• Anonym (Samhället då?)

Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris

Har lite folk i min närhet som gör en grej av att de kan förbruka mycket el eftersom de har fast pris eller bor i lägenhet. Var tex hemma hos svärmor. Pratade stolt om hur varmt hon kan ha hemma och att hon inte alls behöver tänka på förbrukningen eftersom det ändå går via föreningen. JO MEN DU FÖRBRUKAR ÄNDÅ EL SOM BELASTAR SYSTEMET LIKSOM. Vilket påverkar ALLA. Allt handlar inte om en själv. Allt handlar inte om pengar. 

En killkompis är likadan. "jag kan ha så varmt hemma för jag har fast pris". Skönt för dem att inte tänka på räkningen men det blir ju en påverkan för hela samhället om alla med fast pris skiter i hur mycket de förbrukar. 

Någon som håller med? 

• Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris
  • Anonym (Aldrig i livet)

Nä jag jag alla fönsterlampor tända dygnet Runt det har jag alltid haft och det tänkte jag fortsätta med då jag tycker det är mysigt.

sopsorterar gör jag inte heller då det är enklare att bara bära ut en sop påse 

och tvätta, diska och duscha gör vi när vi vill och hur länge vi vill.
    likaså vill vi ha 25 grader inne 

• Anonym (Vjh)

Ja det är bedrövligt men att de inte fattar bättre kan man inte göra något åt 

• Anonym (xxx)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-14 18:06:46 följande:
    Resonemanget blir ju aningen bakvänt....

Denna katastrof med tillgången på el drabbar mycket riktigt alla, just nu genom groteskt höga priser på el och i förlängningen kommer det bli tal om brist och nedsläckningar.....

Men man måste ju även tänka tanken klart och fundera på HUR I HELA HEL*ETET vi kommit hit...... Vilka beslut har orsakat detta? Och framförallt VEM har fattat dem...
    Man behöver sätta sig ner och reda ut varför något gått åt HEL*ETE, så man förstår VARFÖR och inte gör samma misstag igen.... Eller förvärrar läget genom att fortsätta med mer av samma IDIOTI som orsakat katastrofen från början.

Hur tusan det kunnat gå så fel att en klick ideologiskt drivna extremister fått detta inflytande över nått så grundläggande som landets energiförsörjning är inget annat än skandalöst.
    Fortfarande, att skylla på MP löser inga problem. 
  • nihka

De flesta med fasta elavtal slösar väl inte med el och håller typ tropiska temperaturer inomhus utan låter bli att dra ner eftersom de inte måste av ekonomiska skäl. Fullt rimligt. 

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Vjh)
    Anonym (Aldrig i livet) skrev 2022-12-27 16:06:14 följande:

Nä jag jag alla fönsterlampor tända dygnet Runt det har jag alltid haft och det tänkte jag fortsätta med då jag tycker det är mysigt.

sopsorterar gör jag inte heller då det är enklare att bara bära ut en sop påse 

och tvätta, diska och duscha gör vi när vi vill och hur länge vi vill.
    likaså vill vi ha 25 grader inne 

Var nog inte riktigt så folk menade 
  • Anonym (xxx)
    Anonvm skrev 2022-12-27 14:20:55 följande:

Jag bara älskar min polare som är lite "white trash" av sig, han har fortfarande låst elavtal med lågt pris över vintern o han flyttade sitt spabad till altanen på framsidan.... Där i sitter han och ölar så ofta han hinner och vinkar till grannarna med ett hånflin när de åker förbi....

Ja, de är säkert avundsjuka, eller så beklagar de bara hans låga intelligens.
  • Anonym (....)
    Anonym (xxx) skrev 2022-12-27 16:21:46 följande:
    Så att låsa sitt elavtal till ett fast lågt pris över vintern, när det är som högst i dessa tider är att ha låg intelligens? 

Snarare tvärt om... 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (xxx) skrev 2022-12-27 16:21:46 följande:
    Då tror jag mer på avundsjuka, de önskar nog att de själva haft samma förmåga att koppla ihop 1 och 1 när det stod klart att regeringen på fullt allvar ämnade stänga ner flera kärnreaktorer och ersätta dessa med vindsnurror.....

Prisavtalet tecknades våren 2019 på 43öre/kwh och löpte på 5år, det var ganska många som hånflinade när han berättade om detta....

Nu har han gjort upp det så åt sig själv att han har installerat en oljeeldad kamin i verkstaden som via kulvert kommer sköta uppvärmningen av boningshuset när elavtalet löper ut i vår.... Kaminen går även att elda spillolja i som han har i princip obegränsad tillgång till....

Det går säkerligen att ta en vinkel på detta som påvisar bristande intelligens hos figuren i historien, men absolut inte ur ett ekonomiskt perspektiv.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (....) skrev 2022-12-27 17:17:49 följande:
    Så att låsa sitt elavtal till ett fast lågt pris över vintern, när det är som högst i dessa tider är att ha låg intelligens? 

Snarare tvärt om... 
    Och du tror att det var det som jag kommenterade?
  • Anonym (....)
    Anonym (xxx) skrev 2022-12-27 18:01:17 följande:
    Och du tror att det var det som jag kommenterade?
    Det var det också  
  • Anonym (Polyjos)

Mm, det är så jag har känt inför folk som överanvänder jordens resurser generellt. Och så har jag resonerat sedan jag var barn, på 1990-talet. 

Miljörörelsen har i alla år drivit frågan att det krävs ekonomiska åtgärder för att skapa ett hållbart konsumtionsmönster. Men de politiker svenska folket röstat fram sedan urminnes tider har ansett att så kan man iiiintee gööööra. Folk kommer att ändra sitt beteende ändå. BS. Nu sitter vi här med det blå skåpet fullt med skit för att ingen politiker vågade ta till det som uppenbarligen behövdes för att få ner energikonsumtionen - högre pris. 

De hade kunnat höja skatten på energi långsamt och kontrollerat så hade folk haft tid att justera sina hem och liv. Men nej, svenska folket har istället röstat in klimatförnekare i riksdagen. Man kan idiotförklara en befolkning för mindre. 

Anonym (Polyjos) skrev 2022-12-27 18:19:46 följande:

Mm, det är så jag har känt inför folk som överanvänder jordens resurser generellt. Och så har jag resonerat sedan jag var barn, på 1990-talet. 

Miljörörelsen har i alla år drivit frågan att det krävs ekonomiska åtgärder för att skapa ett hållbart konsumtionsmönster. Men de politiker svenska folket röstat fram sedan urminnes tider har ansett att så kan man iiiintee gööööra. Folk kommer att ändra sitt beteende ändå. BS. Nu sitter vi här med det blå skåpet fullt med skit för att ingen politiker vågade ta till det som uppenbarligen behövdes för att få ner energikonsumtionen - högre pris. 

De hade kunnat höja skatten på energi långsamt och kontrollerat så hade folk haft tid att justera sina hem och liv. Men nej, svenska folket har istället röstat in klimatförnekare i riksdagen. Man kan idiotförklara en befolkning för mindre. 

Tankevurpan i ditt resonemang är ju att om energin framställs på ett sätt som inte förstör våran miljö och planetens klimat så behöver vi inte ändra vårat "konsumtionsmönster"....

Om bara "klimatrörelsen" gett faan i att stänga ner kärnkraften så hade allt varit frid o fröjd, priset på el hade varit rimligt och det hade varit praktiskt möjligt att framställa all energi världen behöver utan att släppa ut 1 gram koldioxid.....

Genom att med en dåres envishet aktivt motverka kärnkraften samtidigt som energiframställning baserad på fossilförbränning skall förbjudas och avvecklas så skapar man behovet av att också ändra "konsumtionsmönster". 

Stänger man ner och avvecklar planerbar energiproduktion och ersätter den med oplanerbar så måste man också acceptera att energin inte kanske inte finns tillgänglig hela tiden, vi blir då utelämnade till att förbruka vår energi när naturens krafter behagar framställa den....
    Det är här skavet mellan "klimatrörelsen" och övriga samhället uppstår, den överväldigande majoriteten är inte villig att göra denna uppoffring i sin vardag... Det är även helt omöjligt för den tunga industrin att verka på detta sättet.
    Det svarar då "klimatrörelsen" med att ställa sig och gapa SKAM SKAM SKAM!!!

Det var otroligt olyckligt att MP lyckades hänga kvar över spärren med nöd och näppe 2018, hade de bara hamnat under spärren där hade läget sett helt annorlunda ut i landet idag.
  • Anonym (Polyjos)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-27 18:41:59 följande:
    Tankevurpan i ditt resonemang är ju att om energin framställs på ett sätt som inte förstör våran miljö och planetens klimat så behöver vi inte ändra vårat "konsumtionsmönster"....

Om bara "klimatrörelsen" gett faan i att stänga ner kärnkraften så hade allt varit frid o fröjd, priset på el hade varit rimligt och det hade varit praktiskt möjligt att framställa all energi världen behöver utan att släppa ut 1 gram koldioxid.....

Genom att med en dåres envishet aktivt motverka kärnkraften samtidigt som energiframställning baserad på fossilförbränning skall förbjudas och avvecklas så skapar man behovet av att också ändra "konsumtionsmönster". 

Stänger man ner och avvecklar planerbar energiproduktion och ersätter den med oplanerbar så måste man också acceptera att energin inte kanske inte finns tillgänglig hela tiden, vi blir då utelämnade till att förbruka vår energi när naturens krafter behagar framställa den....
    Det är här skavet mellan "klimatrörelsen" och övriga samhället uppstår, den överväldigande majoriteten är inte villig att göra denna uppoffring i sin vardag... Det är även helt omöjligt för den tunga industrin att verka på detta sättet.
    Det svarar då "klimatrörelsen" med att ställa sig och gapa SKAM SKAM SKAM!!!

Det var otroligt olyckligt att MP lyckades hänga kvar över spärren med nöd och näppe 2018, hade de bara hamnat under spärren där hade läget sett helt annorlunda ut i landet idag.
    Klimatrörelsen har inte stängt ner kärnkraften. Klimatrörelsen/miljörörelsen har tjatat om behovet av minskad energiförbrukning (genom minskad konsumtion) sedan 60-talet (minst). Att resten av befolkningen skitit i vad miljömupparna sagt i årtionden är orsaken till att vi står där vi gör idag. För du har helt rätt i att befolkningen inte är villig att göra uppoffringar. Det är därför det ser ut som det gör. Det är därför vi hade behövt politisk ekonomisk styrning för hållbar konsumtion för länge sedan. Nu kraschar allt pga kortsiktigt tänkande och röstfiske under alldeles för lång tid. 
  • Anonym (Polyjos)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-27 18:41:59 följande:

Du läste lite fort, va? Det var ju just ändra sina konsumtionsmönster jag skrev att man måste göra. 

Anonym (Polyjos) skrev 2022-12-27 18:58:22 följande:

Du läste lite fort, va? Det var ju just ändra sina konsumtionsmönster jag skrev att man måste göra. 

Precis, det är det du säger.

Och det är precis det jag påstår att man inte behöver göra om vi istället fokuserar på att framställa energin på på ett sätt som inte är skadligt för miljön eller klimatet.

Det är ju inte användandet av energi i sig som är problemet, om det fanns obegränsad tillgång till el-energi som framställts på ett sätt som inte påverkade varken klimat eller miljö så skulle vi ju alla kunna slösa obehärskat utan att det påverkade någon alls.

Att vi nu behöver snåla beror ju på att vi inte framställer tillräckligt mycket el. Efterfrågan överstiger tillgången, vilket i början driver upp priserna till vansinniga nivåer, för att sen övergå till ransonering när det blir akut brist.
    Denna brist på tillgång orsakas i sin tur primärt av att vi på kort tid avvecklat 4 kärnreaktorer utan att ersätta dessa med annan planerbar el-produktion.

De som sen fortfarande försöker sälja in godnattsagan att denna avveckling inte var politiskt styrd måste är ju vid detta laget hopplöst patetiska. Det är sen länge ett välkänt faktum att så inte var fallet, Vattenfalls dåvarande VD har ju för tusan till och med gått ut i kvällspressen och kallat en spade för en spade.    
  • Anonym (Polyjos)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-27 21:38:00 följande:
    Precis, det är det du säger.

Och det är precis det jag påstår att man inte behöver göra om vi istället fokuserar på att framställa energin på på ett sätt som inte är skadligt för miljön eller klimatet.

Det är ju inte användandet av energi i sig som är problemet, om det fanns obegränsad tillgång till el-energi som framställts på ett sätt som inte påverkade varken klimat eller miljö så skulle vi ju alla kunna slösa obehärskat utan att det påverkade någon alls.

Att vi nu behöver snåla beror ju på att vi inte framställer tillräckligt mycket el. Efterfrågan överstiger tillgången, vilket i början driver upp priserna till vansinniga nivåer, för att sen övergå till ransonering när det blir akut brist.
    Denna brist på tillgång orsakas i sin tur primärt av att vi på kort tid avvecklat 4 kärnreaktorer utan att ersätta dessa med annan planerbar el-produktion.

De som sen fortfarande försöker sälja in godnattsagan att denna avveckling inte var politiskt styrd måste är ju vid detta laget hopplöst patetiska. Det är sen länge ett välkänt faktum att så inte var fallet, Vattenfalls dåvarande VD har ju för tusan till och med gått ut i kvällspressen och kallat en spade för en spade.    
    Jovisst (det fetstilta), men sån energiframställning finns inte idag och då får vi rätta mun efter matsäcken tills någon uppfunnit det. 
    Anonym (Polyjos) skrev 2022-12-27 21:45:48 följande:
    Jovisst (det fetstilta), men sån energiframställning finns inte idag och då får vi rätta mun efter matsäcken tills någon uppfunnit det. 
    Vattenkraft och Kärnkraft har ytterst marginell inverkan på klimatet, försumbar skulle man även kunna uttrycka sig.

Närmiljön blir dock påverkad.

Om all el som förbrukas världen över idag hade producerats med antingen vattenkraft eller kärnkraft så hade det inneburit att de negativa effekterna på klimatet hade varit en bråkdel av dagens värden.

Att lägga resurser på att avveckla existerande fossil elproduktion och ersätta den med vatten- eller kärnkraft skulle göra 1000falt mer real nytta i kampen mot klimatförändringarna än att lägga ner fullt fungerande kärnkraftverk och försöka ersätta dem med vindsnurror och solceller......

Vi behöver inte titta längre bort än att vi häller oss kvar i Europa, till och med här så står fossila kraftverk för runt 35% av elproduktionen. Tittar man globalt så är siffran fortfarande över 60%.....
    På andra sidan östersjön finns Polen, där är siffran 80%...

Men "bror-duktig" Sverige med sina 0,9% ska minsann till vilket pris som helst montera ner sin elproduktion och bygga vindsnurror och solceller.
    Kosta vad det kosta vill, vi ska minsann gå i bräschen o visa hur det går till.
    Skit i att medelsvensson måste ta sms-lån för att kunna betala elräkningen eller tanka bilen....

Denna världsfrånvända logik står mig och många andra upp i halsen sen ganska lång tid tillbaks nu. 
  • Camarosmurfen

Har ett bra bundet avtal ett tag till, men det betyder inte att elen är billig direkt när bor i ett lite äldre hus, är 5 i familjen, kör elbil mm

Kostar ändå runt 35-40 000 per år för oss med en förbrukning på drygt 20 000 kwh och med dagens elpriser räknar jag med när avtalet går ut hamna på runt 70 000 per år

Men slösar absolut inte, och försöker anpassa till att använda så mycket så möjligt på natten. Inte för att det påverkar priset, men om alla gör så kommer priserna att gå ner gör de som inte lyckades binda i tid, eller avtalet gick ut nyss.

Snara så att jag nästan skäms när kollegor har elräkningar som är dubbla min när de har halva förbrukningen... 

Men har minskat förbrukning 2022 med 28% mot 2021, och 2021 hade vi ingen elbil heller.

Ska försök a få ner det 10-15% till i år, men mer än så är svårt, om man inte drastiskt ska dra ner på levnadsstandarden. 

• Anonym (Samhället då?)
    Camarosmurfen skrev 2023-01-16 00:03:56 följande:

Har ett bra bundet avtal ett tag till, men det betyder inte att elen är billig direkt när bor i ett lite äldre hus, är 5 i familjen, kör elbil mm

Kostar ändå runt 35-40 000 per år för oss med en förbrukning på drygt 20 000 kwh och med dagens elpriser räknar jag med när avtalet går ut hamna på runt 70 000 per år

Men slösar absolut inte, och försöker anpassa till att använda så mycket så möjligt på natten. Inte för att det påverkar priset, men om alla gör så kommer priserna att gå ner gör de som inte lyckades binda i tid, eller avtalet gick ut nyss.

Snara så att jag nästan skäms när kollegor har elräkningar som är dubbla min när de har halva förbrukningen... 

Men har minskat förbrukning 2022 med 28% mot 2021, och 2021 hade vi ingen elbil heller.

Ska försök a få ner det 10-15% till i år, men mer än så är svårt, om man inte drastiskt ska dra ner på levnadsstandarden. 

Alla borde tänka som du <3
Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris