• Anonym (Pepparrot)

Min pojkvän skaffade barn med en oduglig kvinna

Är medveten om att detta inlägg kanske provocerar, och det är inte mitt syfte. Jag vill genuint förstå för att slippa känna förakt framöver.

Så här är det: jag har varit med min partner i ca 8 månader och det är  toppen. UTOM en sak. Han har sonen med en kvinna som är långtidssjukskriven pga nån slags psykisk ohälsa. Hon har heller ingen utbildning trots att hon (enligt min kille då var "begåvad").
     Han: framgångsrik, snygg, etc. Har förvisso inte sett henne än och gissar att hon måste vara skitsnygg, annars förstår jag inte alls vad en sådan som han skulle varit med henne i 13 år? Förstår att man kan bli förblindad av kärlek, men så länge?
    Kan ibland bli bitter när hon inte "orkar" ta deras son så att min pojkvän "måste" ta honom och det kan för oss innebära ändrade eller i värsta fall inställda planer.
    Vad gör hon om dagarna liksom? Hon har ju ingen sysselsättning medan han jobbar skitmycket, pendlar och är utmattad.
    Förstår inte situationen alls och kan ibland tänka elaka tankar att han var "dum" som valde att skaffa barn med en sådan kvinna.
    Vill inte känna så men vill förstå folk i hennes sits om det ska hålla. Det här är verkligen min drömman.
    Kan någon som av en eller annan anledning har insikt i det här med psykisk ohälsa förklara hur en person kan vara inkapabel till ALLT arbete på arbetsmarknaden och ändå orka med att träffa vänner och ha barnkalas? 
    Jag jobbar heltid och har en lång utbildning bakom mig men skulle ALDRIG stanna hemma från jobbet för att jag "mår bättre" av att inte ha krav på mig.
  • Svar på tråden Min pojkvän skaffade barn med en oduglig kvinna
  • Anonym (Q)

Vet din nya kille om ditt människoförakt för människor som blivit sjuka? Om han vet det, hur kan han vara ihop med dig då? En sjuk människa kan inte ändra sin sjukdom. En människa som ser ner på andra människor kan söka hjälp för att öppna sina ögon och inte vara så dömande. 

• Anonym (sjuka kan också vara underbara)
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-13 20:19:38 följande:
    Ja som har barn såklart.

Hon kan mycket väl vara underbar, han såg ju något hos henne en gång, men förstår inte hur han kunde hålla ihop med en person som inte har en sysselsättning. Man måste ju inte ha någon "utbildning" eller titel, men vad kan man få ut av en relation till någon som bara sitter hemma och har ångest (om det nu är så) när man själv är framgångsrik? Säger det inte för att vara taskig, det är ju egentligen synd om  henne, men förstår genuint inte.
    Hon var väl underbar när de sågs när han inte jobbade?

Vissa dagar hade hon kanske orkat fixa finmiddag med vin och städat lite för att  överraska honom? Hon kanske ofta överraskade honom med olika småsaker?
    Hon kanske var toppen att ha fina konversationer med? Hade en väldigt fin personlighet? Vacker?

Om man trivs superbra med en person och har en egen ekonomi (man gärna delar med sig av till den man älskar) så är det kanske inte vad den man älskar gör när man inte ses som är det viktigaste (jobb eller hemma)?

Det viktigaste är att man älskar varandra. Sen att den ena inte mår bra är förstås ett problem, betydligt större än ett jobbs vara eller icke vara.

Du ts verkar vara väldigt fixerad vid meriter och vad som kommer i "lönekuvertet". Är det verkligen viktigare än kärleken?
    Om din partner bränner ut sig och blir sängliggande och sjukskriven i ett år och därefter endast kan ta enklare jobb där han aldrig behöver ta med jobbet hem, skulle du lämna honom då trots att han är "drömmannen"? Eller sitter mycket av det där drömmiga endast i vad han presterar när du inte är med? Eller är det lönen som räknas till det drömmiga?
  • Anonym (Pepparrot)
    Anonym (sjuka kan också vara underbara) skrev 2022-12-15 04:41:37 följande:
    Hon var väl underbar när de sågs när han inte jobbade?

Vissa dagar hade hon kanske orkat fixa finmiddag med vin och städat lite för att  överraska honom? Hon kanske ofta överraskade honom med olika småsaker?
    Hon kanske var toppen att ha fina konversationer med? Hade en väldigt fin personlighet? Vacker?

Om man trivs superbra med en person och har en egen ekonomi (man gärna delar med sig av till den man älskar) så är det kanske inte vad den man älskar gör när man inte ses som är det viktigaste (jobb eller hemma)?

Det viktigaste är att man älskar varandra. Sen att den ena inte mår bra är förstås ett problem, betydligt större än ett jobbs vara eller icke vara.

Du ts verkar vara väldigt fixerad vid meriter och vad som kommer i "lönekuvertet". Är det verkligen viktigare än kärleken?
    Om din partner bränner ut sig och blir sängliggande och sjukskriven i ett år och därefter endast kan ta enklare jobb där han aldrig behöver ta med jobbet hem, skulle du lämna honom då trots att han är "drömmannen"? Eller sitter mycket av det där drömmiga endast i vad han presterar när du inte är med? Eller är det lönen som räknas till det drömmiga?
    Jag skulle inte lämna honom för det. Men jag vet att han i grunden är en ambitiös  person. Sedan är han så mycket mer än bara sin sysselsättning, absolut. Det är ju inte så svartvitt. Kanske är som någon sa ovan att kvinnor bryr sig mer om mäns ambition än tvärtom. Handlar inte om pengar utan om ett en drivkraft som många tycker är attraktivt.
  • Anonym (Pepparrot)
    Anonym (Matilda) skrev 2022-12-13 20:34:38 följande:
    Okej, förstår. Jag tror att det är ganska vanligt ändå att man har kontakt med sin partners ex om de har barn ihop.

Men jag förstår inte varför du fokuserar på henne. Förstår att du inte vill vara taskig men lite taskigt låter det ju. Kan du inte försöka tänka på hur fin din partner är som väljer kärleken och inte bryr sig om saker som sysselsättning, utbildning och så vidare? Eller varför betyder det så mycket för dig hur hennes liv såg ut när de var ett par? Eller hur hennes liv kanske ser ut nu. Hon är ju ett ex. Och du är hans flickvän. Bry dig inte om henne.  
    Jag tänker mig att jag förmodligen lär träffa på henne så småningom, men ser ingen anledning till varför det bör "arrangeras"? För att hon ska godkänna mig, eller? 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-16 12:41:42 följande:
    Jag tänker mig att jag förmodligen lär träffa på henne så småningom, men ser ingen anledning till varför det bör "arrangeras"? För att hon ska godkänna mig, eller? 
    Det kan vara en anledning ja. Du har inte barn själv om jag förstått rätt så du tänker isf inte som en förälder men de flesta vill veta vad det är för människor som finns runt ens barn. Du verkar hysa agg emot en person du inte vet något om, och väldigt dömande. Känner du dig osäker? Svartsjuk? Ja, hon kanske har känslor för din pojkvän, vem vet, men det kan lika gärna vara så att hon bara tänker på sitt barns välmående.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-16 12:41:42 följande:
    Vill inte du ha en bra relation till ditt bonusbarns mamma? Det blir ju lättare om ni känner varandra. 
  • LFF
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-16 12:36:43 följande:
    Jag skulle inte lämna honom för det. Men jag vet att han i grunden är en ambitiös  person. Sedan är han så mycket mer än bara sin sysselsättning, absolut. Det är ju inte så svartvitt. Kanske är som någon sa ovan att kvinnor bryr sig mer om mäns ambition än tvärtom. Handlar inte om pengar utan om ett en drivkraft som många tycker är attraktivt.
    "Det är ju inte så svartvitt". Det skriver du själv i detta inlägg. Exakt! Du har ingen som helst aning om varför hans ex hamnat i den situationen som hon är i. "Det är ju inte så svartvitt". Så varför är du så vansinnigt dömande gentemot henne när du 

1) Aldrig träffat henne
    2) Inte vet hur den situation hon är i uppkommit

Vad gäller att träffa sitt bonusbarns andre förälder så är det väl rätt lämpligt eftersom man har en kontakt via barnet. Skulle jag och sambon separera och han träffa en ny så vill jag absolut veta vem det är som kommer att tillbringa en massa tid med mitt barn. En bekant till mig är bonusförälder (samt har eget barn) och där är det bonusbarnens andre förälder som vägrar att träffa hen (eller det var i vart fall så väldigt länge) av någon okänd anledning. Det handlar ju ändå om en vuxen som kommer att tillbringa lika mycket tid som en själv med ens barn om barnen bor halvtid hos vardera förälder.
  • Jw83

Det kan nog vara så att din pojkvän inte lyckas få bättre. Han är väl ganska ful och otrevlig ? Då får han nöja sig med dom kvinnor som andra män ratar.

• Anonym (Upplevs inte oduglig)

Har inte annan källa än mig själv på det här, men den typ av kvinna TS beskriver att hennes man hade innan henne upplevs verkligen inte så, helt tvärtom under början av en relation. Med början menar jag 2 första åren ihop. 

Har haft långa relationer med två sådana kvinnor (och även 2 långa relationer med vad jag klassar som mer normala kvinnor att jämföra med).

Visst sjukskriven för psykisk ohälsa och en del små tecken som man kanske borde sett men också väldigt kärleksfull, tillmötesgående och man känner sig verkligen sedd, hörd, behövd och älskad på ett sätt mer normala kvinnor förmodligen inte ger. Men gissningsvis är det väl 2 år en sådan orkar visa sig från sin bästa sida, för det är nog rätt ansträngande, men på 2 år hinner man också bli ordentligt nedkärad och det är ju inte heller så att den där underbara tjejen försvinner helt efter det, det kommer små gästspel ibland men oftast så är det en annan sida, den sida TS och övriga ser.

Detta även ihop med ett rejält utseendemässigt glapp. Där hon är väldigt mycket snyggare än honom. En mer normal tjej med sådant utseende hade förmodligen inte ens sett åt en men hon verkar tycka att man är jättesnygg trots att man kanske är en bra bit under medel, och hon är långt över. Med tiogradig skala, hur ofta får en ej rik ej känd man som är en trea en kvinna som är sjua eller högre? Händer kanske nån frireligiös där de är i samma sekt eller så. Men väldigt sällan annars.    

Så det kanske inte är så konstigt att en del män, som TS man gjorde trillar dit på det där? Kan ju vara något att tänka på för dömande kvinnor som inte fattar hur han kunde skaffa barn med henne och liknande. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Upplevs inte oduglig) skrev 2022-12-16 16:02:54 följande:

Har inte annan källa än mig själv på det här, men den typ av kvinna TS beskriver att hennes man hade innan henne upplevs verkligen inte så, helt tvärtom under början av en relation. Med början menar jag 2 första åren ihop. 

Har haft långa relationer med två sådana kvinnor (och även 2 långa relationer med vad jag klassar som mer normala kvinnor att jämföra med).

Visst sjukskriven för psykisk ohälsa och en del små tecken som man kanske borde sett men också väldigt kärleksfull, tillmötesgående och man känner sig verkligen sedd, hörd, behövd och älskad på ett sätt mer normala kvinnor förmodligen inte ger. Men gissningsvis är det väl 2 år en sådan orkar visa sig från sin bästa sida, för det är nog rätt ansträngande, men på 2 år hinner man också bli ordentligt nedkärad och det är ju inte heller så att den där underbara tjejen försvinner helt efter det, det kommer små gästspel ibland men oftast så är det en annan sida, den sida TS och övriga ser.

Detta även ihop med ett rejält utseendemässigt glapp. Där hon är väldigt mycket snyggare än honom. En mer normal tjej med sådant utseende hade förmodligen inte ens sett åt en men hon verkar tycka att man är jättesnygg trots att man kanske är en bra bit under medel, och hon är långt över. Med tiogradig skala, hur ofta får en ej rik ej känd man som är en trea en kvinna som är sjua eller högre? Händer kanske nån frireligiös där de är i samma sekt eller så. Men väldigt sällan annars.    

Så det kanske inte är så konstigt att en del män, som TS man gjorde trillar dit på det där? Kan ju vara något att tänka på för dömande kvinnor som inte fattar hur han kunde skaffa barn med henne och liknande. 

Och dina egna fördomar ska vi bara bortse från då?
Svar på tråden Min pojkvän skaffade barn med en oduglig kvinna