• Anonym (Samhället då?)

Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris

Har lite folk i min närhet som gör en grej av att de kan förbruka mycket el eftersom de har fast pris eller bor i lägenhet. Var tex hemma hos svärmor. Pratade stolt om hur varmt hon kan ha hemma och att hon inte alls behöver tänka på förbrukningen eftersom det ändå går via föreningen. JO MEN DU FÖRBRUKAR ÄNDÅ EL SOM BELASTAR SYSTEMET LIKSOM. Vilket påverkar ALLA. Allt handlar inte om en själv. Allt handlar inte om pengar. 

En killkompis är likadan. "jag kan ha så varmt hemma för jag har fast pris". Skönt för dem att inte tänka på räkningen men det blir ju en påverkan för hela samhället om alla med fast pris skiter i hur mycket de förbrukar. 

Någon som håller med? 

• Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris
  • Anonym (Har bundet elavtal)
    Anonym (Fisk) skrev 2022-12-14 14:33:46 följande:

Fast man betalar väl ändå per kWh? Så det kostar ju mer att använda mer el? 

Ja, man betalar per kWh, det är priset per kWh som är bundet. rme. 
  • Anonym (Gigi)

Inte om man har fast pris! Den var bra! 

• EpicF
    Anonym (Gigi) skrev 2022-12-14 14:54:50 följande:

Inte om man har fast pris! Den var bra! 

Man betalar så alltid samma pris.  Vid fast varierar inte priset. Så vad anser du var fel? 
  • Anonym (Blomman)

Till slut blir det avgiftshöjning då högre elpris belastar föreningen. Så är egentligen en illusion 

• Aniiee
    EpicF skrev 2022-12-14 15:02:13 följande:
    Man betalar så alltid samma pris.  Vid fast varierar inte priset. Så vad anser du var fel? 
    Fast pris betyder fast pris per kWh. Använder man fler kWh betalar man mer än när man använder färre kWh. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (LGH)

Jag känner inte att jag kan dra ner så mycket på min elförbrukning, därför gör jag inte det heller. Bor i en trea, måste ju ha lampor tända så att jag ser något. Ska man sluta laga mat eller diska i diskmaskinen? Nej. Jag måste kunna leva normalt. 

Uppvärmningen av husen står föreningen för och visst har det blivit dyrare. Och kallare. 

Vissa drabbas mer av detta än andra, det går inte att göra så mycket åt. Om det glädjer dig, TS, så är det vi som är lite fattigare och bor i lägenheter som har mindre pengar sparade att använda i den här krisen. Vi drabbas alla på olika sätt. 

• Anonym (h)

Fattar inte tråden. Det blir dyrare om man använder mer kWh ändå. Jag har dyrare räkningar nu än tidigare. Skulle inte slösa el bara för att men lever ungefär som tidigare.

• EpicF
    Aniiee skrev 2022-12-14 15:10:24 följande:
    Fast pris betyder fast pris per kWh. Använder man fler kWh betalar man mer än när man använder färre kWh. 
    Det gäller oavsett. En fördel med fastpris är att man alltid har samma pris, och i princip får samma elräkning varje månad. Nackdelen är när elen är billig, då förlorar man. Nu när elen är dyr så vinner man på att ha fastpris. 
  • Citronella

Jag trodde alla i lägenhet hade fjärrvärme men de använder alltså direktverkande el i din svärmors byggnad? Föreningen lär få en saftig räkning i så fall dvs höjda avgifter. 

Vi har ingen elbrist i Sverige så man behöver inte spara pga det däremot är det såklart onödigt att göra av med mer än man behöver vi borde tänka över vår konsumtion generellt inte bara när det kommer till el. 

• Anonym
    EpicF skrev 2022-12-14 15:14:20 följande:
    Det gäller oavsett. En fördel med fastpris är att man alltid har samma pris, och i princip får samma elräkning varje månad. Nackdelen är när elen är billig, då förlorar man. Nu när elen är dyr så vinner man på att ha fastpris. 
    Jag är mållös ...
Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris