen med en kvinna som är långtidssjukskriven pga nån slags psykisk ohälsa. Hon har heller ingen utbildning trots att hon (enligt min kille då var "begåvad").
     Han: framgångsrik, snygg, etc. Har förvisso inte sett henne än och gissar att hon måste vara skitsnygg, annars förstår jag inte alls vad en sådan som han skulle varit med henne i 13 år? Förstår att man kan bli förblindad av kärlek, men så länge?
    Kan ibland bli bitter när hon inte "orkar" ta deras son så att min pojkvän "måste" ta honom och det kan för oss innebära ändrade eller i värsta fall inställda planer.
    Vad gör hon om dagarna liksom? Hon har ju ingen sysselsättning medan han jobbar skitmycket, pendlar och är utmattad.
    Förstår inte situationen alls och kan ibland tänka elaka tankar att han var "dum" som valde att skaffa barn med en sådan kvinna.
    Vill inte känna så men vill förstå folk i hennes sits om det ska hålla. Det här är verkligen min drömman.
    Kan någon som av en eller annan anledning har insikt i det här med psykisk ohälsa förklara hur en person kan vara inkapabel till ALLT arbete på arbetsmarknaden och ändå orka med att träffa vänner och ha barnkalas? 
    Jag jobbar heltid och har en lång utbildning bakom mig men skulle ALDRIG stanna hemma från jobbet för att jag "mår bättre" av att inte ha krav på mig.
  • Svar på tråden Min pojkvän skaffade barn med en oduglig kvinna
  • Anonym (Upplevs inte oduglig)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-12-16 16:27:57 följande:
    Och dina egna fördomar ska vi bara bortse från då?
    Givetvis inte. Ser du fördomar i det jag skrev får du gärna bemöta dem.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Upplevs inte oduglig) skrev 2022-12-16 16:57:05 följande:
    Givetvis inte. Ser du fördomar i det jag skrev får du gärna bemöta dem.
    Oj, väldigt många! Du framställer dina egna upplevelser som sanningar men så är det inte bara för att du träffat två stolpskott. Du får det dessutom att låta som att de håller upp någon fasad som rasar efter ett par år, nästan som att det är medvetet. Ärligt talat kan jag kopiera in hela ditt inlägg och bara skriva: du har fel.
  • Anonym (sjuka kan också vara underbara)
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-16 12:36:43 följande:
    Jag skulle inte lämna honom för det. Men jag vet att han i grunden är en ambitiös  person. Sedan är han så mycket mer än bara sin sysselsättning, absolut. Det är ju inte så svartvitt. Kanske är som någon sa ovan att kvinnor bryr sig mer om mäns ambition än tvärtom. Handlar inte om pengar utan om ett en drivkraft som många tycker är attraktivt.
    Hans ex kanske också har en sjujäkla drivkraft? 

Det är verkligen inte alla med sådan svår psykisk ohälsa som förmår att ta hand om sina egna barn. Så kämpar lär hon absolut göra till tusen!
  • Anonym (Upplevs inte oduglig)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-12-16 17:08:43 följande:
    Oj, väldigt många! Du framställer dina egna upplevelser som sanningar men så är det inte bara för att du träffat två stolpskott. Du får det dessutom att låta som att de håller upp någon fasad som rasar efter ett par år, nästan som att det är medvetet. Ärligt talat kan jag kopiera in hela ditt inlägg och bara skriva: du har fel.
    Jag tror snarare att du kände det som att ojdå det där är ju jag, mitt i prick. Hur kunde han skriva ner mitt agerande så exakt?
    Anonym (Upplevs inte oduglig) skrev 2022-12-17 00:22:47 följande:
    Jag tror snarare att du kände det som att ojdå det där är ju jag, mitt i prick. Hur kunde han skriva ner mitt agerande så exakt?
    Men ge dig! 

Det där är samma typ av kommentar som vissa ger ifrån sig när de blir kritiserade "hon/han är säkert avundsjuk!"

Hur skulle du kunna pricka in exakt hur en okänd människa är?
    Är du synsk?

Kom igen då, hur är jag? Du får läsa alla mina tidigare inlägg om du behöver hjälp på traven och jag lovar att vara sanningsenlig om du prickar in ett rätt
  • Anonym (Pepparrot)
    Kockobello skrev 2022-12-13 12:29:53 följande:
    Hoppas verkligen att deras relation inte går ut över barnet. Tänker att hon kan bli hatisk mot sonen i värsta fall. 
    Knappast. Jag tycker mycket om sonen och umgås väldigt gärna med honom. Det handlar inte om en sån grej som att jag är svartsjuk på att inte få all uppmärksamhet utan försöker förstå situationen då det ibland känns som att barnets mamma inte tar/kan ta sitt ansvar. Känns inte minst orättvist mot pappan generellt som jobbar och ändå ska ha sonen mer. 

Om hon verkligen, VERKLIGEN inte kan någon gång får hon väl skaffa barnvakt i form av typ mormor/morfar/betald barnvakt? Finns ju problem med det också men min pojkvän gör ofta  så när hon lämnar över sonen när han t.ex måste jobba en helg. 
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-17 18:43:21 följande:
    Knappast. Jag tycker mycket om sonen och umgås väldigt gärna med honom. Det handlar inte om en sån grej som att jag är svartsjuk på att inte få all uppmärksamhet utan försöker förstå situationen då det ibland känns som att barnets mamma inte tar/kan ta sitt ansvar. Känns inte minst orättvist mot pappan generellt som jobbar och ändå ska ha sonen mer. 

Om hon verkligen, VERKLIGEN inte kan någon gång får hon väl skaffa barnvakt i form av typ mormor/morfar/betald barnvakt? Finns ju problem med det också men min pojkvän gör ofta  så när hon lämnar över sonen när han t.ex måste jobba en helg. 
    Gör slut, den enda som inte är psykiskt frisk är du!
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-17 18:43:21 följande:

Men mamman i det här fallet är ju inte en vanlig frisk person. Hade hon kunnat så hade hon nog tagit hand om sonen på sina veckor. Hon saknar nog inte vilja, men förmåga att ge sonen den omvårdnad han kräver, vilket är bra att hon inser.

Det är ju knappast så att hon lämnar bort ungen och sen går ut och dansar och lever loppan. Hon lägger sig nog och gör allt för att stänga av yttervärlden, gråter, äter inget.
    Klarar hon inte att fixa sonen så klarar hon förstås inte att fixa sig själv heller.
    Hon lär ha FK eller soc, en sån ekonomi ger inte friheter så som att anlita barnpassning.

Så du stör dig enbart på att det är "orättvist" att pappan får ta sonen under mammaveckorna ibland?
    Stör sig pappan på det? Det är ju faktiskt hans ansvar och ja, han jobbar som alla andra friska vuxna. Just det att han är frisk gör nog att han har både energi och vilja att ta sonen om mamman nu inte skulle orka alla sina dagar under en vecka.

Ser man det som orättvist att ta sin son en extra dag ibland så verkar man som en högst motvillig förälder. Så tror problemet är betydligt större för dig än för din partner.
    Låter som att du har ohälsosamma aggressioner mot mamman bara för att hon råkar vara din killes ex.
  • Anonym (Pepparrot)
    Anonym (sjuka kan också vara underbara) skrev 2022-12-18 15:32:06 följande:
    Men mamman i det här fallet är ju inte en vanlig frisk person. Hade hon kunnat så hade hon nog tagit hand om sonen på sina veckor. Hon saknar nog inte vilja, men förmåga att ge sonen den omvårdnad han kräver, vilket är bra att hon inser.

Det är ju knappast så att hon lämnar bort ungen och sen går ut och dansar och lever loppan. Hon lägger sig nog och gör allt för att stänga av yttervärlden, gråter, äter inget.
    Klarar hon inte att fixa sonen så klarar hon förstås inte att fixa sig själv heller.
    Hon lär ha FK eller soc, en sån ekonomi ger inte friheter så som att anlita barnpassning.

Så du stör dig enbart på att det är "orättvist" att pappan får ta sonen under mammaveckorna ibland?
    Stör sig pappan på det? Det är ju faktiskt hans ansvar och ja, han jobbar som alla andra friska vuxna. Just det att han är frisk gör nog att han har både energi och vilja att ta sonen om mamman nu inte skulle orka alla sina dagar under en vecka.

Ser man det som orättvist att ta sin son en extra dag ibland så verkar man som en högst motvillig förälder. Så tror problemet är betydligt större för dig än för din partner.
    Låter som att du har ohälsosamma aggressioner mot mamman bara för att hon råkar vara din killes ex.
    Jag känner inte aggressioner direkt, hon är ju inget hot mot vår relation direkt.  men har svårt att förstå. Det finns ju mediciner för psykisk ohälsa, och hon har en psykiater hon går till regelbundet. 

Min kille säger inte att det är orättvist såklart, men han blir ju utmattad, bara att han inte gnäller över det men det SYNS.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-18 20:12:48 följande:
    Jag känner inte aggressioner direkt, hon är ju inget hot mot vår relation direkt.  men har svårt att förstå. Det finns ju mediciner för psykisk ohälsa, och hon har en psykiater hon går till regelbundet. 

Min kille säger inte att det är orättvist såklart, men han blir ju utmattad, bara att han inte gnäller över det men det SYNS.
    Om mediciner och psykiatriker gjorde allt perfekt finns det många problem som människor med psykisk ohälsa inte skulle ha.
    Ifall du inte är sugen på att ha en familj där psykisk ohälsa ingår för ditt bonusbarn så ska du nog ta dig en funderare på detta. 
Svar på tråden Min pojkvän skaffade barn med en oduglig kvinna