• Anonym (Samhället då?)

Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris

Har lite folk i min närhet som gör en grej av att de kan förbruka mycket el eftersom de har fast pris eller bor i lägenhet. Var tex hemma hos svärmor. Pratade stolt om hur varmt hon kan ha hemma och att hon inte alls behöver tänka på förbrukningen eftersom det ändå går via föreningen. JO MEN DU FÖRBRUKAR ÄNDÅ EL SOM BELASTAR SYSTEMET LIKSOM. Vilket påverkar ALLA. Allt handlar inte om en själv. Allt handlar inte om pengar. 

En killkompis är likadan. "jag kan ha så varmt hemma för jag har fast pris". Skönt för dem att inte tänka på räkningen men det blir ju en påverkan för hela samhället om alla med fast pris skiter i hur mycket de förbrukar. 

Någon som håller med? 

• Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris
  • EpicF

Nej, jag håller inte med eftersom folk får göra precis som de vill. 

• Anonym (Samhället då?)
    EpicF skrev 2022-12-14 12:29:33 följande:

Nej, jag håller inte med eftersom folk får göra precis som de vill. 

Samma när det gäller att skräpa ner, inte källsortera, och annat som hotar klimatet och samhället? 
  • Anonym (L o v e)

Nej jag håller inte med. 

Ska jag gå runt och frysa av sympati för dom om inte har råd att betala för elen?

• Anonym (Samhället då?)
    Anonym (L o v e) skrev 2022-12-14 12:41:31 följande:

Nej jag håller inte med. 

Ska jag gå runt och frysa av sympati för dom om inte har råd att betala för elen?

Fast det handlar inte som sympati för att andra fryser. Det handlar om klimatet och att Elen kanske inte räcker till. då kan de behöva att stänga av för alla. 
  • Anonym (Valfritt)
    Anonym (Samhället då?) skrev 2022-12-14 12:45:38 följande:
    Fast det handlar inte som sympati för att andra fryser. Det handlar om klimatet och att Elen kanske inte räcker till. då kan de behöva att stänga av för alla. 
    Det kan du i så fall tacka miljömupparna för som ligger bakom kärnkraftsnedläggningen. Vi hade inte haft brist på el med alla kärnkraftverk kvar och i funktion. F.ö får folk göra som de vill i sina egna hem. 7 tvättar om dagen eller +26 grader varmt. Inget av det påverkar klimatet det minsta lilla. Sverige står för nån promilles utsläpp av hela världens utsläpp. Kina runt en tredjedel. Do your math.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag har ingen eluppvärmning utan fjärrvärme så jag njuter av långa varma duschar och lagom värme inomhus.
    Vårt fjärrvärmeverk eldar mest avfall, så det är väl en god gärning att elda upp, har också mycket god rening av röken innan utsläpp, släpper inte ut gifter i naturen.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Samhället då?) skrev 2022-12-14 12:21:31 följande:
    Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris

Har lite folk i min närhet som gör en grej av att de kan förbruka mycket el eftersom de har fast pris eller bor i lägenhet. Var tex hemma hos svärmor. Pratade stolt om hur varmt hon kan ha hemma och att hon inte alls behöver tänka på förbrukningen eftersom det ändå går via föreningen. JO MEN DU FÖRBRUKAR ÄNDÅ EL SOM BELASTAR SYSTEMET LIKSOM. Vilket påverkar ALLA. Allt handlar inte om en själv. Allt handlar inte om pengar. 

En killkompis är likadan. "jag kan ha så varmt hemma för jag har fast pris". Skönt för dem att inte tänka på räkningen men det blir ju en påverkan för hela samhället om alla med fast pris skiter i hur mycket de förbrukar. 

Någon som håller med? 

Finns alltid folk som bara ser till sitt eget. 

Sedan att skylla på MP, ja det kan man ju göra. Men det hjälper liksom inte när elen stängs av för att vi använt för mkt. De skiter i vilket parti folk röstar på, elavbrott drabbar alla. Den sortens människor brukar inte kunna tänka hela vägen fram. 
  • Anonym (Har bundet elavtal)

Jag försöker tänka på att spara elen trots att vi har ett lågt och fast pris, släcker tex lampor i rum jag inte är i. Men att göra mer dramatiska åtgärder som att sluta torktumla, så långt har jag inte kommit ännu. Vi får väl se hur dramatiskt det blir, om de måste börja koppla bort elen, då är jag beredd att göra mer.

Sen tycker jag att det är märkligt att så många har planerat så dåligt. Som tex att köpa dåligt isolerade hus med direktverkande  el utan att göra åtgärder med isolering och utan att skaffa värmepump. Och inte binda sitt elpris. 

Vi som har fast elpris, vi har betalat en försäkringspremie, när elen var billig betalade vi mer än vad de gjorde som hade rörligt pris, nu är det billigare.

På sikt är det viktigaste att alla isolerar sina hus, skaffar värmepump eller andra åtgärder, inte att vi skall börja frysa på vintern och tvätta för hand, 

• Anonym (Fisk)

Fast man betalar väl ändå per kWh? Så det kostar ju mer att använda mer el? 

• EpicF
    Anonym (Fisk) skrev 2022-12-14 14:33:46 följande:

Fast man betalar väl ändå per kWh? Så det kostar ju mer att använda mer el? 

Inte om man har fastpris. 
Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris