• Anonym (Pepparrot)

Min pojkvän skaffade barn med en oduglig kvinna

Är medveten om att detta inlägg kanske provocerar, och det är inte mitt syfte. Jag vill genuint förstå för att slippa känna förakt framöver.

Så här är det: jag har varit med min partner i ca 8 månader och det är  toppen. UTOM en sak. Han har sonen med en kvinna som är långtidssjukskriven pga nån slags psykisk ohälsa. Hon har heller ingen utbildning trots att hon (enligt min kille då var "begåvad").
     Han: framgångsrik, snygg, etc. Har förvisso inte sett henne än och gissar att hon måste vara skitsnygg, annars förstår jag inte alls vad en sådan som han skulle varit med henne i 13 år? Förstår att man kan bli förblindad av kärlek, men så länge?
    Kan ibland bli bitter när hon inte "orkar" ta deras son så att min pojkvän "måste" ta honom och det kan för oss innebära ändrade eller i värsta fall inställda planer.
    Vad gör hon om dagarna liksom? Hon har ju ingen sysselsättning medan han jobbar skitmycket, pendlar och är utmattad.
    Förstår inte situationen alls och kan ibland tänka elaka tankar att han var "dum" som valde att skaffa barn med en sådan kvinna.
    Vill inte känna så men vill förstå folk i hennes sits om det ska hålla. Det här är verkligen min drömman.
    Kan någon som av en eller annan anledning har insikt i det här med psykisk ohälsa förklara hur en person kan vara inkapabel till ALLT arbete på arbetsmarknaden och ändå orka med att träffa vänner och ha barnkalas? 
    Jag jobbar heltid och har en lång utbildning bakom mig men skulle ALDRIG stanna hemma från jobbet för att jag "mår bättre" av att inte ha krav på mig.
  • Svar på tråden Min pojkvän skaffade barn med en oduglig kvinna
  • Anonym (Apple)
    Fröken Allvar skrev 2022-12-13 22:08:45 följande:

Apple, med goda chanser för att du kommer att uppfatta mig som dryg vill jag reda ut några saker i ditt inlägg.

Din partners ex ser ut som Marit Paulsen. Eftersom Paulsenlookaliken till ex är alkoholiserad och otrevlig förstår jag att du undrar över hur din snygge partner kunde se något i en kvinna som dessutom verkar manipulativ, eftersom det brukar vara så när det daltas och gås på äggskal.

Men att någon kallar Kronofogden för "Kronis" och är nöjd med tillvaron som arbetslös samtidigt som hon är elak mot dig, nja, det verkar som om du överdriver lite. Du tror också att en tiopoängare är lättare att hantera. Varför då?

Jag tror att grubblar man över ett ex så är det ändå i relationen man måste jobba. Ibland  kommer man kanske i andra hand och upptäcker det inte genast. Det låter som om det är så för dig. Marit Paulsen styr allt. Hur orkar du?

Jag överdriver faktiskt inte. En gång i ilska benämnde jag henne "dvärg" för hon är under 155 lång, men dvärg var överdrivet. Och det skrev jag inte här. Men det jag skrev här är snarare nedtonat. Hon har förvisso gått i nån grupp för att styra upp alkoholen efter påtryckningar från soc men anser sig inte vara alkoholiserad. Jag skrev bara att det var lite väl många bib därborta, och ja, det märks på hy, kropp, röst, psyke, intressen. 

En tiopoängare, menar alltså en kvinna som vore  iögonfallande snygg som mina tidigare pojkvänners ex varit. Samt skärpt i skallen och med spännande intressen, ambitioner bortom vad som går på TLC... Känns som att de var nyfikna på mig och jag på dem och därmed var det inga konstigheter, är van att bli god vän med "min killes" ex. 
    Vet inte, känns bara lite off allting. Är ärligt talat inte heller nyfiken på min mans ex, vi har inget gemensamt som personer, är helt olika i allt. Känns ofta konstigt att det är så. 
  • Anonym (Fokusera på er relation)

Jag tycker du redan fått bra svar i tråden angående psykisk ohälsa. 

Mitt råd till dig är att inte fundera på varför och hur det kunde gå till utan bara acceptera att det är så. Hur mamman till barnet är kan du ändå inte påverka. Fokusera på mannen och på barnet istället. Om din och mannens relation utvecklas kommer även barnet att ingå i din framtida familj. Att vara bonusförälder innebär helt andra utmaningar än att vara bioförälder. Du behöver fråga dig själv om du tycker det är värt det. Innan ni eventuellt flyttar ihop i framtiden även diskutera hur detta påverkar er relation samt hur ni ser på din relation till barnet. Tänk också på att ni i framtiden kan hamna i en situation där barnet bor hos er på heltid. Barn är gulliga när de är 3 och man träffar dem ibland. De är inte riktigt lika gulliga när de är 15, ni bor tillsammans och de får utbrott styrda av hormoner. 

Med det sagt kan ni få det bra ändå men lägg ingen energi på att grubbla på barnets mamma. Det är bara din relation till mannen och barnet du kan påverka så lägg din energi där istället.

• Anonym (Pepparrot)

Fast de skaffade barn rätt sent, hon var nästan 38.

• Anonym (Hmm..)
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-14 07:19:12 följande:

Fast de skaffade barn rätt sent, hon var nästan 38.

De var förmodligen trygga med varandra då och trodde på livslång kärlek. Alternativt har de försökt i många år, vem vet?

Fast 38 är inte jättesent idag, bättre än för ungt (runt 20+) tycker jag.

Oavsett så undrar jag varför ni pratar så mycket om hans ex? Har ni verkligen inga andra samtalsämnen kan man undra?! Saknar han henne väldigt mycket? Detsamma gäller "Apple", känner ingen väninna (eller jag själv) som korsförhör sina nya män om hans ex så som ni gör. Vad får man ut av det? Mer än vetskapen om hur illa mannen kommer prata om en själv när han träffar nästa kvinna. Om mannen pratar så som din helt nya man gör ts om sitt barns mamma. Sjukt oattraktivt.

Ni har bara dejtat i 8 mån och redan detta problem, bådar verkligen inte gott.
  • Anonym (Referensramar)
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-13 20:19:38 följande:
    Ja som har barn såklart.

Hon kan mycket väl vara underbar, han såg ju något hos henne en gång, men förstår inte hur han kunde hålla ihop med en person som inte har en sysselsättning. Man måste ju inte ha någon "utbildning" eller titel, men vad kan man få ut av en relation till någon som bara sitter hemma och har ångest (om det nu är så) när man själv är framgångsrik? Säger det inte för att vara taskig, det är ju egentligen synd om  henne, men förstår genuint inte.
    Det där är ju din referensram, inte hans. Vi har ett sånt par i släkten, den ena framgångsrik, chef, disputerad, sambon är sjukpensionär pga psykisk ohälsa sedan typ 30+ år (de är 55+). 

De verkar trivas bra tillsammans och ha en harmonisk relation. De har dock valt bort barn.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Referensramar) skrev 2022-12-14 10:07:05 följande:
    Det där är ju din referensram, inte hans. Vi har ett sånt par i släkten, den ena framgångsrik, chef, disputerad, sambon är sjukpensionär pga psykisk ohälsa sedan typ 30+ år (de är 55+). 

De verkar trivas bra tillsammans och ha en harmonisk relation. De har dock valt bort barn.
    Jag tänker också det. Antaganden om hur människor med psykisk ohälsa har det, och slutsatser utifrån dessa antaganden är sällan relationsbyggande.

Det viktiga här är ju att hitta ett sätt som fungerar för alla inblandade. Barnet, mamman, pappan och pappas nya partner. 
  • Anonym (Klarice)
    Anonym (Pepparrot) skrev 2022-12-13 11:58:11 följande:

Vill poängtera att de båda är över 40, jag är 30. Så hon har varit sjuk sedan åtminstone 25-årsåldern och inte skaffat sig någon utbildning så inget som kom efter förlossning.

Oj! Jag hade precis tänkt kommentera att jag antar att du är ganska ung, och att du kanske förstår mer när du fått lite erfarenhet, men att någon på 30 har en sådan brist på empati och förståelse för andra är lite oroande.

Min rekommendation är att ni gör slut, för du är inte redo att leva tillsammans med ett barn. 

Människor blir sjuka, har olika förutsättningar, har olika styrkor och svagheter som du inte kan se. En människas värde ligger inte i dens status, och en människa som är sjukskriven kan göra det bästa den kan utifrån sina förutsättningar.

Du verkar anse att du är bättre och mer värd för att du jobbar. Vad skulle hända om du blev psykiskt sjuk? Tycker du att din pojkvän bör lämna dig då för någon "bättre"?
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Apple) skrev 2022-12-13 20:51:48 följande:

Vet inte om det hjälper dig men har liknande (värre) tankar om min man och hans ex. Var konstigt att träffa mannen i sitt liv (kanske?). Mycket snygg och f

Och med spänd förväntan introduceras för barnens mamma.
    Marit Paulsen, någon? (Lägger ingen värdering i utseendet egentligen men nu råkar hon se ut som Marit Paulsen.) 
    Och ja: långtidsarbetslös (och bekväm med det, tyckte väl det var lyxigt), kronofogden ("suck, att kronis ens orkar?"), ingen utbildning, lite väl många bag in box, ambitionsnivå noll och oerhört sur mot mig sedan dag 1 med sura mungipor ända ner till armhålorna ungefär. OJ VILKET KAP tänkte jag inte. Sen har hon visat sig vara riktigt oschysst så inget av ovanstående är förlåtet. Jämt ska det daltas med henne och det lustiga är att hade hon skrivit här (vilket hon kanske gör, hon har all tid i världen!) skulle alla tyckt stick och brinn dryga människa men eftersom någon annan beskriver henne (jag) kommer alla heja på henne, och det kan hon behöva, hon är så jäkla sur och otrevlig mot mig jämt. 
    Det kan ju hända att din mans ex inte alls är "supersnygg" utan tvärtom. Det kan då hända som med oss, att exet blir sur och kort i tonen från första mötet.
    Du får hoppas på en tiopoängare! lättare att hantera. 

Tror precis du beskrev min mans ex haha. Men henne har jag aldrig träffat (hon vägrar) trots att de har barn ihop. Tur man kan skratta åt det, men man undrar allt hur min man och hon föll för varandra ibland när de är varandras motsatser.
  • Anonym (Hon -barnet)

Jag tänker väll att allt som oftast, har det sig en komplicerad förklaring. 

Jag är smart. Fått höra det hela mitt liv. Men vad hjälper det när man inte kunnat förverkliga sin egen potential? Varför inte kan man då undra. Tja. Högfunktionell autism bland annat, som först diagnostiserades som vuxen. Tidigare i livet har man hunnit med att medicineras med starka sömn mediciner redan som tonåring. Få SSRI redan innan man hann fylla 18. En feldiagnos blev det också, man gick med i flera år och då blev onödigt medicinerad för med allt vad biverkningar och annat tillhör. Inte en jävel reagerade och funderare kring, ok, varför mår denna flickan/tjejen som hon gör? Svaret var autism hela tiden, och nu vet jag att min hjärna inte kan filtrera intryck. Så inte konstigt man var sönderstressad redan som barn. Sen kontinuerligt utbränd/utmattad. Jag var lugn, och skötsam i skolan (när jag faktiskt orkade gå dit. Ja på riktigt, orkade. Min frånvaro har aldrig någonsin handlat om lättja/skoltrött - som alla beskyllde en för). Detta mönster fortsatte upp i vuxenlivet, konstanta utmattningar en efter den andre. Jag begrep inte varför. Vad fan är fel, eftersom jag inte klarar av det alla andra klarar av. Initialt tänkte jag att det berodde på trauman och annat, så jag bearbetade dessa. Men likt förbaskat existerade problemet ändå. Sedan efter x-antal år som feldiagnostiserad landade jag tillslut i att, nej. Det här stämmer inte. Vilket enbart förstärktes när jag råkade se en video på Youtube en kvinna la upp, som pratade om hur det var för henne att ha blivit diagnostiserad först som vuxen. I 35 års åldern. Där och då förstod jag på riktigt vad det är man menar med uttrycket: det kändes som jag skulle ramla av stolen. 

Jag har ingen fullföljd utbildning. Jag har ingen karriär. Jag klarar inte ens av att jobba. Brist på ambition eller intelligens är inte där skon klämmer här. Utan det är år utav att försöka passa in i ett samhälle som inte är utformad efter sådana som mig, och att då inte ens vara medveten själv? Om att man behöver anpassning, för att inte överbelasta hjärnan konstant. Nä då blir det ta mig fan inte så jäkla enkelt. Stress och utbrändhet har en tendens till att påverka ens kropp och hjärna, på allehanda oönskade vis. Det sätter sina spår helt enkelt. 

Sen, när man äntligen tänkte att ja men nu kommer det vända. Nu kommer jag få en utredning, och efter det öppnas möjligheter upp till att faktiskt kunna studera anpassat. Så jag kan på sikt utbilda mig till någonting jag kan jobba med på deltid. In walks the pandemic, och jag råkar då tillhöra skaran som dragit nitlotten. Åker på Postcovid skit som ännu har ett stenhårt grepp om livet, 2år med det till dags dato. Jag tvingas planera in när jag kan tänkas ha nog med energi för att orka med en dusch, utan att bli helt golvad för resten av dagen. Patetiskt och absurt. Men det är min nuvarande verklighet jag har att förhålla mig till.

Vidare snygg är jag inte. Ser vanlig ut. Ej överviktig. Är hyfsat domderande av mig, vilket jag märkt attraherar en del män. Män som gillar att bestämma på jobbet, kanske vill bli hunsade hemma tex. Intelligensen är det som sagt inget fel på heller, och intelligens är då sannerligen inte reserverat enkom för personer med högre utbildning. Eller dom med en framgångsrik karriär. Social intelligens och vara duktig på nätverkande, kan ta även en korkad person långt. Har stött på många där man undrar om dom fått sin utbildning med ett cornflakes paket. Slöa hjärnor. Ofarbart dålig förmåga till analys och resonemang. Ingen vidare förmåga till att göra någonting konkret med den informationen dom hämtar in heller. Ur det perspektivet känns det verkligen tragiskt att flickan som drömde om att få börja skolan. Som redan som barn längtade efter att få studera på universitet. Att ägna sig åt forskning som vuxen. Schabblades bort av en vuxenvärld som inte såg. Av ett samhälle som benhårt sållar bort sådana som mig, såvida vi inte har en diagnos på pappret redan som barn. 

Aldrig haft ett problem med att attrahera till mig män. Jag ser världen på ett annat vis. Förmodligen märks detta, och det har intresserat en del så pass att dom vill satsa på långa förhållanden. Sedan hjälper det mig nog att jag själv attraheras av intelligens, ambition, handlingskraft och humor. Utseendet är inte det primära för att mitt intresse skall väckas. 

• Anonym (Kanske)

Kärleken är blind.
    Man bestämmer inte vem man blir förälskad i.
    Oftast blir man det i någon helt annan än den typ av person man tänkte sig.

Svar på tråden Min pojkvän skaffade barn med en oduglig kvinna